trainen op langere afstanden (met tijdgebrek)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Deze had ik nog bij m`n favorieten staan: https://www.bikejames.com/strength/31/" onclick="window.open(this.href);return false;
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Greyfox schreef:Waar je in traint wordt je beter, dus als je beter in hardlopen wilt worden moet je dat gaan doen.
Wil je beter in fietsen worden, moet je dat dus niet doen. :-)

Weinig tijd en toch lang willen kunnen fietsen, dan moet je gaan intervallen.
De Time Crunched Cyclist is wel wat voor je denk ik.
Intervallen in de zin van echte interval trainingen? Intervallen is een breed begrip. Echte interval training (sprints) is toch iets anders dan een paar blokken d2/d3 in je d1 of een cross ritje in het bos.

Idd fietsen als je daar beter in wilt worden. Km's maken en zorgen dat je alles kwa training gedekt hebt. Duurtraining, klimtraining (of tegenwind), sprint intervallen, blokken training en gewoon rondjes op mtb routes waarmee je gelijk techniek traint.
life starts @ 150bpm...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

sjuutje1969 schreef:zou interval training nog iets kunnen toevoegen als je geen langere stukken (tijd/km) kunt rijden, het gaat uiteindelijk om je conditie te verbeteren.
Ja zeker. Er grote meerwaarde, zeker als je boven de 40 bent en boven de 50 een must.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Voor dat je aan de HIIT intervallen begint eerst even 20 min warm fietsen en na afloop ook minsten 20 min uitfietsen. Dan heb je 20 tot 40 min om te intervallen. Zit je al gauw op 60-90 min per training :wink:
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Burco schreef:Voor dat je aan de HIIT intervallen begint eerst even 20 min warm fietsen en na afloop ook minsten 20 min uitfietsen. Dan heb je 20 tot 40 min om te intervallen. Zit je al gauw op 60-90 min per training :wink:
Hit intervallen? Is dat nieuw? In 30-40 min kun je net 4 misschien 5 volle sprints trekken van een minuut..
life starts @ 150bpm...
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb zelf de meeste progressie gemaakt op mijn Tacx Neo met de High Intensity Interval Trainingen van cycleops (paincaves) en zwift. https://zwiftinsider.com/hiit-training-wbr/

Denk wel dat het belangrijk is dat je goed naar je lichaam luistert, een goede basis conditie hebt (D1 duur)
en de eerste sessies bij twijfels onder begeleiding doet.

Na de eerste paincave kwam ik bij wijze van spreken olie pissend van de Tacx af en had mijn familie bijna de dokter gebeld.....
Was nog nooit zo diep gegaan waarbij ik zwarte vlekken voor mijn ogen kreeg.

Opmerkelijk is echter wel dat als je doorzet en een aantal van deze sessies hebt overleefd je je steeds beter gaat voelen en meetbaar sterker wordt.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Een aardige vorm van HIIT zijn tabata's: bijvoorbeeld 8 x 20s alles geven (in ieder geval proberen :D ) met slechts 10s (!) rust ertussen. Dit maakt een serie van 4 min. Dan 6 min rust. En dit blok van 10 min dan 2 x herhalen. Ben je 30 min bezig (exclusief warm rijden) maar de rest van de avond zit je toch aardig uitgewoond op de bank (als je het goed doet 8) ). En probeer niet met een te zware versnelling te rijden: 90-100 rpm. Met 15 min warming-up en 15 min cooling-down heb je een top training in 60 min.

Moet wel zeggen dat ik dit nog nooit gedaan heb met een MTB :wink: (maar wel met de racefiets)
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

nixpix01 schreef: In het weekend (of wanneer ik meer tijd heb) merk ik dan bij een deelname aan een toertocht dat ik moeite heb met die grens van 50 km of 120 minuten te overschrijden. Schijnbaar ben ik helemaal 'ingesteld' op die max van 50 km of 120 minuten - en wanneer ik daarover ga, krijg ik het (te) zwaar.
Als het geen zadel/schouder pijn o.i.d. is, is gewoon je tank leeg, ergo je rijdt te hard. Iets lager in je hartslag gaan zitten bij een lange rit en vooraf wat koolhydraten stapelen, aanvullen met een paar krentenbollen/broodje jam/chocopasta (of gelletjes, maar die zijn wat duurder^^).

Als het hard moet tsja, dan ontkom je inderdaad niet aan effectief trainen, maar dat hoef niet per se langer dan 120 minuten. Dat moet al genoeg zijn om extensief te trainen. En met een uurtje intervallen kom je ook al een heel eind (3x per week 8x4 met 8x2 minuten rust is behoorlijk effectief zonder direct hele schema's in elkaar te draaien). Zoals Burco hierboven zegt, als je het goed doet ben je daarna wel echt klaar :winkie:

Als je het onderste uit de kan wil halen moet je wel schemas uit de kast halen (inclusief taperen), maar dat vergt inzet en discipline... moet je tegen kunnen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Futura slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop.

Ken je lichaam. Wat mij de afgelopen jaren is opgevallen, is dat maar weinig mensen hun lichaam kennen. Geen idee hebben tot waar ze kunnen gaan. Desondanks wel een schema van het internet plukken, aangevuld met adviezen van die en gene. Gaan aan de slag en vele resultaten worden of niet geboekt of vallen tegen.

Mijn advies, als professioneel mtb trainer:
1
-neem een trainer in de hand
-volg zijn/ haar schema en luist enkel naar de trainer. Daarvoor huur je hem/ haar in
Of 2
-ga je het zelf doen, kies een schema en blijf daar bij (negeer dus alle andere adviezen)
-voordat je ^ uitgaat voeren, doe een uitgebreide sportkeuring. Weet je in ieder geval hoe je hart er voor staat.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon lekker afwisselend fietsen en je wordt vanzelf beter.
Het moet wel leuk blijven en met een schema kan het als een soort van verplichting aanvoelen.

Ik fiets al jaren van alles en nog wat zonder schema, gewoon waar ik zin in heb.
Tenzij je een wedstrijd rijder bent lijkt een schema mij een beetje overrated.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Rayb81 schreef:Gewoon lekker afwisselend fietsen en je wordt vanzelf beter.
Het moet wel leuk blijven en met een schema kan het als een soort van verplichting aanvoelen.

Ik fiets al jaren van alles en nog wat zonder schema, gewoon waar ik zin in heb.
Tenzij je een wedstrijd rijder bent lijkt een schema mij een beetje overrated.
Jep... een schema vergt nogal wat discipline.

Ik lees nog nergens dat de OP met een bepaalde snelheid die tocht moet rijden, dus iets rustiger starten is de eenvoudigste optie, en anders wat variatie in de training brengen (interval avondjes). Wat ook kan helpen is club wedstrijdjes. daar wordt je ook sterker van.

Een schema is beter als je perse snel progressie wil maken, maar nogmaals, je moet er tegen kunnen (ik vind het prima voor krachttraining, maar voor fietsen is het mij te droog).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat is regelmatig fietsen, voor vele is de de wel bekende zondagochtend rit. Enkel van die rit wordt je conditie niet beter.
Voor de discipline kan een schema een goede stok achter de deur zijn. Juist voor de niet wedstrijdrijders. Voor diegene die nu nog geen doel hebben en middels een schema een doel kiezen. Doel kan ook een toertocht door de Alpen zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:..., ergo je rijdt te hard. Iets lager in je hartslag gaan zitten bij een lange rit en vooraf wat koolhydraten stapelen, ...
Langzaam rijden doe je op vetverbranding, dat moet je niet om zeep gaan helpen met koolhydraten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

3-4 ritten/week a 50km, of 2 uur, daar zat geen woon-werk bij?

Stel, je doet nu 4x 2 uur, maak daar dan 2x2 uur van op wisselende intensiteit, interval, ‘gewoon’ MTB-en dus, als je omgeving tenminste ook wat hoogteverschil kent.
En doe nog 1x 3,5 a 4 uur lekker rustig aan, ‘duur’.
Dan heb je toch 8u/wk gefietst, met 1 dag minder van huis zijn. Zit er meer afwisseling in, en je werkt aan je duurvermogen.

Volgende doel kan dan worden: 70km of meer toertocht volbrengen, vertrekken op reserve, en heb je over, dan pas de 2e helft of het laatste kwart wat versnellen, maar nog steeds met als doel: gewoon lekker uitrijden.

Heb zelf geen hartslagmeter, nooit gehad. Lang veel lol gehad, 50-55km was de max. Maar toen wilde ik ook verder en sneller. Zonder meters of schema’s.
Sinds ongeveer een jaar of 4 fiets nu ook 70-100+ km ritten, tot 2000hm, met gemiddeld 2/wk fietsen, bij uitzondering 3x.
Grootste winst, sprong, maakte ik doordat ik die rustigere langere duurritten ging doen. Op klets/ouwehoer-tempo. Toen de basis voor die duur er was, ben ik vervolgens ook pas langere tempostukken gaan rijden, waardoor de gemiddelde snelheid vervolgens toenam.
En intervallen gaat vanzelf, MTB-en is een en al intervallen, doordat ik in heuvelachtig gebied rijd.
Heel soms doe ik er dan een uptempo rondje in, als ik toch weinig tijd heb. 1-1,5 uur hard rijden, flink hijgend, zonder net te verzuren, zonder me net op te blazen.

Zonder hartslagmeter dus, ik vind dat niet al te schematisch rijden en je eigen lijf een beetje leren aanvoelen wel lekker. Ik ga nog steeds vooruit, heb daarmee geen haast, als tourrijder. En het blijft leuk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef:
Loknor schreef:..., ergo je rijdt te hard. Iets lager in je hartslag gaan zitten bij een lange rit en vooraf wat koolhydraten stapelen, ...
Langzaam rijden doe je op vetverbranding, dat moet je niet om zeep gaan helpen met koolhydraten!
Je verbrand nooit alleen op vet. nou heb ik natuurlijk nogal wat wegraces gedaan (vermoedelijk een veel vlakkere hartslag), maar stapelen vond ik dan wel prettig, was altijd wel een lange dag (fietsen naar de koers, rijden en dan weer terug).
Plaats reactie