Zwift

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Pat. schreef: di 5 februari 2019, 18:52 Qua investeren zit je idd zo aan €1000,- maar da's dan incl. Pc, fiets en wahoo kickr snap. Althans met wat zoekwerk naar een goede 2de hands pc en 24" monitor.
Klopt. Maar als je al een tweede (of derde) fiets hebt én je hebt de ruimte op zolder én daar staat toevallig je pc met 24" scherm vallen de kosten wel weer mee vind ik.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Mijn setup heeft me lang geen 1000 euro gekost. Het is dan wel de meest basic setup die je kunt gebruiken, maar meer heb je niet nodig om het uit te proberen.
Ik gebruik Zwift ook pas sinds kort. Als ik volgende winter weer op de trainer stap komt er misschien een interactieve trainer, maar voor nu is dit prima.

Tacx Blue Motion (gekregen voor een verjaardag, maar op MP voor 50eu te koop)
Oude racefiets ( Giant OCR3 van 2003, destijds nieuw 500eu, nu op MP 50eu)
Trainerbandje (25eu)
PC, Laptop, tablet of telefoon (net wat je hebt)
Snelheid/cadans sensoren van Wahoo (70eu)
Zwift abbo (15eu)
Eventueel ANT+ dongle (10eu van ali)

Ik heb dus nog geen 200eu uitgegeven aan mijn setup en kan nu gestructureerd trainen op basis van wattage. Niet alle trainingen zijn super goed te doen met deze setup, vooral korte sprints met hoge wattages zijn lastig, maar het kan wel.
Waar ik vorige winters doordeweeks met mijn chagrijnige kop op het weekend zat te wachten, zit ik nu 4x per week een uur gestructureerd te trainen en is mijn "winterdip" verleden tijd. Dat is waar de echte waarde zit voor mij. Pure winst en die 200 euro meer dan waard.

In het weekend ga ik natuurlijk wel gewoon naar buiten. Ook als het baggerweer is.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je nog geen enkel apparaat hebt waar Zwift op draait dan is de Apple TV 4K volgens mij de beste oplossing. Goedkope TV of beeldscherm erbij en voor 300,- kan je in ieder geval Zwift draaien. Ik vond een trainer met feedback en powermeter wel veel fijner dan een eenvoudige trainer, maar dan wordt het wel snel duurder. (Verder heb ik geleerd dat binnenzitten fietsen ook niet helemaal mijn ding is, dus de Kickr is alweer de deur uit :lol: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik heb dus nog geen 200eu uitgegeven aan mijn setup en kan nu gestructureerd trainen op basis van wattage
dat snap ik niet, die trainer heeft toch helemaal geen vermogensmeting ? ik zit even na te denken maar ik zou niet weten hoe je dat enkel met snelheid en cadans zou moeten berekenen.

Bij mij was het 550 euro voor een flux en nog een paar tientjes voor een ant+ dongle, alhoewel het met bluetooth ook helemaal prima werkte, alleen zag ik toen op zwift geen hartslag (wat ik wel prettig vind).

Verder heeft iedereen toch wel een laptop, ik zou er zeker geen PC voor aanschaffen iig. Racefiets heb ik er 2 van, maar anders is het investeren in een extra cassette en staat je fiets er in 1 minuut op.

Ik vind het echt een uitkomst. Heb nu ook een paar groepsritjes gereden en dat vind ik ook wel leuk, al lijkt het net als in een echte groep, niemand houdt zich aan de wattage/kg drempel en het wordt snel weer een koers :D :D :D klimmen is dan echt wel realistisch hoor en de mede fietsers (virtueel) voegen ook zeker veel toe. Nee ik vind het echt top !
MTBArnhem
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Virtual power, omstreden methode, maar het werkt goed genoeg voor mij.
Die trainer leest niets uit inderdaad, maar ze hebben bij Zwift de curve voor vermogen tegen omtreksnelheid bepaald voor veel basic trainers.
Hebben ze gedaan door een fiets met powermeter op zo'n trainer te zetten en te meten hoeveel vermogen er getrapt wordt bij verschillende omtreksnelheden in een vaste weerstand setting van de betreffende trainer.
Bij mijn trainer hebben ze dat gedaan voor weerstand setting 4. Dus daar zet ik hem in en daarna regel ik mijn wattage door het wiel sneller te laten draaien.

Simpel en goedkoop, maar niet interactief, niet heel nauwkeurig en het heeft zijn beperkingen.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ah, helder. ik snap em :-q
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Ik kocht voor nog geen 150 euro een Elite Qubo Digital incl voorwiel steun en mat op marktplaats; daar moest nog een steekas adapter bij (25 euro bij Decathlon) en een ANT+ dongle werkt toch makkelijker dan Bluetooth (15 euro op Amazon).
Fiets, laptop en tv (in de praktijk keken we toch geen tv op de slaapkamer) had ik al.
Zo kom ik de donkere avonden wel door.
Zwift sprak me niet zo aan, ik train mbv the sufferfest op de laptop en netflix op de tv 😜
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Heej, een Zwift topic, leuk !!

Ik Zwift al sinds begin 2016 en nader nu level 26, en heb as we speak er 5.529 km op zitten in Zwift.
In het begin waren er regelmatig zo weinig deelnemers online dat je nog volop bots rond zag "fietsen" als een beetje vulling. :lol:

Ik zag hier 1.000,00 euro voorbij komen, maar dat is wel een beetje overdreven. Ben in 2016 begonnen met een T2180 Tacx Vortex (smart) die kostte iets meer dan 300,00 euro, nog een ANT+ dongel er bij van een paar tientjes. Als banden gebruik ik gewoon buitenbanden die een beetje vierkant waren geworden.
Op Marktplaats worden deze trainers met enige regelmaat aangeboden.

Hart- en cadansmeter gebruikte ik al bij het buiten fietsen.

Pasgeleden een direct mount trainer gekocht, een Elite Direto, geeft net een wat meer realistischer gevoel (en minder herrie... :winkie: )
Die Direto is in mijn ogen een mooie trainer voor die prijs. En aangezien ik redelijk wat op Zwift fiets vond ik wat meer luxe wel kunnen.. (heb een gruwelijke schijthekel aan regen.....)
Maar toch lekker fit voor de tochten op het strand, in de winter :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik vind de woestijnuitbreiding aardig aangekleed geworden. Eigenlijk zijn dan de oude stukken van Watopia
aan een upgrade toe.

Nieuwe wereld er bij. Giro Italia ding van 8,2 km. Ik dacht dus eerst dat dit de nieuwe verbinding ging worden
tussen de 2 woestijnwegen in. Maar dat wordt dus een National Park Route met watervallen en klimmetjes.

Owja, of hier meer mensen last van hebben:
Als ik een training doe verschijnen er na +/- 1/3 van de tijd in een trainingsvak (dus zeg 10 min op 200Watt)
strepen door de wereld welke alleen maar erger worden naar verloop van tijd. Rol ik dan door naar het volgende
vak verdwijnen deze strepen weer en komen na 1/3 weer tervoorschijn. Ligt dit aan mijn PC ofzo? Te weinig
vermogen?
Tijdens het gewoon rijden in de wereld nergens last van.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Nee, dat herken ik niet... Maar ik heb eigenlijk al een tijdje geen training meer gedaan, in het begin deed ik die vaker, ik fiets vaak gewoon maar een eind weg of een enkele keer met zo'n rit mee.
OOk een keer een wedstrijd mee gedaan, toen ging ik wel een beetje kapot zomaar, toen was ik wel erg blij dat ik er was (wel een super gemiddelde toen)
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Pat. schreef: wo 8 mei 2019, 18:04 Owja, of hier meer mensen last van hebben:
Als ik een training doe verschijnen er na +/- 1/3 van de tijd in een trainingsvak (dus zeg 10 min op 200Watt)
strepen door de wereld welke alleen maar erger worden naar verloop van tijd. Rol ik dan door naar het volgende
vak verdwijnen deze strepen weer en komen na 1/3 weer tervoorschijn. Ligt dit aan mijn PC ofzo? Te weinig
vermogen?
Tijdens het gewoon rijden in de wereld nergens last van.
Dat is een geintje van Zwift. Omdat je al zo lang zo hard aan het trappen bent krijg je een wazige blik. :tong Eenmaal in de volgende trainingssector trap je weer minder hard en zie je weer alles.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat geintje kun je gewoon uitzetten in de instellingen. Dat is de workout distortion effect setting. :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Flow&Co schreef: do 9 mei 2019, 09:30 Dat geintje kun je gewoon uitzetten in de instellingen. Dat is de workout distortion effect setting. :-q
Ahhhh, thanks. Vond het al een raar geintje namelijk en met mijn instellingen ziet het er niet uit :-q
(beetje custom afgesteld op de pc.)

Net nog een Rondje Fire en Ice gedaan. Het was rustig op de Alp.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Maar eeh, moet je niet gewoon naar buiten? Hier schijnt de zon hoor.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Flow&Co schreef: do 9 mei 2019, 11:45 Maar eeh, moet je niet gewoon naar buiten? Hier schijnt de zon hoor.
Nu wel ja.....
Plaats reactie