meer uithoudingsvermogen benen krijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De vraag is of die fietsers inderdaad beter zijn. ;-)
Een hartslag zegt niet zoveel.
Als 2 rijders met maximale inzet een route rijden en rijder A met een hoge HR is eerder binnen dan rijder B met een lagere hartslag, dan is rijder A in principe beter.
Laatst gewijzigd door awinkel op do 17 januari 2019, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

awinkel schreef: do 17 januari 2019, 10:59 De vraag is of die fietsers inderdaad beter zijn. ;-)
Een hartslag zegt niet zoveel.
Als 2 rijders met maximale inzet een route rijden en rijder A met een hoge HR is eerder binnen dan rijder B met een lagere hartslag, dan is rijder in principe beter.
dan is rijder <hier ontbreekt iets> in principe beter.

Wie is dan beter? De snelste toch?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Scherp! :-q
Ik was de "A" vergeten te typen, maar kudo's voor je antwoord. :-D
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

In de kou is mijn hartslag ook 10 slagen hoger dan buiten de winter
Hartslag is af en toe wel variabel, maar met kou ineens 10 slagen hoger ??? dat vind ik heul apart... haha, 10 slagen is extreem veel namelijk

Normaal patroon, als je uitgerust bent, stijgt je hartslag sneller en is je max ook gemakkelijker te halen. Als je echt vermoeid bent, kan je je max hartslag niet halen, bijv in meerdaagse marathons. Overigens wil dit volgens mij niet altijd zeggen dat je evenredig langzamer rijdt.

Zomer / Winter warm / kou heeft bij mij nul invloed op HR
MTBArnhem
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nou zo gek vind ik dat niet hoor.
Ik merk ook dat mijn hartslag hoger is bij koud weer en bij stevig doortrappen ook gemiddeld 10 slagen hoger kan liggen.
Ook de gemiddelde snelheid ligt bij mij in de winter gauw 2km/h langzamer bij een asfaltrit over 60km.
Een beetje googlen leert dat een hogere hartslag bij winterweer vrij normaal is.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Precies dat zoals bovenstaande.

Hogere hartslag bij hetzelfde vermogen (ik rijd met vermogensmeter op de wegfiets), puur omdat het lichaam harder moet werken vanwege de kou (en ja goed gekleed).

Bij temperaturen boven de laten we zeggen 32 graden merk ik hetzelfde, dan is mijn hartslag ook hoger.

Misschien heeft het te maken met klein hart/groot hart.
Klein hart is sneller op tempo, maar moet ook sneller blijven pompen.
Wellicht is de variëteit in het tempo dan ook groter dan bij een groot hart.
Ik zeg maar wat, dit heb ik nog nergens wetenschappelijk onderbouwd gezien.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

‘Je zegt maar wat’, goede conclusie, no offense :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja een soort van disclaimer.
Ik wil nergens iets bewijzen wat misschien helemaal niet waar is, maar het klinkt logisch.
Niet dat logica altijd even waar is.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hogere lichaamstemperatuur leidt tot hoger hartslag. Koeling van het lichaam gebeurt door warmteafgifte via de huid. Daarvoor wordt er meer bloed rond gepompt.
Bij lagere temperatuur sluit de huid zich en verlaagt de hartslag.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

In de winter gaat je bloed sneller rond om het lichaam te verwarmen, en dat veroorzaakt een hogere hartslag.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Jurriaan schreef: vr 18 januari 2019, 15:06 Hogere lichaamstemperatuur leidt tot hoger hartslag. Koeling van het lichaam gebeurt door warmteafgifte via de huid. Daarvoor wordt er meer bloed rond gepompt.
Bij lagere temperatuur sluit de huid zich en verlaagt de hartslag.
+1
Zoiets is mij inderdaad verteld bij mijn EHBO lessen.
Daarnaast heb ik het zelf ook ervaren toen ik een rustige duur training deed bij 30°+, en mijn hartslag de hele rit te hoog bleef.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Interessant onderwerp. Ik herinner me een artikel van Andy Kirkpatrick (is ie weer) over waarom we het koud krijgen. "The art of not suffering"

Hierin beschrijft hij onder andere wat het lichaam doet om warm te blijven. Beginnend bij normale temperatuur en eindigend bij het punt waarop je zwaar onderkoeld bent en waarschijnlijk doodvriest.
"The first response to a downward variation in body temperature is shivering and goose bumps. Goose bumps are the body’s attempt to raise its hairs to increase their loft. Unfortunately, unless you’re Robin Williams or that guy from The Joy of Sex, this will have no effect as the human race shed most of it’s thick ‘monkey hair’ hair millions of years ago. Shivering is the body’s attempt to generate heat by involuntary contraction and expansion of the muscles to create friction.

If your core temperature continues to fall, then your body will begin to restrict blood flow to safeguard the core. This is done by reducing the size of blood capillaries and thereby reducing heat loss by the conduction of heat energy from your blood. Like an army retreating into its citadel, the body will fight its way back towards the brain, sacrificing fingers and toes, arms, legs and so on until there’s nowhere left to run. Frostbite can often be caused in this period.

Your body will also begin to pump out chemicals like thyroxine, used to increase metabolic rate and norepinephrine, which increases the heart rate as well as blood pressure, plus, increase the conversion of glycogen to glucose and the conversion of fats to fatty acids."
Dus op een bepaald punt gaat je lichaam norepinephrine afgeven. Dit is een stresshormoon dat beter bekend is al Noradrenaline. Dit heeft naast een verhoogde hartslag en alles wat hij zegt nog veel meer effect op je lichaam en ook op je emoties.
Zoals ik het begrijp zijn die stoffen altijd aanwezig in je lichaam, maar hoe koud je het precies moet hebben voordat dit effect optreed kan ik nergens echt vinden. Er staat ook niets over een verhoogde hartslag ten opzichte van.. of het effect op prestatie.

Misschien even vragen aan Wim Hofman, The Iceman, hoe het volgens hem werkt.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

If your core temperature continues to fall, then your body will begin to restrict blood flow to safeguard the core. This is done by reducing the size of blood capillaries and thereby reducing heat loss by the conduction of heat energy from your blood

In deze fase gaat de hartslag dus omlaag, omdat er een kleiner volume rondgepompt wordt.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ja dat zal het eerder zijn. Hij schrijft het alsof het dezelfde fase is, maar het klinkt als een stap dichter bij onderkoeling.

Ik zet mijn geld op lager. :P
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Mee eens, maar goed.... als je een stevige inspanning levert bij 0 graden wordt je lichaam net zo warm als in de zomer, dus zal het allemaal niet heel veel uitmaken qua hartslag. Je lichaam is lekker warm, je zweet dus probeert je lichaam af te koelen.

Toevallig vandaag een wedstrijd gehad bij 0 graden, mijn hartslag was 2-3 slagen lager dan normaal. Dat kan aan alles liggen natuurlijk maar hoger was ie zeker niet.

Nee ik ga ook niet mee in dit verhaal, en 10 slagen al helemaal niet, dat is een enorm verschil.

Ik heb wel een andere theorie, jullie fietsen gewoon veel minder in de winter, je geeft je lichaam meer rust, je vorm is hoger, maar je fitness lager => hogere hartslag
MTBArnhem
Plaats reactie