Boxer of bibshort?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ben op zoek naar een boxer of bibshort.
Ik gebruik nu een boxer, maar de keuze hierin is vrij beperkt.
Tijdens het fietsen krijg ik het snel vrij warm. Alleen een t-shirt is dan echt warm genoeg.
Bij een bibshort krijg je te maken met bretels, waardoor de rug ook bedekt is.
Krijg je het hierdoor niet snel extra warm?
Het voordeel van bretels zou zijn dat je broek niet afzakt, maar hier heb ik met een boxer ook geen last van.
Gebruikersavatar
Rallye
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 augustus 2015, 19:38
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 (2016) | Trek Marlin 7 (2015)

De bretels van een bibshort bestaan grotendeels uit doorlatend 'mesh' of gaasmateriaal. Volgens mij werkt dit prima, want ik kan echt niet merken dat het hierdoor extra of te warm wordt. Vanwege mijn postuur (als gevolg van bourgondische levensstijl heb ik afgelopen jaren zogenaamde 'horecaspoilers' geweekt ;) ) zweer ik bij een bibshort. Ondanks alle bewegingen etc. blijft dit gewoon goed zitten en dat fietst erg prettig.
Mario Andretti: 'If everything feels under control, you are just not going fast enough.'
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

awinkel schreef:Ik ben op zoek naar een boxer of bibshort.
Ik gebruik nu een boxer, maar de keuze hierin is vrij beperkt.
Tijdens het fietsen krijg ik het snel vrij warm. Alleen een t-shirt is dan echt warm genoeg.
Bij een bibshort krijg je te maken met bretels, waardoor de rug ook bedekt is.
Krijg je het hierdoor niet snel extra warm?
Het voordeel van bretels zou zijn dat je broek niet afzakt, maar hier heb ik met een boxer ook geen last van.
Moet er niet aan denken om weer met een "boxer" te moeten rijden, zeem blijft dan niet op een vaste plek zitten.
Bretels zijn meestal van mesh dus het niet niks warmers dan een boxer.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom ik niet in een fietsbroek zonder bretels zou gaan fietsen. Dat het te warm wordt is niet echt van toepassing aangezien het echt minimaal meer stof betreft.

Als je een shirtje koopt wat je open kan ritsen dan doe je die toch open als je het warm hebt.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind het ook veel beter zitten met bretels.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik gebruik altijd mijn Endura liner (boxer) en bij mij zakt ie niet af. Bretels lijken me alleen maar onhandiger.
Verder gewoon een korte broek en jersey.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb beide, maar vind zonder bretels waardeloos (Assos). Zakkende broek, aan je zadel blijven hangen, steeds opnieuw omhoog trekken, niet fijn.

Ik heb vaak een baggy over de bibshort, daarom heb ik gezocht naar een niet te warme bibshort.
Ik ben daarbij uitgekomen op de Castelli Inferno bibshort, wat ik een heel prettige broek vind. Nu is hij vast wel ergens betaalbaar in de uitverkoop te krijgen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Zonder bretels is handiger als je moet pissen, maar met bretels zit lekkerder.
Everybody bought a new bike!
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

In principe vind ik bretels ook altijd veel fijner: de boel blijft wat strakker zitten. Maar net als Dennisvdb ben ik erg te spreken over mijn Endura Clickfast liners (een van de goedkoopste van ong. €25). Die blijven verassend goed zitten, ik merk eigenlijk nauwelijks dat ik geen bretels heb. Bij andere broeken zonder bretels heb ik dit nog nooit gehad.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bedankt voor alle tips.
Ik heb inmiddels 3 bibshorts met bretels besteld, 2 van Agu en 1 van Sportful.
Morgen krijg ik de Sportful binnen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nou...ik heb nu 2 Sportful binnengehad (L + XXXL) en de 2 Agu's (beiden L), maar 1 ding blijft in de weg zitten....de lengte van de bretels.
Misschien komt het omdat ik het niet gewend ben, maar ik heb het idee dat ik door de bretels in elkaar gedrukt wordt. Ook als ik niet rechtop sta, maar op de fiets zit.
De bretels worden op de schouders zelfs samengedrukt.
Ik ga nu de Agu's ook maar in XXL bestellen en kijken of dat wat oplost. Sportful schijnt sowieso wat klein te vallen.
Maar ja, ik ben 1,85m, dus een XXXL zou toch wel moeten passen zou je denken... :-?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wel opletten dat je zeem nog goed past als je naar een grotere maat gaat. Je wil geen vouwen/naden hebben waar zeem/zadel/bovenbenen contact hebben.
Grotere maat= langere bretels = grotere zeem/meer ruimte bij zeem/broekspijpen....
Heb je een erg lang bovenlijf, of moet je gewoon wennen aan bretels die je (in het begin?) nog voelt zitten?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is inderdaad iets om op te letten. Bij de Sportful XXXL was de zeem al wat aan de ruime kant.
Aan het wennen van bretels heb ik ook gedacht, maar als de bretels samengedrukt worden bij de schouders en je krom gaat lopen omdat het zo strak zit is mijn vermoeden dat het toch wat te kort is.
Mijn bovenlijf is niet langer dan bij anderen van 1,85m.
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Ik heb zelf een relatief lang bovenlijf met mijn 188m. Waar je op moet letten bij aandoen van bibs is dat je ze ook echt goed omhoog "trekt".. vooral achter even goed zorgen dat het allemaal hoog genoeg zit. (dus niet aan je bretels hijsen - werkt niet en gaan ze kapot van, maar echt even van beneden naar boven nalopen)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Welke maat bibshorts passen jou dan goed? Toch ook minimaal richting XXL?
Plaats reactie