Onderrug/ bekken.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ja klopt ook. Bij mij lijkt het vooral in een gebrek aan kracht in de benen te liggen waardoor ik teveel kracht uit mijn rug haal. Nu ik de stabiliteitsoefeningen afwissel met Lunges en aan het oefenen ben met squats merk ik verbetering.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

dit werkt voor mij:
ik gebruik een stand-up desk half uurtje staan/half uurtje zitten.

bij gewone squats en deadlifts kan je je benen tegen elkaar schrap zetten en op andere manieren smokkelen of slordig te bewegen, bij single leg varianten wordt je gedwongen om meer op een goede beweging te letten. en de beweging lijkt meer op wat je op de fiets doet waarbij je ook maar een been tegelijk gebruikt.

naast core stabilty ook de boel bewegelijk houden met yoga: pigeon pose, cat cow, forward fold
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Heb jij toevallig een voorbeeld in wat voor uitvoering jij de single leg squat doet? Die vind ik ook wel goed werken, maar op de één of andere manier (kan ook tussen mijn oren zitten uiteraard) heb ik het gevoel dat mijn normale squats effectiever zijn.

Qua squats lukte mij de normale niet goed. Ik bleef steeds last houden van mijn rug en boog teveel naar voor. Nu ben ik gestart met de goblet squat en dat gaat een stuk beter. Daarbij zet je ook niet je benen tegen elkaar en door het gewicht heb je minder snel het gevoel uit balans te gaan.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik laat mijn passieve bovenbeen recht naar beneden hangen, zoals hier:
http://drcaley.com/blog/2014/5/21/the-s ... squat-test" onclick="window.open(this.href);return false;

ik ben geen fan van de pistolsquat omdat je dan sneller de correcte houding in je rug verliest.
wanneer je passieve been in de weg zit kan je eventueel op een verhoging gaan staan.

bovenlichaam zo verticaal mogelijk, zonder gewicht moeten je armen dan (ontspannen) naar voren, met gewicht inderdaad de goblet positie.

voor fietsers is het vaak de discussie moet je de volledige beweging maken "ass on the grass" of alleen het gedeelte dat je op de fiets gebruikt.
zeker in de context van een onderrug discussie is een beweging met goed postuur belangrijker dan volledige diepte.
(met 2 benen hoor je natuurlijk wel gewoon die volledige beweging te kunnen maken)
als warmingup ga ik zonder gewicht zo laag mogelijk met correct postuur, met gewicht ga ik ietsje dieper dan de hoek die je been maakt tijdens de pedaalslag.

het is vaak zo dat wanneer je zorgt dat je een beweging met correct postuur begint en eindigt dat alles daar tussen in ook goed is. wanneer je postuur onderin je squat niet goed is, verbeter je dat meestal pas weer als allerlaatste wanneer je weer rechtop staat.
timtim78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 september 2013, 20:51

Bij last van onderrug en bekken. Ook zeker eens het zadel laten bekijken met zadeldrukpunt meting.
Is je zadel voor jouw bekken te bol word het als het ware opengetrokken en krijg je onderrug last.
Trainde als een bezetene core maar de pijn bleef tot ik een vlakker zadel kreeeg aanbevolen en alles was weg.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

zadelbreedte ben ik me van bewust, de bolling had ik nooit over nagedacht.

om een idee te hebben welk zadel is te bol en welk vlak?
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ben ik ook wel benieuwd naar. Een bol zadel? Holle zadels ken ik wel.. Of bedoel je bol van de voor of achterkant gezien? Volgens mij zijn dat vooral de oudere type zadels dan?
life starts @ 150bpm...
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Rij de met een brede zadel 168.
in het begin heel erg wennen !
Maar nu vind ik het wel fijn fietsen.
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Ik kreeg ook vaak snel last van mijn onderrug.
Gewoon meer de benen trainen zodat je daaruit kracht kan zetten.
Je zal dan wel je zadel af moeten stellen zodat je voor jou goed zit (dat hoeft niet perse conform de regeltjes).

Ik heb een thudbuster LT gekocht en deze haalt off-road de pittigheid uit de hobbeltjes, dit werkt voortreffelijk (voor mij)
moet wel zeggen dat ik zwaardere elastomeren heb geplaatst dan geadviseerd omdat hij anders teveel veerde.
timtim78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 september 2013, 20:51

Sorry voor de late reacties kijk is naar de zadels van fizik of prologo je hebt ze in rond, halfrond of vlak.
Scheeld je een hoop ellende.

Te bol is er niet het is voor ieder bekken verschillend.

Ook zeer belangrijk is je rughoek en hier is het zeker niet "rechter is beter".
naish
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 12:21
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8

Ik heb ook last van een vastzittende onderrug met de daaruit voortvloeiende (uitstraling) pijnen. Trainen helpt bij mij, merk ik. Heeft iemand goede oefeningen of een link om de onderrug dagelijks soepel te houden?
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik heb wel goeie oefeningen (een aantal) maar denk dat je dat btr ff met een fysio kan bespreken ivm het goed uitvoeren ed!

is oa liggend op de grond met je knieen opgetrokken in 90 graden hoek en dan rustig heen en weer bewegen waarbij je met mm begint tot aan helemaal links en rechts, 10 min, dus opbouwen door steeds verder uit te zwaaien, rond de 5 min zwaai je helemaal uit en bouw je weer terug naar mm'ers. verder met opgetrokken knieen rond draaien, kan ik zo lastig uit leggen, die 2 werkten bij mij heel goed. verder nog fietsen in de lucht met elk been om en om. alles is liggend op je rug
life starts @ 150bpm...
naish
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 12:21
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8

Fysio, al geweest maar die dachten toen dat het mijn hamstrings waren. Ben er nu samen met een Osteopaat achter gekomen dat het probleem in de onderrug zit. Het gaat al veel beter alleen merk ik dat beweging de sleutel is.
Denk als ik nu een trainingsprogramma kan vinden dan ga ik dat volgen. Ik heb ook bij de fysio in een soort sportschooltje getraind maar dat vind ik niets. Duurt lang en het stelt in feite weinig voor, vind ik.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

gewoon lopen is ook heel goed. en dan echt stevig doorlopen en lekker mee zwaaien met je armen. en dan paar keer per dag n half uurtje of iets. en misschien is een andere fysio proberen.. training in de sportschool zal krachttraining zijn neem ik aan. das wel goed ook, zeker als je de kleine rugspieren traint maar word je rug niet soepel van. ik heb hier in de sportschool een fysio die echt goed weet hoe en wat en dus ook goeie oefeningen geeft. die oefingen wat ik net verteld komt dan weer niet van hem, die kwamen van me fysio die ik had met revalideren van me compressiefractuur. dat moest ik dan 2 a 3 keer per dag doen. puur om me rug weer soepel te krijgen omdat ik maanden plat had gelegen. is voor de hele ruggenwervel en de spieren. zou daar is naar vragen bij een goeie (sport/revalidatie) fysio :-q
life starts @ 150bpm...
naish
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 12:21
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8

Het was trainen in een sportschooltje van de fysio. Maar eigenlijk deed je in een uurtje weinig. Je stond meer te wachten tot je verder kon. Die fysio van jou is zeker niet in de buurt van Zoetermeer?

Maar die oefening van jou met je benen 90 graden opgetrokken, die ken ik. Ga ik vanavond gelijk mee beginnen.
Plaats reactie