Klim ervaringen, Tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobBoZ schreef: ma 13 januari 2020, 20:49 Dat de lactaatdrempel een vast gegeven is, maar door op andere punten efficiënter te worden je het punt waarop je die lactaatdrempel bereik kan verleggen.
Je hebt lichamelijke grenzen. Maar heel veel vlakken waarop je kunt maximaliseren. En dat is het in feite wat je met trainen doet.

RobBoZ schreef: ma 13 januari 2020, 20:49 Zoals met veel dingen, hoe verder je je ergens in verdiept hoe onduidelijker het allemaal wordt. :tong
Nu is het menselijk lichaam nog wel een uitdaging. En juist omdat de medische wetenschap behoorlijk star is komen nieuwe inzichten maar langzaam... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nog genoeg te leren. Goed dat je dat wilt :-q

Ook je max hartslag ligt vast. Wel is het zo dat die daalt met het vorderen van je leeftijd (alhoewel ik het bij mijzelf de afgelopen 20 jaar niet hem zien gebeuren. Ik ben nog jong genoeg :-D ).

Rusthartslag is o.a. afhankelijk van:
-je conditie Over het algemeen is je rusthartslag lager naar mate je conditie beter is (over .
-stress
-weinig slapen (een vorm van stress)
-aankomend ziek worden heeft invloed op je rusthartslag (zo kun je ziek zijn aanzien komen)
-nog niet hersteld van een training

Ik kent je verder niet dus kan niks zeggen over het hartslagwaardes. Behoudens dat je max hartslag niet zo sterk kan variëren. En je max hartslag gebruik je verder niet tijdens trainen of om je zones te bepalen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

De hartslag is wel recht evenredig met de inspanning.
Dus lijkt het me wel rendabel om zo lang mogelijk op een hoge hartslag te kunnen rijden.
En dat dus te trainen.
Ik denk dan als toepassing bij marathonritten.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: di 14 januari 2020, 20:29 Ik kent je verder niet dus kan niks zeggen over het hartslagwaardes. Behoudens dat je max hartslag niet zo sterk kan variëren. En je max hartslag gebruik je verder niet tijdens trainen of om je zones te bepalen.
Max hartslag is inderdaad iets wat ik achteraf zie na dat ik achter iemand aan heb gejaagd tot ik op moest geven.
Kan mijzelf zo ver pushen tot ik misselijk/duizelig wordt en soms zelfs zwart voor de ogen zie, dat gebeurt dan als ik de data terug zie bij de hoogste hartslag.
Komt bij training inderdaad niet voor maar bij race situaties gaat er een knop om die zelfbescherming als het ware uitschakelt en kan ik mijn lijf helemaal uitwringen.

Misschien meegenomen uit de vechtsport, pijn negeren tot je lijf er fysiek mee ophoud.

En dat punt zal misschien eerder bereikt worden na mate ik fitter ben / mijn hart groter is.
( Er even van uitgaand dat de sporthart theorie wel correct is. )

Maar dat boek, fit over 50, staan daar dit soort zaken met uitleg in ?
Of is er eventueel een ander boek van hem met dezelfde zaken dat wat meer van toepassing is voor mijn leeftijd ? (34)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

TaurineR schreef: di 14 januari 2020, 20:35 De hartslag is wel recht evenredig met de inspanning.
Dus lijkt het me wel rendabel om zo lang mogelijk op een hoge hartslag te kunnen rijden.
En dat dus te trainen.
Ik denk dan als toepassing bij marathonritten.
Is een hoge hartslag de meest efficiënte hartslag? Lever je dan het meeste vermogen? Welk vermogen kun je het langste volhouden, in verhouding tot de wedstrijdduur. Heb je dan dus ene vermogensbeheer nodig of kan het ook anders? Lees Joe’s bijbel of neem een trainer in de arm :tong
RobBoZ schreef: di 14 januari 2020, 21:01 Maar dat boek, fit over 50, staan daar dit soort zaken met uitleg in ?
Of is er eventueel een ander boek van hem met dezelfde zaken dat wat meer van toepassing is voor mijn leeftijd ? (34)
Joe’s bijbel, sorry is wel een boek :kiss:
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: di 14 januari 2020, 22:00 Joe’s bijbel, sorry is wel een boek :kiss:
Een boek én een bijbel, je staat het wel te pushen nu. :o
Heb hem besteld, ben benieuwd. :D
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ben er aan begonnen en het boek bevalt mij al gelijk.
Is een 5e editie (2018) en wordt ook gezegd dat hij sommige van zijn eigen uitspraken, uitspraken uit het verleden nu tegenspreekt door nieuwe onderzoeken.

Heb het hoofdstuk "mentaal" nu gehad en al iets belangrijks gezien waar het bij mij bij andere sporten is mis gegaan.
Focussen op wat goed gaat ipv wat er mis gaat.
Heb altijd geanalyseerd op wat ik fout doe en dat heeft de lol er voor mij af gehaald.

Ook wat verder door het boek gebladerd en gemerkt dat de info in de juiste volgorde binnen komt.
Veel beter als zomaar wat willekeurige filmpjes/stukjes tekst op internet.
Moet toch terugkomen op mijn boeken uitspraak. :oops:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goed om te lezen dat dit boek waarde heeft en dat je die erkend.

En er ook al onderdelen uit haalt die voor jou van belang zijn. Die de plezier terug brengt in je sporten 8)
Plaats reactie