Harslag: waar op te letten?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
pauluz!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 september 2003, 21:57
Mijn mountainbike: American Eagle Durango 780 [Carbon]
Contacteer:

Ik heb van de week een hartslag meter gekregen. deze heb k zaterdag gebruikt voor een klein rondje over het asfalt.

Ongeveer 55 minuten gefiets met een gem. snelheid van 26 km/u, een gem. harslag van 175 en een piek van 189. Ik rook niet en weeg 95 kg.

Ik heb wat gelezen op het forum en het blijkt dat mijn harslg best hoog is. De max was gisteren 189 maar het voelde aan of ik nog veel verder kon.

Is dit nou goed of slecht? Ik heb nog niet bepaald een goede conditie al zeg ik het zelf. Ik moest mijn best doen om niet al te ver boven de 175 te komen.... Mijn rust harslag ligt rond de 65. Dit is niet in de ochtend gemeten...
Het leven is net een neus...
Je moet eruit halen wat erin zit.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

189 is nog niet echt extreem hoog hoor. Ligt ook een beetje aan je leeftijd hoe hoog je max is. Ik heb weleens ritten met 180+ gemiddeld, maar mijn max ligt dan ook op 213 :roll:
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

wow Jef, 213 is hoog...

mijn max. is 205 maarja je hebt er niet veel aan om met andere te vergelijken....iedereen is anders (gelukkig).

Kortom: don't worry
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Ik weet mijn max niet, ben ik te lui voor.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Over jouw hartslag kun je helemaal niets zeggen.

Laat eens je max bepalen of hou de richtlijn aan van 220-leeftijd.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van die richtlijn ( mijn max is 20 slagen lager dan betreffende regel), en als ik mijn max niet zou weten zou ik meer op gevoel trainen.

op 75-80% van je max begin je buiten adem te raken
op 65% kun je nog vrij makkelijk een gesprek voeren
op 90% kun je niet veel anders meer dan hijgen.

De meeste mensen hebben de neiging om veel te zwaar te trainen ( ik ook, pas sinds kort minder omdat ik nu strak op schema train).
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

213 gepiekt tijdens een training of wedstrijd of 213 tijdens een sport test?

Mijn max hartslag tijdens een sport test was 221.
Ik heb één keer met een wedstrijd (bergschehoek) een max bereikt van 217. Wad ik gemiddeld rijd tijdens trainingen ed. ligt een beetje aan hoe ik me voel ed.

Bijv. afgelopen zondag had ik een gem. van 160 bij een intensieve duurtraining 5 uur gefietst met een gem. snelheid van 25,3 km/u. Ik had slechte benen en last van m'n knieën, normaal rijdt ik met een intensieve duur (D2) harder, maar wel met de zelfde hartslag (op advies van de fisio)

Extensieve duur (D1) ligt bij mij op krap 140 slagen.

Met een weerstand training heb je je pieken, maar je gem. zegt dat niks omdat je steeds hersteld met actieve rust.

Dus je hoge hartslag valt reuze mee. Ik weet niet hoe oud je bent en ook niet hoe oud de mensen zijn waar je jezelf mee vergerleken heb, maar leeftijd speelt ook een rol. De iets wat oudere mensen zullen dan ook een lager hartslag hebben.


(edit: owkee ik ben 18 jaar oud, ben van het mannelijke geslacht en houd veel van..... hobbies ( :tong ))
Laatst gewijzigd door guido_gorisse op wo 21 juli 2004, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

je leeftijd er bij vermelden is toch wel noodzakelijk.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

Ik zou zeggen, lees er eens een boekje over of kijk hier eens:
http://home.hetnet.nl/~telegeheim1/hartslagmeter.htm


Dit soort zaken kun je eigenlijk niet bediscussieren, want 't is namelijk geen exact science. Laat je eens testen in een sportmedisch centrum en je weet wat je max echt is, of dat goed of slecht is en je krijgt adviezen om te trainen.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Tanja schreef:Ik zou zeggen, lees er eens een boekje over of kijk hier eens:
http://home.hetnet.nl/~telegeheim1/hartslagmeter.htm


Dit soort zaken kun je eigenlijk niet bediscussieren, want 't is namelijk geen exact science. Laat je eens testen in een sportmedisch centrum en je weet wat je max echt is, of dat goed of slecht is en je krijgt adviezen om te trainen.

Ze zullen je niet vertellen of je max hartslag goed of slecht is, want je kunt er weinig aan veranderen.
Tanja
Reporter
Reporter
Berichten: 3156
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00

guido_gorisse schreef:Ze zullen je niet vertellen of je max hartslag goed of slecht is, want je kunt er weinig aan veranderen.
Zucht. In relatie tot de hem benoemde bereikte max en werkelijke max, niet dat ie er iets aan kan veranderen, 't zegt wel wat over zijn conditionele gesteldheid en zal zijn vraag duidelijker beantwoorden. Maar laat ook maar, betweterig gezeik hier soms.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

pauluz! schreef:Ik heb van de week een hartslag meter gekregen. deze heb k zaterdag gebruikt voor een klein rondje over het asfalt.

Ongeveer 55 minuten gefiets met een gem. snelheid van 26 km/u, een gem. harslag van 175 en een piek van 189. Ik rook niet en weeg 95 kg.

Ik heb wat gelezen op het forum en het blijkt dat mijn harslg best hoog is. De max was gisteren 189 maar het voelde aan of ik nog veel verder kon.

Is dit nou goed of slecht? Ik heb nog niet bepaald een goede conditie al zeg ik het zelf. Ik moest mijn best doen om niet al te ver boven de 175 te komen.... Mijn rust harslag ligt rond de 65. Dit is niet in de ochtend gemeten...
Je hartslag tijdens een training zegt alleen iets in relatie tot je rust hartslag en tot je max. hartslag. Die laatste kun je het beste een keer laten meten bij een sportmedisch centrum; dan weet je ook meteen of je niet één of ander serieus, op het ecg zichtbaar, hartprobleem hebt.

Als jij een uur kunt fietsen met een gemiddelde van 175, vind ik dat heel netjes en als je je er goed bij voelt, is er niks mis mee.

Voor het idee: ik ben 31, 110+ kg, m'n rust is 48, m'n gemeten max 207, hoewel ik dat al een half jaar niet meer op de polar heb zien staan.

Moet ik trouwens wel bij zeggen dat de combinatie van 175 gemiddeld met 26 km/u op mij overkomt alsof je nog wel wat training kunt gebruiken ?

Ik ben niet heel erg getraind, maar mijn laatste ritje op de weg reed ik iet van 30 per uur, met een gemiddelde HF van 160. Maar dat was ook een echte vlakke rit, met maar 50 m hoogte verschil.

Moet ik als laatste ook nog opmerken dat ik sterk het gevoel heb dat wanneer ik met een lagere trapfrequentie (80-85) fiets, wederom op de weg, mijn hartslag een stukje lager is dan wanneer ik met een trapfrequentie boven de 90 fiets.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Tanja schreef:Maar laat ook maar, betweterig gezeik hier soms.
Rustig aan, denk aan je hart!
<3
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Wellicht is het aardig om te bedenken wat je wilt gaan doen qua training met behulp van je hartslag.

Wil je vet verbranden?
Wil je spiermassa kweken?
Wil je Lance worden?

Polar heeft hele simpele (en niet dure) boekjes die je de basis uitleggen. Het bepalen van je maximale hartslag en rustpols zijn wel vereisten.

De percentages die Marieke aangeeft zijn eigenlijk het meest belangrijke. Afhankelijk van welke trainingszone je kiest ga je op een bepaalde manier (met een bepaald doel dus) trainen. Uitgaande van 1 of 2 trainingen per week kan je dan je zones bepalen. Echt nuttig is het eigenlijk als je meer dan dat traint.

Eigenlijk is het dan ook pas nuttig, echt nuttig is het zoals eerder gezegd door Tanja om je er in te verdiepen en trainingsschema`s te hanteren.

En sommige vinden het gewoon leuk om te kijken wat er met je hartslag gebeurt tijdens het sporten. Prima,.... als dat je ding is.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Plaats reactie