Tol betalen na Tenerife?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ook maar eens in deze groep gooien, al zit er een hoog racefiets gehalte in. Dus geen pek en veren :winkie:
Gaat om gevoel na forse 10 dagen in Tenerife.
Facts: Leeftijd 55 jaar en rij graag lange(re) afstanden, jaarlijks rond de 15.000 km met de laatste 13 jaar steeds tripje Canarische eilanden.
Aflopen 18 t/m 28 maart in Tenerife gefietst en over 8 ritten zo'n 1.000 km en 20.000 hm gedaan. Max op een dag zo'n 7 uur fietsen, bij elkaar 44 uur in touw.
Zondag 27-3 laatste rit daar. Op vrijdag 1-4 een vlakke solorit van 125 km met voor mij redelijk gem. (30,3 km/u) en voelde best lekker aan. Zaterdag beetje "spelen" zonder echt inspanning met de MTB club (meer voor sociale contacten).
Ga ik afgelopen dinsdag (5-4) op pad in de hoop lekker door te kunnen trappen, maar met wat tegenwind een hf waarde van 125 (even de 130 aangetikt) terwijl ik verzuurde en idee had flink te trappen. Later werd het allemaal nog minder en minder om na 70 km koud thuis te komen en hf gem. over de rit 112 wat zelfs voor mijn doen erg laag is. Overigens mijn max is 165, wat ik zelden nog haal (interval etc. niet meer mijn ding).
Dus voor mezelf bedacht om even "niets" te doen. Baal er een (beetje) van, want meestal na een weekje (soms korter) kon ik paar jaar terug bijna alles weer. Paar jaar terug gewoon 2 dagen na Gran Canaria de 5 van Schoorl en niks aan de hand.

Maar is dit bekend verschijnsel en is dat kwestie leeftijd en er bij neer leggen. Of moet ik aan overtrainen denken? Rustpuls is gewoon lekker laag en verder voel ik me prima.

Benieuwd naar ervaringen en/of tips hoor ik graag. Alvast bedankt voor lezen en eventuele reactie.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Kan zoveel oorzaken hebben.
Misschien heb je wel iets onder de leden. Zij natuurlijk wel bijzondere waarde's die je bij elkaar opnoemt. Het is normaal dat je moe bent na zo'n week. Ik heb zoiets dergelijks gedaan twee weken terug, en zelfs ik moet er van herstellen terwijl ik de helft jonger ben dan je.

Kijk ook eens naar de periode voor tenerife, heb je anders getraind, geslapen, ben je verhuist, echtscheiding of zelfs een nieuwe liefde. Het is niet met elkaar te vergelijken als er nieuwe factoren opspelen in vergelijking met vorig jaar. Of misschien moet je accepteren dat je ouder wordt en je herstel langer duurt.

Als je echt uitsluitsel wilt moet je een trainingslogboek bij houden en om de zoveel tijd een test doen om zo te kunnen vergelijken waar het em in zit.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Glenn-biker schreef:Of misschien moet je accepteren dat je ouder wordt en je herstel langer duurt.
Daar had Peter Koelewijn een geweldig nummer over.
Maar viel me dit keer op, ik weet dat het langzaam maar zeker lastiger wordt. Ach paar dagen extra rust kan geen kwaad
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

In plaats van morgen als het zonnetje schijnt geen 100 km / +3 uur gaan fietsen maar gewoon lekker een uurtje op racefiets met lage hartslag en hoge cadans. Heet geloof ik actieve rust en kan verkwikkend werken.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Mischien eens een keer op verlof gaan?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

faxe schreef:In plaats van morgen als het zonnetje schijnt geen 100 km / +3 uur gaan fietsen maar gewoon lekker een uurtje op racefiets met lage hartslag en hoge cadans. Heet geloof ik actieve rust en kan verkwikkend werken.
+1

Is je voeding deze vakantie anders geweest?
Boven de 50 is het een meerwaarde om meer na druk te leggen op intervallen. DIt omdat je piermassa afneemt. Zeker in jouw geval zou duur niet zo gauw een probleem worden.Op karakter trap jij zonder problemen >100km weg.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@faxe: Optie, maar dit weekend lekker ook de Hayabusa van stal. Maandagavond denk ik eerste blokje trappen.
@TaurineR: Net 2 weken verlof gehad vd baas, dan ga je juist fietsen. :winkie: (maar snap wat je bedoelt)
@ Jurriaan: Voeding was zeker anders (lees veel) met prima hotel met all inclusive.
De kok maakte speciaal "bordjes Fred"
Afbeelding
Mbt interval heb je gelijk, maar op TF met klims van 1.000 meter of meer is het draaien, draaien etc. Maar met MTB rondom Amerongen kan ik dat weer beetje oppakken. Maar trainen doet Fredje niet meer, Fredje fietst ipv trainen. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Aanvulling: Gisterenavond op gemakje rondje van 70 km op de racefiets gedaan en voelde stuk beter aan dan weekje eerder.
Vanavond maar stukje op de Flash doen bij Zeist. Beetje werken aan MTB skills :lol: icm interval.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Als ik een week in de Alpen ga fietsen (Toeristisch - sportief), maar wil wel elke top bereiken, dan heb ik ook een week nodig om terug op mijn normale gevoel te komen.

Moet je me daarna eens zien vliegen!!.....
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik heb zelf het idee dat ik me altijd een paar weken slap voel nadat ik in de alpen ben geweest. Mijn vader had hetzelfde.. Geef het zijn tijd en je zult vanzelf weer op het oude niveau terug zijn.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@ Gertjanw en TaurineR: Supercompensatie, ik denk dat ik komend weekend niet te houden ben bij de Kellerwald. Oeps, dat was vroeger......
Belangrijkste is dat ik in TF waanzinnig genoten heb op de fiets. Dan is het in NL altijd al knopje op (vlak, koud) en kwam nu vermoeidheid extra boven op. Meer dan vorige zomer na Giro di KiKa waar ik 42 uur in 6 dagen deed.
Moet gewoon beseffen dat ik niet alles meer kan, kon ik voorheen ook niet :lol:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Fred, nu even serieus:
Ik ga in juni ook naar Tenerife voor 10 dagen, wel met de ganse familie.
Het moet lukken om er eens een of meerdere dagen eropuit te trekken.
Buiten de klim naar de Tende, heb je soms suggesties?
Het gaat me vooral om het landschap, en klimwerk neem ik er graag bij.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

TaurineR schreef:Fred, nu even serieus:
Ik ga in juni ook naar Tenerife voor 10 dagen, wel met de ganse familie.
Het moet lukken om er eens een of meerdere dagen eropuit te trekken.
Buiten de klim naar de Tende, heb je soms suggesties?
Het gaat me vooral om het landschap, en klimwerk neem ik er graag bij.
Ben best serieus (muv Kellerwald) en ook blij met respons die mijn gevoel bevestigen.
Naast Teide inderdaad veel meer mooie stukken.
Masca moet je zeker een keer doen. Verder paar mooie opties om te klimmen naar Vilaflor en keer retourtje Güimar (145 km / 2.300 hm) als "vlakke" rit.
Zie ook mijn verslag http://www.mtb-sport.nl/tenerife_2016/ Via deze link http://www.everytrail.com/profile.php?user_id=80146 staan de tripjes
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Klimmetje naar taucho vanaf adeje is ook een aanrader, maar een 2e cat, gemiddeld 10 procent en geweldig vergezicht op de baai van las americas. De afdaling aan de andere kant is geweldig. Snelheden van rond de 80 :). Heb die klim een stuk of 15 keer gedaan als training. Hotel zat relatief dichtbij dus de vrouw was ook tevreden als ik na 3 a 4 uur trainen terug was :).
Plaats reactie