Wanneer heb je sportdrank nodig voor te mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Gisteren alle 11 routes in de provincie Utrecht gereden. In totaal 220 km. Een sportieve uitdaging en een experiment om te kijken wat het met je lichaam doet.

Mijn normale voeding voldeed duidelijk niet. Ik had 8 boterhammen mee, maar ik kreeg ze nauwelijks weg en heb een groot deel van de rit met een onaangenaam vol gevoel gereden. Dat terwijl mijn lichaam toch om meer leek te vragen zonder dat het als honger voelde. Als ik wat at kreeg ik het met moeite weg, behalve mueslirepen. Ik heb veel minder gegeten dan normaal, en had ook achteraf geen honger. Verklaarbaar is het wel. Door de inspanning worden je ingewanden min of meer lam gelegd. Toch maar eens kijken bij het schap met sportvoeding voor makkelijk opneembare gelletjes en dergelijke. Bij ritten van 60 tot 80 km heb ik ze echt niet nodig, maar bij echt lange blijkbaar wel.

Wat betreft vocht een vergelijkbaar verhaal: Alles wat ik uit mijn waterzak zoog ging er via de gangbare weg aan de onderkant tegen een boom een kwartier later als helder vocht uit. De citroenlimonade uit mijn bidon ging veel makkelijker naar binnen dan water. Ik kwam tussen de 2 en 2,5 kilo lichter thuis aan. Wat mijns inziens duidt op uitdroging. Dat heb ik overigens vaak.

Tijdens de tweede helft van de rit had ik het idee dat ik mij niet zo goed kon concentreren. Dat kan in mijn geval kan het misschien ook een gebrek aan koffie zijn, normaal drink ik 10 koppen op een dag. Een slechte gewoonte waar je op zo'n dag voor wordt afgestraft.
Het kan ook geestelijke vermoeidheid zijn. Normaal gesproken vind ik het al moeilijk bij het rijden van één route vol geconcentreerd te blijven. Ik rijd bochten en hindernissen steeds minder strak en dus langzamer. Ik heb duidelijk geen Max Verstappen bloed. Dit is iets waar ik op zou willen trainen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Powerbar heeft Black currant gel.
Daar zit ook caffeine in :wink:
En ik vind m goed te hebben tijdens zware inspanning.
Zondag een choco energiereep vd Decathlon aan de diertjes gegeven, kreeg m niet doorgeslikt.
De vruchtenreep was wel OK.
Mueslirepen vind ik onderweg ook moeilijk weg te krijgen, een hap droog graan in mn bek :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik probeer wel eens een reep weg te hakken tijdens een asfalt overgang ofzo, maar ik vind het maar lastig en vermoeiend... 1 x een gelletje geprobeerd als voorbereiding op de RdhF, dat is wast sneller weg en daardoor minder vermoeiend, maar ik moet er eigenlijk ook niet aan denken op 1 dag 10 van die dingen door te moeten slikken.. Dan maar iets vaker even een hele korte break en stilstaand wat eten.

gelukkig zijn mijn gemiddelde ritjes 1-2 uur en dan heb ik geen eten nodig, ook geen sportdrank overigens. Hoewel als het heel warm is en ik 2 uur ga rijden, misschien wel een keer sportdrank mee neem ipv gewoon water, meer zweten is meer zouten en mineralen aanvullen.
Plaats reactie