Herstel polsbreuk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Afgelopen zondag brak ik door een ongelukkige val tijdens een ochtendje Utrechtse Heuvelrug mijn pols (er zit een flinke scheur in de kop van mijn radius). Flink balen natuurlijk, helemaal omdat ik over 4 weken op vakantie ga. Het plan was om de bike mee te nemen...
Omdat ik vast niet de enige hier ben die wel eens hard op zijn bek gaat ben ik benieuwd naar ervaringsdeskundigen. Is het realistisch dat ik over een week of 4-5 weer op de fiets zit? Of kan ik dat maar beter helemaal uit mijn hoofd zetten?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oef, dat lijkt me heel snel. Vooral omdat je op een mtb je polsen toch behoorlijk belast: sportieve houding, veel impact.

Hoe klote het ook is, ik zou voorrang geven aan een goed herstel en niet het risico lopen dat je door te vroeg belasten een slepende blessure creëert.

Sterkte ermee!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gemiddelde duur herstel 6 weken.
Positief: scheur ipv door en door breuk.
Vraagteken: waar precies/hoe loopt de scheur? Hoe groot?
Nadeel: MTB-ondergrond is veel belastender dan bv glad race asfalt.

Kortom: nogal wat variabelen die van invloed zijn en een aantal vragen die wij niet goed kunnen beantwoorden.
Wat zegt/zei je chirurg erover?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik hou me een beetje vast aan het feit dat ik met mijn vorige breuk na 4 dagen (in het gips dus) weer op de fiets zat. Maar dat waren 2 vingers, en dat was op glad racefiets asfalt.

Dit is de breuk (2 stuks als je goed kijkt):
Afbeelding

Chirurg (zijn arts assistent eigenlijk) hoopt dat met 4 weken het gips eraf kan. Eerste spannende momentje is a.s. maandag, dan wordt duidelijk of er geopereerd moet worden (klein kansje, want breuk loopt tot in gewricht). Over MTB'en heb ik het nog maar niet gehad met hem.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
KleinRascal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 augustus 2008, 23:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 29er

ben net 1week uit de gips met een polsbreuk. Heb 5weken in de gips gezeten en kan eigenlijk weinig met mijn pols... Alles zit goed verstijfd :-( , met de arm plat op de tafel kan ik met mijn hand omhoog een hoek van max 30gr maken (met de andere bijna 90gr). Hand draaien gaat (nog) niet... Ben nu naar de kine an het gaan en ik hoop dat alles vlug loskomt
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hmm, dat klinkt weinig bemoedigend (en ook wel herkenbaar van de vingerbreuk die ik eerder had). Ik probeer het functieverlies zoveel mogelijk te voorkomen door continue in een stressbal te knijpen. Voor na het gips denk ik aan een brace ter versteviging en bescherming zolang het bot nog niet maximaal hersteld is (dat schijnt maanden te kunnen duren, zo lang kan ik natuurlijk niet wachten).

Iemand nog tips voor een goede brace (liefst eentje waarmee gripshift nog enigszins te bedienen is)?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Helaas is de breuk/scheur dan wel geheeld, maar nog niet hersteld. Dat duurt nog flink wat weken meer. Ik zou na 4 weken de arm nog niet vol belasten. Jouw orthopeet is het daar zeker mee eens. Voorbeeld van mezelf: Botbreuk in kop van de arm met luxatie (skieen): 6 weken verplicht mitella, 4 weken niet zwaar belasten en fysio (denk hierbij aan fysio gedurende 6 maanden omdat de schouder gewoonweg niet functioneert). Gelukkig is een pols geen schouder, maar ook is mijn ervaring bij een polsblessure dat je het niet te licht op moet pakken. Voor je het weet zit je weer in hetzelfde schuitje of erger.

p.s. nu zit ik 3,5 maand in revalidatie en kan net een week weer voorzichtig op de MTB. Functie is nog lang niet hersteld.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Het is een tijde geleden maar mijn pols ook gebroken gehad maar na vier weken kon ik nog niet mtben.
Ben na zes weken rustig begonnen kleine stukjes en eerst op de weg had er behoorlijk last van mijn pols bij het begin.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

38x10 schreef: Chirurg (zijn arts assistent eigenlijk) hoopt dat met 4 weken het gips eraf kan. Eerste spannende momentje is a.s. maandag, dan wordt duidelijk of er geopereerd moet worden (klein kansje, want breuk loopt tot in gewricht). Over MTB'en heb ik het nog maar niet gehad met hem.
Ik zou vooral wel met je arts spreken over je wens zsm weer op een MTB te kunnen stappen. Dan krijg je tenminste antwoord op je vragen van degene die jouw probleem het beste kent... En kan je arts eventueel rekening houden met die wens...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ga ik zeker doen natuurlijk, maar ervaringen van "lotgenoten" zijn ook wat waard. Wat ik tot nu toe lees stemt wel somber moet ik zeggen. Ik geef de hoop echter niet op, beetje duimen voor goed nieuws aanstaande maandag, als er weer een foto genomen wordt.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Vergeet het maar, heb zelf hetzelfde gehad deze winter en na 6 weken gips nog 4 weken rust gehouden. Inmiddels kan ik gewoon zonder pijn rijden. Snap dat je wil biken maar beter ff niet doen.
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
KleinRascal
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 26 augustus 2008, 23:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 29er

mijn kinesist zegt zelfs dat het beter is om te opereren... zou sneller herstellen en sneller terug beweegelijker...

ik heb nu een brace van Push med. Geeft heel veel steun maar probeer hem zo weinig mogelijk aan te doen ivm beweegelijkheid vd pols
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Mijn pols was ook op die plek gebroken. Ik had een breuk in de kop van de radius, en een lange scheur vanuit de kop in de lengterichting van het bot. Na twee weken mocht het gips er al af en kon ik al snel weer fietsen. Ik heb net nog even gekeken op Strava, en ik reed ruim vier weken na de breuk al weer een wat langere rit op de MTB, maar wel een rustige route over de hei. Dat ging bij mij dus vrij snel. Het fietsen was toen overigens zo goed als pijnvrij. Wel heb ik nu na drie jaar nog steeds een pijnlijke pols bij bijvoorbeeld opdrukken, dus bij het steunen op de hand met een gebogen pols. Volgens mijn huisarts is daar niets aan te doen, en zal dat waarschijnlijk ook niet meer beter worden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mijn eerste ritje heb ik gister al gemaakt. Op de racefiets, dat wel, maar ik had meer last van het iets anders zitten door het harde gips dan van de breuk zelf.

Vandaag nieuwe foto's laten maken en dat stemt zeer positief. De barst van vorige week is niet meer te zien (althans, niet door mijn ongeoefend oog). Over een kleine drie weken gaat het gips eraf en krijg ik een brace. Over een week of vier verwacht ik weer op de MTB te zitten. De fiets gaat iig mee naar Zweden, desnoods alleen gravel ritjes.

Nu alleen nog bedenken hoe ik een ander setje banden met anderhalve hand om de velgen ga krijgen :-P
(een ieder dank voor het delen van hun breuk ervaringen)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Rust rust en rust. Erg frustrerend maar 4 weken gaat niet lukken. Anders zeker een goede pols brace gebruiken die hem "vast" zet. Maar uiteindelijk belemmer je met fietsen een goed herstel...
Plaats reactie