Bikefitting ervaringen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Aan het begin van het jaar heb ik mijn MTB op maat af laten stellen.
Omdat ik na beginnend mountainbiker was en ik merkte dat de flexibiliteit en gewicht veranderd waren, heb ik vorige week opnieuw bikefitting laten uitvoeren.
Wat blijkt...de eerste keer werd er gezegd dat mijn MTB wellicht te klein voor mij was. Het zadel moest helemaal naar achteren en het zadel een flink stuk omhoog.
Vorige week kreeg ik te horen dat dit niet goed was en moest mijn zadel helemaal naar voren en flink omlaag. Sterker nog...het zadel moest eigenlijk verder naar voren dan mogelijk was.
Oftewel...2 bikefittings met 2 compleet verschillende afstellingen.
De verklaring vorige week was dat de 1ste bikefitting afgesteld was naar de houding van een wielrenner en niet naar een MTB'er.
Ik zit nu meer gedrongen op de fiets en het voelt (zal vast ook wel wat gewenning zijn) alsof ik wat opgesloten zit.
De benen kan ik minder ver strekken, waardoor de bovenbenen op dit moment sneller verzuren evenals het gebied rond de knieën.
Zijn er forumleden met herkenbare ervaringen? Is bikefitting toch minder wetenschappelijk dan je in 1ste instantie zou denken?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Een bikefitting test die een tijdje terug in een fietsblad stond had hetzelfde resultaat.
Ik ben er van overtuigd dat ik met een fitting laatst goed op m'n fiets ben gezet.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat het bij een ander weer anders zal zijn, en dat dat misschien ook wel goed bevalt.
M'n zadelproblemen zijn op de racefiets in ieder geval over.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik deed de laatste meting ook omdat ik knieklachten heb. Dit vooral bij de aanhechtingen van de pezen bij de knie.
Ik ben benieuwd of het helemaal naar voren zitten dit op gaat lossen.
Het zadelpunt zat netjes 6cm achter het bracket en zit nu op 3cm...
Wel apart dat er zulke grote verschillen bestaan. De tijd zal leren wie van de 2 gelijk had. :-)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Best wel handig om goed te zitten voor de drenthe200....
Kun je beter vlak van tevoren ook niks meer wijzigen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik vind 6 weken van tevoren ook aan de krappe kant, maar hopelijk verhelpt dit mijn knieklachten...
Nu wel even de eerste tijd rustig wennen aan de nieuwe positie.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vindt het wel raar als je lang moet wennen aan een positie.
Het hoort toch een verbetering te zijn ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je spieren en pezen worden anders belast en dat moet niet gaan leiden tot overbelasting.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik begrijp niet goed waarom je de 2e fitting hebt laten doen. Gewicht en flexibiliteit kunnen dan wel veranderd zijn, de houding op je bike blijft toch hetzelfde?

Het is niet zo dat je ineens langere benen en een korter bovenlijf hebt.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Flexibiliteit is wel iets dat de relatie zadel-stuur mede bepaalt. Als je flexibeler bent, kan je dieper zitten. Je stuur kan dan lager en/of verder weg. (In hoeverre je dat wilt met het oog op controle en afdalen is op een mountainbike een tweede punt). Dit is dus haaks op wat awinkel te horen krijgt. Flexibeler geworden, en toch dichter op het stuur moeten zitten.

Ik zie niet in waarom op je een racefiets meer naar achteren zou willen zitten dan op een MTB. Om aan de verwarring toe te voegen, een triathlon fiets heeft het zadel flink naar voren staan voor optimale houding/trap efficientie. Voor XC vind ik 3cm in ieder geval erg weinig, ook voor een 15" frame. Daarnaast wil je op een MTB druk op je achterwiel bij klimmen, en bij afdalen niet al te snel een OTB gevoel krijgen.

Iets wat voor mij een goede start was, en wat rekening houdt met je flexibiliteit, was de DIY excel fitting van Biomecycling (img2.timg.co.il/CommunaFiles/48507716.xlsx). Het heeft een racefiets en MTB modus, maar is wellicht nog iets teveel vanuit de racefiets bedacht (of loopt gewoon wat achter in de tijd). In het verleden had ik ook knieklachten. Ik zit nu iets lager en dichter op het stuur (door kortere stem/bovenbuis, niet door zadel naar voren te doen), en vind dat heerlijk zitten op een MTB. Knieklachten zijn gereduceerd tot "ja ik voel wel dat rechts iets meer vocht heeft".

Het gevoel bekruipt mij dat een of beide fittings niet veel verder hebben gekeken dan wat kan met zadel omhoog/beneden en naar voren/achteren. Andere stem (lengte, hoek), ander stuur (breedte, backsweep, rise), er zoveel om mee te spelen... Als je de afstand zadel-stuur wilt aanpassen, heeft een andere stem toch de voorkeur t.o.v. het zadel naar voren/achteren schuiven.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

@Dice Oldskool: Bij de bikefitting in het begin van het jaar werd gezegd dat ik door gewichtsverlies en meer flexibiliteit van spieren aan het eind van het jaar wellicht wat diepe kon gaan zitten. Dit omdat ik toen pas een paar maanden met mountainbiken bezig was.
Aangezien de bikefitting door de zorgverzekering gedekt was heb ik dit dus vorige week laten doen.

Bij de laatste bikefitting zou de lijn knieschijf-trapas niet ideaal zijn, waardoor ik verder naar voren zou moeten zitten. De voorkant van de knieschijf loopt nu exact loodrecht met de trapas.
Ik vind de 3cm ook wat weinig, dus vandaar mijn vraag over ervaringen met bikefitting.

Herkennen jullie het gevoel van dat je opgesloten lijkt te zitten op je fiets, omdat je je been niet kan strekken? Dat je been niet helemaal gestrekt moet zijn bij een pedaalslag weet ik, maar de hoek bij de knieën blijft voor mijn gevoel nu vrij klein.
Ik heb nu soms de neiging om even uit te klikken en de benen te strekken.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Hmm dat zou wel zo ongeveer de positie van de knie moeten zijn vooraan in de slag. Heb je een zadelpen met setback?

Het gevoel van 'benen niet kunnen strekken' herken ik wel. Is een kwestie van wennen. Sowieso is het nooit verstandig om in één klap grote veranderingen door te voeren. Is je zadel veel omlaag?

Misschien ook handig om wat maten aan te geven: binnenbeen lengte, zitbuislengte, zadelhoogte, reach...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb inderdaad een zadelpen met setback.

Wat maten:

Lengte: 185,3cm
Binnenbeenlengte: 88,9cm
Romplengte: 61,2cm
Armlengte: 72,4cm

hart zadel - bracket: 77,2cm (was 77,9cm)
zadelpunt achter bracket: 3,0cm (was 6,1cm)
punt zadel - hart stuur: 50,9cm (was 54cm)
verschil zadelhoogte - stuurhoogte: 1,8cm (was 1,1cm)
stuurpen: 9cm (was 9cm)
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Bergbike schreef:
Ik zie niet in waarom op je een racefiets meer naar achteren zou willen zitten dan op een MTB. Om aan de verwarring toe te voegen, een triathlon fiets heeft het zadel flink naar voren staan voor optimale houding/trap efficientie.
Omdat je een op racefiets dieper zit dan op een mtb. Je wil daarbij een zo aerodynamisch mogelijke (zit)houding en een racefiets houding is veel meer statisch (zijnde in het zadel zitten) dan een mtb houding.
Een triathlon fietshouding is helemaal niets om rekening mee te houden. Zadelbuis daarvan is ook nog een pak steiler om je zo dicht mogelijk bij het bracket te brengen. Een houding die inderdaad gericht is op zo efficiënt mogelijk te trappen, maar als gevolg ook 0 comfortabel is. Druk komt daarbij heel hard op de armen. Er is wel een reden waarom tijdrijden meestal maar een 40-50km is :)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

awinkel schreef:Ik heb inderdaad een zadelpen met setback.

Wat maten:

Lengte: 185,3cm
Binnenbeenlengte: 88,9cm
Romplengte: 61,2cm
Armlengte: 72,4cm

hart zadel - bracket: 77,2cm (was 77,9cm)
zadelpunt achter bracket: 3,0cm (was 6,1cm)
punt zadel - hart stuur: 50,9cm (was 54cm)
verschil zadelhoogte - stuurhoogte: 1,8cm (was 1,1cm)
stuurpen: 9cm (was 9cm)
De volgende verhoudingen komen heel mooi overeen met wat ik heb:
Binnenbeenlengte / Lengte (~0,47)
BB-zadel / Binnenbeenlengte (~0,86)

Wat niet overeenkomt is je reach. Die van jou benader ik dan even als 50,9cm - 3cm - 9cm = 38,9cm. Ik heb daar ongeveer hetzelfde, maar ben 7% kleiner dan jij. In vehouding zou je reach dan juist die 3cm langer moeten zijn.

Niet dat ik een goeroe ben of dat mijn afstellingen door een goeroe zijn bepaald, maar 38,9cm reach vind ik erg weinig. Temeer omdat ik naar mij idee al vrij rechtop zit.

Komen je knieen nu niet continu tegen het stuur bij bochten?

Je zadel stond max naar voren? Misschien toch gewoon in het midden proberen...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ga een paar ritten maken met de huidige afstelling, maar denk dat ik daarna het zadel inderdaad vrij snel naar achteren ga zetten.
De knieën komen gelukkig niet tegen het stuur. Dat zou het erg lastig maken. ;-)
Plaats reactie