Ene kuit dikker dan de andere

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Nooit in de gaten gehad, maar naar beneden kijkend viel mij op dat mijn ene kuit veel dikker is dan de ander. Links heeft een omvang van 31 cm, rechts 38 cm. Ik voel er niets van. Ik kwam er twee weken geleden achter, en het blijkt niet tijdelijk. Wat is hier aan de hand?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou me VERSCHRIKKELIJK veel zorgen gaan maken nu.

Let maar eens op. Ik denk dat je al traplopend meer kracht zet met je linkerbeen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

pietervl schreef:Nooit in de gaten gehad, maar naar beneden kijkend viel mij op dat mijn ene kuit veel dikker is dan de ander. Links heeft een omvang van 31 cm, rechts 38 cm. Ik voel er niets van. Ik kwam er twee weken geleden achter, en het blijkt niet tijdelijk. Wat is hier aan de hand?
Als je je er echt druk over maakt bezoek dan even een dokter. Die kunnen je meer zeggen dan wij. Ik vind het verschil wel groot!
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

In de bodybuilders wereld geen onbekend fenomeen dat bij gelijke inspanning de dominante kant sneller groeit, daar wordt het gecompenseerd door de andere kant meer te trainen. Alhoewel zoals al geschreven 7 cm veel is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik weet niet hoe lang je bent en hoe je bouw is?
7 cm bij iemand van 2m en een stevige 120kg of 7 cm bij iemand van 1,50 en een magere 54kg maakt wel wat uit. Maar het is een relatief groot verschil, 7cm. Hoe is de spierkracht li en Re, het gevoel?
Kunnen we niet beoordelen vanachter onze schermpjes.
Dus... Evt laten beoordelen door je huisarts, daarna weet je meer...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Zelf nooit zo opgelet maar ik vindt 7 cm verschil gezien de 31 en 38 cm veel! Dat is +-20% verschil ontstaat dit echt door dominante en minder dominante spieren?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

pietervl schreef:Nooit in de gaten gehad, maar naar beneden kijkend viel mij op dat mijn ene kuit veel dikker is dan de ander. Links heeft een omvang van 31 cm, rechts 38 cm. Ik voel er niets van. Ik kwam er twee weken geleden achter, en het blijkt niet tijdelijk. Wat is hier aan de hand?
De chiropractor of de manueel therapeut kan je helpen. Dit soort problemen komt vaak uit je onderrug. Niet mee blijven rondlopen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Bert, dat ligt maar net aan de oorzaak natuurlijk, die nog geheel onduidelijk is.
Eerst dus naar de huisarts, daar de oorzaak vaststellen, al dan niet mbv vervolgonderzoek.
En daarna een behandelplan bedenken, waar een chirpractor of manueel therapeut misschien wel of misschien juist helemaal niet een rol bij zou kunnen spelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"Dit soort problemen"..? Ik lees nergens van een probleem. Of is het een optisch probleem? En ik bedoel dit echt niet om flauw te zijn hoor, maar zullen we elkaar geen problemen gaan aanpraten? Als je het zelf niet vertrouwt, ok, kan een doktersbezoekje geen kwaad.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Nee ik wil niemand problemen aanpraten maar we geven alleen advies en als ik advies geef weerspiegel ik dit altijd op mijn eigen.

Als ik zo'n groot verschil had zou ik toch even langs de huisarts gaan (normaal gesproken ziet die me maar 1x per jaar, dus het is niet zo dat ik er dagelijks zit voor kleine dingen), is het niks is het niks is het wel iets meteen laten door verwijzen.
michelK
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 24 september 2002, 12:03

Het verschil is groot. Om inderdaad niet in 'problemen' te spreken.

Ik: 185 cm, 80 kg heb een kuitdikte van links: 40 cm en rechts 42 cm.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nuance: vergeleken met jou is het verschil groot.

Ja, ik blijf hier wat moeite mee hebben.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

aurelius schreef:@Bert, dat ligt maar net aan de oorzaak natuurlijk, die nog geheel onduidelijk is.
Eerst dus naar de huisarts, daar de oorzaak vaststellen, al dan niet mbv vervolgonderzoek.
En daarna een behandelplan bedenken, waar een chirpractor of manueel therapeut misschien wel of misschien juist helemaal niet een rol bij zou kunnen spelen.
Ok. Ik had moeten zeggen: groot verschil. Als je je zorgen maakt, moet je naar de ha.
Bij mij (de meest gekozen valkuil in onze medische rubriek) had het omvangsverschil te maken met iets in m'n onderrug etc...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Wat ik als topic starter merk is dit geen verschijnsel dat alom vertegenwoordigd is. Dat op zich is al interessante info. Ik heb er geen last van, maar je weet niet waar het voor staat. In mijn omgeving begon men meteen over necrose wat mij wat vergezocht lijkt. Ik ga eens uitzoeken of ik mijn dikke been meer belast, of ik er meer kracht in heb en of ik asymmetrische loop en fietsgewoontes heb ontwikkeld. Het dunne been is wat ze in het duits zo mooi ' chocoladenfuss' noemen. Het been wat je niet voor hebt als je bijvoorbeeld uit stilstand aanzet op de fiets. Maar die asymmetrie lijkt mij vrij algemeen en zal het verschil niet verklaren. Als ik wat meer weet ga ik naar de dokter.

Ik weeg 73 kg, ben 185 cm lang, 55 jaar oud en mountainbike 6000-7000 km per jaar en doe nauwelijks andere sporten.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mijn poten verschillen ook nogal.
Na een ernstige knie blessure was 1 been niks van over, ik weet niet hoe het daarvoor was.
Kwa kracht was het dunnere been op slot beter, coördinatie minder.(na een jaar fysio)
Dat was toen niet erg.
Wat dat betreft zou ik op de fiets graag een vermogensmeter per been willen hebben.

Bij twijfel zou ik zeker naar een arts gaan, de reacties op dit forum heb je niks aan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie