Inderdaad ook een goed punt, op je ademhaling letten. Ik hou dat zelf altijd synchroon met mijn pedalen cadans; afhankelijk van de intensiteit over 3, 4 of meer pedaalslagen inademen en dan weer over 3, 4 of meer slagen uitademen. Zo kom je goed in een 'zone' en bouw je dus een ritme op waarin het lekker rijdt. Met dus ook als voordeel het melkzuurverhaal dat uni hier noemt.uni schreef:Bij verbranding komt na brandstof nog een belangrijk aspect om de hoek namelijk zuurstof (denk maar aan een turbo).
Bij mij maakt het veel verschil of ik tijdens en na de rit goed op mijn ademhaling let.
Vooral goed uitademen zodat al de CO eruit gaat is heel belangrijk.
Melkzuur wordt afgebroken mbv zuurstof .
Voor mij is ademhaling een extra punt van aandacht door een vergroeiing van mijn ribben maar ik weet dat het voor velen een verbetering in prestatie en zeker een korter/sneller herstel zou geven.
Bij echte tricky stukken zoals veel heuveltjes/klimmen met bochtenwerk is het soms wat lastig om op die cadans te blijven letten en laat ik het even los maar zodra het weer wat minder grillig wordt, pak ik de ademhalingscadans weer op.
En Alstro, ik kan me voorstellen dat je gezien je gewichtsreductie in het verleden voorzichtig bent met eten enzo, maar wat niels al aanhaalt, bij ritten van dergelijke intensiteit hoef je je niet veel zorgen te maken over teveel eten; eerder over te weinig eten dus.