Zweten in een softshell fietsjack

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

En over welk jack van 7 MESH heb je het dan?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waterdicht en ademen gaat altijd tegen elkaar in qua eisen. Er zal best wat verschil zitten tussen de diverse membranen, maar je kunt geheid een beter ademend jack vinden als de waterdicht-eis vervalt. En minder duur ;-)
Als het echt regent blijf ik thuis, en voor die keren dat het toch niet te vermijden is neem ik een apart dun regenjackie mee.

Ik heb weleens hele dagen in de regen gefietst (fietsvakantie in Noorwegen) met een duur ademend regenjack aan. Dat kostte 25 jaar geleden ruim 300 gulden en vergelijk dat maar gerust met euro's nu.
Het was zeker een prettiger jack om aan te hebben dan die goedkope "plastic" regenjasjes, maar ik werd er net zo nat in. Het voelde alleen minder alsof je in een broeikas reed. Maar het zweet dat je produceert bij 100km fietsen in bergachtige streken wordt door geen enkele waterdichte jas doorgelaten.

Op een beurs van buitensportartikelen sprak ik daar eens over met iemand van Vaudé, en die gaf dat ook toe. Bij een te intensieve inspanning is er geen kleding die waterdicht is en voldoende kan ademen.
Daarom krijg ik ook altijd jeuk van die artikelen waarin beweert wordt dat je warm en droog blijft in jasje X. Volgens mij kan dat alleen als je je amper inspant, of als je iemand bent die van nature amper zweet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat klopt, die ervaring heb ik ook, zoek ook geen echte regenjas maar een jas/ shirt dat warm en winddicht is en als ik onderweg verrast word door een bui me een beetje beschermt. Maar waarschijnlijk verlang ik alweer veel te veel :roll:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

In dat geval zou ik kiezen voor een dunne jas met windstopper voor en zo nodig water afstotende stof.
Laagje(s) eronder voor de warmte en je bent klaar :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

kermit schreef: do 8 juli 2021, 16:21 Bij een te intensieve inspanning is er geen kleding die waterdicht is en voldoende kan ademen.
Daarom past het prima bij mij, ik span me maar zelden zo hard in dat dit een groot probleem wordt :D

Maar je hebt gelijk, het is altijd een trade-off, bij de betere jacks wordt die alleen net wat minder.
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Zoek een jack waarbij je met ritsjes kan ventileren. Bij de zakken of zelfs onder je oksels en langs je flank. Dat zet zoden aan de dijk en geeft je veel mogelijkheden.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

fedaia schreef: do 8 juli 2021, 18:04 Zoek een jack waarbij je met ritsjes kan ventileren. Bij de zakken of zelfs onder je oksels en langs je flank. Dat zet zoden aan de dijk en geeft je veel mogelijkheden.
Dat is inderdaad fijn, mijn jas heeft er 2 aan de zijkanten en 2 bij de onderarmen.

Afbeelding
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Azurri schreef: wo 7 juli 2021, 17:06
janvangastel schreef: ma 21 januari 2019, 09:45 Ik had gisteren ook een merino undershirt aan met lange mouwen en daarover alleen een 'jacket four seasons II' van Futurum. Ging prima met -2 tot -3 graden. En als handschoenen een paar gratis grijze fleesjes uit een goed doel enveloppe. Alleen mijn rechterduim ietsje koud.
Is al een tijdje(3 jaar😅) geleden dat je dat geschreven hebt, maar hoe is het 4 season's jack je bevallen/bevalt t nog? Ben op zoek naar een nieuw jack voor volgende winter en dat jack is nog steeds verkrijgbaar. Hoe ademend/warm is het en hoe is de regen bestendigheid?
Iemand anders die ervaring met dit jack van futurumshop heeft mag natuurlijk ook reageren 😉
Goede moment om winterkleding te kopen :D alles in de bonus.

Ik heb die 4 seasons en is echt heeel warm. Voor op de racefiets prima met alleen dun ondershirt bij vriespunt. Op MTB 1x aangehad en was echt te veel van het goede. Afgelopen winter vooral met lang craft thermo shirt en herfst jasje gereden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Okè, dank je voor de info :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Azurri schreef: do 8 juli 2021, 15:13 En over welk jack van 7 MESH heb je het dan?
Deze:

https://7mesh.com/mens-oro-jacket

Maar eigenlijk is het meer een regenjasje.
Maar schijnt erg goed te zijn, van iemand die al meer dan 1000 dagen non stop op de fiets zit geloof ik wel wat goed en slecht is :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Rayb81 schreef: vr 9 juli 2021, 22:53
Azurri schreef: do 8 juli 2021, 15:13 En over welk jack van 7 MESH heb je het dan?
Deze:

https://7mesh.com/mens-oro-jacket

Maar eigenlijk is het meer een regenjasje.
Maar schijnt erg goed te zijn, van iemand die al meer dan 1000 dagen non stop op de fiets zit geloof ik wel wat goed en slecht is :-q
Thanks voor de jnfo :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Let wel op de pasvorm; de snit volgt de rijderpositie op een racer, voor de MTB vind ik ze persoonlijk net wat te strak trekken op de borst (maatje groter nemen kan dan helpen).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die jas is van Goretex Shakedry gemaakt, best ademende water/winddichte en lichtste materiaal van het moment.
Hier meer info en jassen op Bikeradar:
https://www.bikeradar.com/features/best ... n-jackets/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Nadeel van Shakedry en Paclite is dat ze maar 1 laag hebben en daardoor sneller slijten en relatief makkelijk beschadigen als je een keer onderuit gaat of achter een tak blijft hangen. Ik geloof dat Gore daarom ook adviseert geen rugzak op een Shakedry / Paclite te dragen.

Hier staat een mooie opsomming van de hele lijn: https://alexkwa.com/the-definitive-guide-to-gore-tex/
Plaats reactie