Zweten in een softshell fietsjack

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb nu enkele avonden een softshell fietsjack aan.
Tijdens het rijden heb ik niet het idee het erg warm te hebben, maar ik zweet wel vrij veel.
Of beter gezegd...volgens mij kan de transpiratie niet weg en na afloop van een ritje kan ik mijn shirt letterlijk uitwringen...
Als ik even stil sta koel ik dus ook al snel af.
Een ander niet softshell fietsjack is weer te koud...
Onder mijn jas draag ik een thermohemd en een fietsshirt met lange mouwen, dus heb zeker niet teveel laagjes aan.
Heeft er iemand tips wat ik nog zou kunnen proberen, zodat ik toch warm genoeg blijf maar niet wegzwem in mijn eigen zweet?
Oh ja...de softshell is ademend, water afstotend en winddicht. Zou dat laatste wellicht het probleem zijn?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Merk/materiaal?
De ene softshell is beter dan de andere.
Heb er zelf een van Gore Bike Wear, geen last van zweten, met dezelfde laagjes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dan zal daar waarschijnlijk het probleem zitten. :-)
Ik heb een Crivit (Lidl merk) 3 laags softshell van 100% polyester.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 908
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

..die ademt inderdaad voor geen meter.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

https://www.castelli-cycling.com/Produc ... 451650616A
Ik heb de Gabba2 van vorig jaar en moet zeggen dat dit een van de beste aankopen is die ik ooit heb gedaan.
Vandaag zweetshirt korte mouw, fietsshirt korte mouw en de Gabba2 houdt mij heerlijk warm en droog.
Windstopper aan de voorzijde, als je het te warm hebt kun je de ritsen van de zakken openritsen voor extra ventilatie.
Bij 12go dit weekeinde 20% korting op alle Castelli winterartikelen!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Waarom 2 lagen onder een soft shell ? ik heb verschillende merken en dikte's, maar draag er alleen maar een ondershirt onder... afhankelijk van de buitentemperatuur bepaal ik lange of korte mouwen, en of het een dun of dik shirt is...zelfs rond of onder het vriespunt alleen maar een ondershirt met lange mouwen. Warm zat...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In een Gabba2 zweet ik ook.
Denk dat het ook per persoon verschillend is.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het is idd per persoon verschillend. Belangrijkste laag is naar mijn mening het ondershirt. Die moet het zweet goed van je lichaam afvoeren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De ene softshell is warm, de ander beter ademend, of beter waterdicht, etc.
Interessante tests:
http://www.bike-magazin.de/bekleidung/j ... 24387.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mountainbike-magazin.de/test ... 42.2.htm#1" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Wat Ray en Dice schrijven klopt als een bus, ook ik zweet in een Gabba2.
Het gaat er om dat je niet ontploft door je te warm aan te kleden en de laagjes opbouw hanteert waarbij het ondershirt het zweet goed afvoert zodat je warm en droog blijft.
Gisteren was het rond de 7 graden en twijfelde ik over 2 of 3 laags, gekozen voor 3 laags en mocht het gisteren te warm zijn geweest dan had ik de 2 de laag uitgedaan.
Softshell gebruik ik alleen als het behoorlijk vriest, als tweede laag in een 3 laags systeem.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Ik rij met de Primasoft van Vaude en ook ik rijd maar met 1 ondershirt eronder. Voor mij voldoende en niet te warm.
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Zoals hierboven geschreven wordt.
Ik draag het hele jaar door twee lagen bovenkleding. (bijna) Het hele jaar door een Gore ondershirt korte mouw. Bij warm weer een T-shirt korte mouw als 2de laag. Als het wat frisser is een T-shirt lange mouw als 2de laag. En is de temp zo'n beetje onder de 13 graden, dan verruil ik het t-shirt lange mouw door een Gore windstopper softshell (COUNTDOWN WINDSTOPPER® Soft Shell Light Jacket). Pas als het rond het vriespunt is, verruil ik het Gore ondershirt korte mouw door een Lidl ondershirt langemouw.

De Gore softshell is niet waterdicht, maar een klein regenbuitje of de hele rit motregen is geen probleem. Pas als ik stop krijg ik het merkbaar kouder.

Een regenjas gebruik ik niet, daar de hele dure pas goed zijn. In de meeste goedkopere regenjassen wordt je natter van je zweet dan van de regen.

Mijn advies is, koop een goede, van een A-merk, softshell. Ja, ze zijn een stuk duurder dan zo'n Lidl oid jas. Maar zijn het dubbel en dwars waard.
En gebruik nooit kleding van katoen, maar altijd syntetische kleding.

Groeten, Remco

p.s ik draag loszittende kleding, geen lycra. Behalve de onderkleding, die moet voor een goede werking strak zitten.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Francois schreef:Waarom 2 lagen onder een soft shell ? ik heb verschillende merken en dikte's, maar draag er alleen maar een ondershirt onder... afhankelijk van de buitentemperatuur bepaal ik lange of korte mouwen, en of het een dun of dik shirt is...zelfs rond of onder het vriespunt alleen maar een ondershirt met lange mouwen. Warm zat...
Persoonlijk vind ik dat ook het fijnste, zelfs als koukleum. Hier heb ik dan wel weer 3 verschillende dikte's soft-shell's en ondershirt's voor. Goede kwaliteit shirt en shell voeren warmte en vocht af zodat je lijf droog blijft aanvoelen. Fijnste shirts vind ik Craft's, laatste gaat nu het al het 5e jaar in.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

In een Gabba moet je blijven fietsen anders kun je het wat koud krijgen door onvoldoende afvoer zweet. Heb altijd nog een windjack bij me voor als het wat te koud wordt door de rijwind.
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

futura schreef:https://www.castelli-cycling.com/Produc ... 451650616A
Ik heb de Gabba2 van vorig jaar en moet zeggen dat dit een van de beste aankopen is die ik ooit heb gedaan.
Vandaag zweetshirt korte mouw, fietsshirt korte mouw en de Gabba2 houdt mij heerlijk warm en droog.
Windstopper aan de voorzijde, als je het te warm hebt kun je de ritsen van de zakken openritsen voor extra ventilatie.
Bij 12go dit weekeinde 20% korting op alle Castelli winterartikelen!
De perfetto is de nieuwe gabba?
Plaats reactie