Klim ervaringen, Tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Einstein64
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 28 december 2019, 23:27

Als vervolg....

oud draadje of niet, het blijft bergop gaan en je zal het geweten hebben 8)

ik kan alleen maar bevestigen wat in de vorige post is geschreven.

Waar ik woon en dus ook Mtb.... er is geen meter vlak!

Grootste tip... rij op souplesse... al is het de laagste versnelling, so what?

Snelheid is ondergeschikt, bovenop geraken en genieten van het uitzicht, uiteraard volgt altijd de afdaling (en net zoals op de kermis.."oh, het is weer gedaan")
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb niet alles terug gelezen maar wat ik bij mezelf merk met klimmen, hartslag schiet omhoog en is dus totaal anders als met ritjes in nl... Ik denk dat een hele goeie oplossing is om dus ook wat vaker te sprinten.. om met trainen in iedergeval die hartslag wat te laten pieken..
Dat is een hele andere training als 80/100 km op de weg bijv
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Goede mindset, rustig beginnen en ritme zoeken, heeft mij (105kg schoon aan de haak) altijd geholpen. Op de een of andere manier heb ik altijd best graag geklommen (voldoening en uitzicht als je boven bent). Tegen de wind in rijden is zelfde soort inspanning en daar heb ik een grafhekel aan :tong
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

mauke schreef: do 9 januari 2020, 18:02 Ik heb niet alles terug gelezen maar wat ik bij mezelf merk met klimmen, hartslag schiet omhoog en is dus totaal anders als met ritjes in nl... Ik denk dat een hele goeie oplossing is om dus ook wat vaker te sprinten.. om met trainen in iedergeval die hartslag wat te laten pieken..
Dat is een hele andere training als 80/100 km op de weg bijv
Lactaatdrempel en VO2 max verhogen gaat zeker helpen met klimmen.
En dat is ook prima op vlak te trainen.
Maar om dit te doen moet je wel in de hartslagzones 4 en 5 trainen, en dat wordt door veel mensen niet als prettig ervaren.
En in die zones raken is ook vaak de reden dat mensen klimmen of tegen de wind in fietsen niet prettig vinden.

-Dus wil je comfort, lage versnelling en de tijd nemen.
-Wil je snel zijn, (oa.) lactaatdrempel en Vo2Max trainen.
-Wil je allebei, E-Bike kopen. :tong
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

[/quote]

Lactaatdrempel en VO2 max verhogen gaat zeker helpen met klimmen.
En dat is ook prima op vlak te trainen.
Maar om dit te doen moet je wel in de hartslagzones 4 en 5 trainen, en dat wordt door veel mensen niet als prettig ervaren.
En in die zones raken is ook vaak de reden dat mensen klimmen of tegen de wind in fietsen niet prettig vinden.

-Dus wil je comfort, lage versnelling en de tijd nemen.
-Wil je snel zijn, (oa.) lactaatdrempel en Vo2Max trainen.
-Wil je allebei, E-Bike kopen. :tong
[/quote]

Aan dat laatste zit ik wel een beetje te denken de laatste tijd. Ik vind klimmen leuk en kan het redelijk in een niet al te hoog tempo. Maar na een lange klim is de koek meestal wel op. Om dan nog met plezier en speels af te kunnen dalen, daar is de motivatie dan vaak voor weg. En het duurt allemaal vrij lang, wat mijn gezin weer niet zo waardeert.

Een keer naar een gebied met een lift lijkt me best leuk. Maar tijd (of prioriteit) is mijn grootste gebrek, dus niet heel realistisch dat dat vaak gebeurt. In ieder geval tot nog toe nooit gebeurt. En heel veel (meer) gaan trainen zit er ook niet echt in. Deze zomer ga ik een aantal weken naar Noorwegen met gezin in een camper. Dan lijkt me het best cool om met een E-Bike de trails op te rijden. Maar geen idee of het echt iets is. Tot nu toe alleen de E-Bike van mijn moeder geprobeerd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ramonn schreef: vr 10 januari 2020, 11:03

Lactaatdrempel en VO2 max verhogen gaat zeker helpen met klimmen.
En dat is ook prima op vlak te trainen.
Maar om dit te doen moet je wel in de hartslagzones 4 en 5 trainen, en dat wordt door veel mensen niet als prettig ervaren.
En in die zones raken is ook vaak de reden dat mensen klimmen of tegen de wind in fietsen niet prettig vinden.

-Dus wil je comfort, lage versnelling en de tijd nemen.
-Wil je snel zijn, (oa.) lactaatdrempel en Vo2Max trainen.
-Wil je allebei, E-Bike kopen. :tong
Aan dat laatste zit ik wel een beetje te denken de laatste tijd. Ik vind klimmen leuk en kan het redelijk in een niet al te hoog tempo. Maar na een lange klim is de koek meestal wel op. Om dan nog met plezier en speels af te kunnen dalen, daar is de motivatie dan vaak voor weg. En het duurt allemaal vrij lang, wat mijn gezin weer niet zo waardeert.

Een keer naar een gebied met een lift lijkt me best leuk. Maar tijd (of prioriteit) is mijn grootste gebrek, dus niet heel realistisch dat dat vaak gebeurt. In ieder geval tot nog toe nooit gebeurt. En heel veel (meer) gaan trainen zit er ook niet echt in. Deze zomer ga ik een aantal weken naar Noorwegen met gezin in een camper. Dan lijkt me het best cool om met een E-Bike de trails op te rijden. Maar geen idee of het echt iets is. Tot nu toe alleen de E-Bike van mijn moeder geprobeerd.
Voor het buitenland heb ik ook wel eens aan een E-bike gedacht. Dat maakt je tochten net wat vlotter en je zit niet gelijk de rest van de dag verplicht met je benen omhoog. Het gezin wil tenslotte ook wat ;)
In Spanje heb ik eens een klim met een E-bike mogen doen. Dat was toen een rit met wat locals, waarbij ik geruild heb met iemand. Hij op mijn fiets, ik op zijn E-bike.
Naar beneden ruilden we weer terug, zodat ik dat op mijn eigen fiets kon doen :winkie:

Je bent met een E-bike nog steeds deels zelf aan het klimmen, omdat je zelf kunt bepalen hoeveel de motor je helpt. Dat vind ik het mooie aan een E-bike. Een rustige klim met 7%? Lekker op eco. Een steil stuk van ruim boven de 20%? Even een tandje op de motor erbij.
Wat dat betreft is een E-bike naar mijn mening een mooie vervanger voor een DH fiets. Je hoeft je vakantie niet meer naar een gebied met lift te boeken, want je hebt altijd je eigen uplift bij je.

De vergelijking met een DH fiets trek ik bewust, want ik ga te weinig naar het buitenland om zo'n fiets voor mij te rechtvaardigen. :tong
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op vakantie kan je ook in de lange klim stoppen om een paar mooie foto's te maken. Die kan je dan delen met anderen. Het perfecte excuus om af en toe te stoppen en je hartslag terug te brengen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

[/quote]
Deze zomer ga ik een aantal weken naar Noorwegen met gezin in een camper. Dan lijkt me het best cool om met een E-Bike de trails op te rijden. Maar geen idee of het echt iets is. Tot nu toe alleen de E-Bike van mijn moeder geprobeerd.
[/quote]

Gisteren direct daad bij woord gevoegd. In mijn lunch pauze een rondje op een specialized Levo turbo gereden. Dat viel me helemaal niet tegen. Het is natuurlijk geen uitgebreide test. Maar ik kan me goed voorstellen dat in het buitenland met hoge bergen veel plezier te beleven is op zo’n fiets. Veel voordeel terwijl je volgens mij niet heel veel inlevert.

Tot voor kort eigenlijk altijd van mening geweest dat een e-bike voor bejaarden of anders beperkte mensen is. Het irriteert me zelfs dat ik zoveel jonge gezonde mensen in de stad op een e-bike zie. Een sportieve collega wil een e-bike omdat haar oma fiets met krat voorop zo zwaar fietst. dat kan (of wil) ik niet begrijpen. Kies dan een fijne fiets die gemaakt is om te fietsen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Grappig waar dit oude topic van mij nu naar toe gaat..Heb zelf afgelopen zomer een E mtb - Merida E-one sixty-aangeschaft :winkie: En ik kan melden dat dit inderdaad voor mij de oplossing is gebleken :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In Noorwegen kan je in gebieden komen waar hike-a-bike vanwege de ondergrond nodig is. Dan wordt klimmen met een e-bike extra zwaar.
Zie bijvoorbeeld 0:30 op deze promotie video:
https://youtu.be/VYBm_F1lw4Y
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Willem Altes schreef: za 11 januari 2020, 23:55 In Noorwegen kan je in gebieden komen waar hike-a-bike vanwege de ondergrond nodig is. Dan wordt klimmen met een e-bike extra zwaar.
Zie bijvoorbeeld 0:30 op deze promotie video:
https://youtu.be/VYBm_F1lw4Y
Das wel een goede ja.
Kan hier in NL ook weleens hebben dat je even omhoog moet lopen met de fiets.
Iemand die voor je halverwege de klim stil valt, of ondergrond waar de grip onvoldoende is.
Zou eigenlijk mooi zijn als zo'n E(mountain)-bike een soort van loop ondersteuning heeft.
Knopje op het stuur waar de fiets met 5km/h vooruit kruipt ofzo.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Willem Altes schreef: za 11 januari 2020, 23:55 In Noorwegen kan je in gebieden komen waar hike-a-bike vanwege de ondergrond nodig is. Dan wordt klimmen met een e-bike extra zwaar.
Zie bijvoorbeeld 0:30 op deze promotie video:
https://youtu.be/VYBm_F1lw4Y
Zit wat in, al lijkt het in dit filmpje wel of ze alles omhoog lopen. Terwijl het meeste er gewoon fietsbaar uitziet, of vergis ik me dan sterk?

Welke ondergrond moet ik aan denken dat lopen nodig is?

Tijdens mijn korte proefritje door de stad viel het me op dat klimmen wel heel makkelijk ging, ik fietste zonder probleem een trap op, dat had ik op mijn eigen fiets niet eens geprobeerd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

RobBoZ schreef: zo 12 januari 2020, 08:41
Willem Altes schreef: za 11 januari 2020, 23:55 In Noorwegen kan je in gebieden komen waar hike-a-bike vanwege de ondergrond nodig is. Dan wordt klimmen met een e-bike extra zwaar.
Zie bijvoorbeeld 0:30 op deze promotie video:
https://youtu.be/VYBm_F1lw4Y
Das wel een goede ja.
Kan hier in NL ook weleens hebben dat je even omhoog moet lopen met de fiets.
Iemand die voor je halverwege de klim stil valt, of ondergrond waar de grip onvoldoende is.
Zou eigenlijk mooi zijn als zo'n E(mountain)-bike een soort van loop ondersteuning heeft.
Knopje op het stuur waar de fiets met 5km/h vooruit kruipt ofzo.
Dan is het maar goed dat ebikes inderdaad zo'n functie hebben :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

RobBoZ schreef: do 9 januari 2020, 19:10 Lactaatdrempel en VO2 max verhogen gaat zeker helpen met klimmen.
Als je de lactaatdrempel überhaupt zou kunnen verhogen zou dat zeker effect scoren. Verhogen kan niet, die ligt biologisch gezien vast. Wel kun je trainen om langer vermogen te kunnen leveren rond de lactaatdrempel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Willem Altes schreef: za 11 januari 2020, 23:55 In Noorwegen kan je in gebieden komen waar hike-a-bike vanwege de ondergrond nodig is. Dan wordt klimmen met een e-bike extra zwaar.
Zie bijvoorbeeld 0:30 op deze promotie video:
https://youtu.be/VYBm_F1lw4Y
De lol is dat je met een e-bike extreme dingen op kunt fietsen. Mits je een beetje techniek hebt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie