Sport Medische Keuring

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Hallo,

Heeft iemand hier ervaring met een sport medische keuring? Ik hoorde hier laatst iemand over praten en die gaf aan dat het eigenlijk zo goed als volledig vergoed wordt bij veel verzekeringen. Ook is het niet speciaal alleen voor de top sporters of de betere amateur sporters, maar ook voor de recreant.

Nu lijkt het mij eigenlijk wel interessant om een keer mee te maken. Een APK keuring voor je lichaam. Nu weet ik dat ik aan veel zaken zou moeten werken, gewicht, vetpercentage etc. Ook heb ik zoals wij in Brabant zeggen een "koi-je" knie (slechte knie:P) Dus daar kijken ze ook naar.

Maar ben ook wel benieuwd wat mijn precieze omslagpunt is of VO2max. Niet dat ik er veel mee kan maar als ze dat toch meten vind ik het wel interessant om te weten.

Ik zat te kijken en ik woon in de omgeving van Eindhoven dus ik kwam uit bij: http://www.topsupport-anna.nl/sportkeuring.html
Nu zag ik dat de keuring waar ik voor zou gaan, de Uitgebreide sport medische keuring betreft. Die kost al snel 300 euro. Ik zag bij mijn verzekering dat ik iets van 150 euro terug krijg.

Ik vind het eigenlijk wel erg interessant allemaal. Ik betaal 150 euro en ik word een keer goed onderzocht en krijg adviezen om effectiever te trainen en om wie weet wel dingen te leren danwel af te leren.

Iemand ervaring met deze specifieke sport keuring in Eindhoven? Ik ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen.
#Skraleanjers
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Een paar jaar terug heb ik een keer een test gedaan bij het SMA (JBZ) Den Bosch. Voor het bepalen van je omslagpunt, zones en VO2MAX is een inspanningstest met ECG en (bij voorkeur) ademanalyse voldoende, dit kost vaak tussen de 150 en 200 euro. Bij mijn verzekering wordt het eens per jaar vergoed tot (ook) 150 euro, met een paar tientjes extra ben je dan al klaar. Hoewel het geen volledige keuring is werd er ook ruim de tijd genomen om resultaten te bespreken en voor advies, dat ik ook nog meekreeg in de vorm van een rapport.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar het is ook vragen naar de bekende weg want je geeft zelf al aan wat er aan mankeert/schort.

Wat ik doe,
Geen chips of ander snoep in huis.
Veel groente is meer dan 200 gram p/d.
Weinig vlees is hooguit 100 gram p/d gemiddeld.
Geen alcohol door de weeks.
Fruit ipv snoep.
"This species has amused itself to death"
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

kan niet meer schreef:Maar het is ook vragen naar de bekende weg want je geeft zelf al aan wat er aan mankeert/schort.

Wat ik doe,
Geen chips of ander snoep in huis.
Veel groente is meer dan 200 gram p/d.
Weinig vlees is hooguit 100 gram p/d gemiddeld.
Geen alcohol door de weeks.
Fruit ipv snoep.
Ja, het is niet perse een topic dat mij moet gaan overtuigen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe ging het. Ken je toevallig de plek waar ik naartoe zou willen etc.

Dat ik iets aan mijn voeding moet doen is mij ook wel duidelijk, ook zonder die medische keuring. Verder is het ook een APK keuring voor je lichaam. Het lijkt mij ook rete interessant. Of als 0 meting. w/e
#Skraleanjers
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Een APK keuring zou ik het niet noemen, daar is echt meer voor nodig :wink:
De uitkomsten weken ook niet veel af van wat ik zelf al had uitgevogeld.
Leuk om een keer te doen, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ben zelf bij sma in Hoorn geweest.
Hartfilmpje, en kreeg m'n max hartslag mee, that's it.
Wil nu zelf na krap een jaar nog een keer gaan, maar wil dan op z'n minst iets over zones te weten komen.
Denk dat t nu dan http://www.smamiddennederland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; wordt.

De 1ste was dacht ik 175 en werd vergoed.
De volgende wordt ongetwijfeld duurder, maar dan weet ik wél wat.
Hoop dat de verzekering per kalenderjaar vergoedt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Ik heb mijn zorgverzekering er dit jaar speciaal voor aangepast zodat ik een fietsmeting vergoed kreeg. Betaal dacht 14 of 15€ per maand meer en kreeg 250€ vergoed, tel uit de winst. Ben nu ook beter verzekerd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afgelopen december voor het eerst een sportkeuring laten doen bij SMA Utrecht. Uit nieuwsgierigheid.

-Hartfilmpje: volgens de sportarts op de juiste manier= bevestiging van hetgeen ik zelf ook ervaar.
-Maximale hartslag: kwam overeen met eigen meting
-Hartslag zones: bepaald (zonder ademgasanalyse) en die kwamen overeen met veldtesten.
-Longinhoud is ook gemeten, die kende ik nog niet en nu dus wel. Die is genetisch bepaald.
-Vetpercentage is ook gemeten middels een huidplooimeting. Niet zo gek veel vet, dat had ik ook al eens gezien.
-Bloeddrukmeting, kwam overeen met hetgeen ik zelf ervaar. In die zin eet ik gezond.
-Cholesterol, kwam ook overeen met mijn eigen idee. In die zin eet ik gezond.
-Wattage, die kende ik nog. Echter ik train niet met en ga vooralsnog niet trainen met een vermogensmeter

Zou ik het weer laten doen? Zie ik niet direct aanleiding toe. Zeker niet als stress, voeding en sporten gelijk blijven met nu. Met veldtesten kan ik ook prima mijn conditie bepalen.
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Jurriaan schreef:Afgelopen december voor het eerst een sportkeuring laten doen bij SMA Utrecht. Uit nieuwsgierigheid.

-Hartfilmpje: volgens de sportarts op de juiste manier= bevestiging van hetgeen ik zelf ook ervaar.
-Maximale hartslag: kwam overeen met eigen meting
-Hartslag zones: bepaald (zonder ademgasanalyse) en die kwamen overeen met veldtesten.
-Longinhoud is ook gemeten, die kende ik nog niet en nu dus wel. Die is genetisch bepaald.
-Vetpercentage is ook gemeten middels een huidplooimeting. Niet zo gek veel vet, dat had ik ook al eens gezien.
-Bloeddrukmeting, kwam overeen met hetgeen ik zelf ervaar. In die zin eet ik gezond.
-Cholesterol, kwam ook overeen met mijn eigen idee. In die zin eet ik gezond.
-Wattage, die kende ik nog. Echter ik train niet met en ga vooralsnog niet trainen met een vermogensmeter

Zou ik het weer laten doen? Zie ik niet direct aanleiding toe. Zeker niet als stress, voeding en sporten gelijk blijven met nu. Met veldtesten kan ik ook prima mijn conditie bepalen.
Bij het maken van een hartfilmpje komen er toch iets meer gegevens naar voren dan het hartritme alleen zoals je dat met je HS-meter meet.

De arts kan de volgende aandoeningen afleiden uit de ECG-grafiek:

-hartritmestoornissen
-zuurstofgebrek van de hartspier
-een acuut hartinfarct
-een eerder doorgemaakt hartinfarct
-vergroot hart (hypertrofie)

Ik wil zeker niet zeggen dat je die keuring mòet doen, maar eigen waarneming is niet altijd de juiste. Dit geldt ook voor cholesterol; gezond eten geeft geen garantie op een goed cholesterol gehalte (maar helpt natuurlijk wel)
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dank voor de uitgebreidere duiding Richard1974.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Als je in Eindhoven woont is mss Energylab wel iets?

Wat SMA betreft, ik vind dat je toch eens in de tijd naar de "motor" van je fiets, jij, moet laten kijken. Ik begin zelf met de tweede helft van de 40 dan is het verstandig eens in de jaar/twee jaar toch even te checken of alles nog goed gaat onder de leden (vooral met de tikker).

Ik mountainbike zelf sinds 1986 en dus heel wat jaartjes en daardoor is de linkerboezem flink vergroot geraakt totop het niveau dat ik er langzamerhand hartritme stoornissen van kreeg. Meerdere bezoeken bij de SMA heeft aangegeven dat deze niet gevaarlijk zijn en ik gerust mijn ouder wordend hartje nog flink in het rood mag jagen. Bij >40 jaar zou ik zeggen, standaard doen!

We geven met gemak kapitalen uit aan de fiets maar een paar euro per jaar aan sportmedisch onderzoek wordt al te veel gevonden. Dat vind ik vreemd. Je gezondheid, zeker bij een flinke sportbelasting naast een fulltime job + gezin, is belangrijker dat het monteren van het nieuwste type 11sp cassette.

My 2 cents! :-)
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik kijk daar wat anders tegen aan. Als er iets aan de hand is met je hart dan voel je dat, hetzij een hartritmestoornis of een bv een lekkende hartklep. De meeste kwalen aan het hart hebben gevolgen voor je conditie. Voor mij is dat vroeg genoeg om hulp te zoeken.
Dan erbij; er gaan ook topsporters dood door hartfalen omdat dit niet te voorzien is.

Als je geen kwalen hebt moet je ze niet gaan zoeken.
Tenzij je wedstrijdrijder bent. Dan ga je toch meer je grenzen opzoeken van wat je lichaam kan.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

SMK ..altijd goed om na een tijd geen sport ff te doen.
Zelf deed ik deze gewoon in het ziekenhuis. long inhoud.. hartfilmje. fietstest.. bloedonderzoek.. goede zaak!
'Be like water my friend'
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Aan diegenen die een SMK niet nodig vinden: Ieder zijn eigen mening en alle respect daarvoor maar je kan jezelf ook afvragen waarom de verzekering een SMK gedeeltelijk c.q. geheel vergoedt. Primair om vroegtijdig aandoeningen te signaleren en daardoor normaal gesproken lagere behandelkosten te kunnen realiseren. M.a.w. omdat men dáár het nut er wel degelijk van inziet. Zou de verzekeraar niet van dit nut overtuigd zijn dan zou de SMK direct uit ieder willekeurig pakket geschrapt worden.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nee, ze zouden dan de premie verhogen.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie