Chronisch nekprobleem, bestaat er een MTB met een rechtop zit?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 18 januari 2019, 18:50 Topicstarter heeft ondertussen zoveel nekpijn dat hij niet meer kan reageren.
Dat valt mee gelukkig.

Sinds mijn laatste reactie waren het vooral goede adviezen, allen gelezen, dankbaar voor maar niet direct een reactie noodzakelijk naar mijn idee. Ondertussen ben ik mij aan het oriënteren op vervanging van de fiets en daar heb ik onder andere een ander topic voor geopend.

Alleen jouw vraag heb ik niet beantwoord: nee ik draag geen bril. Hoe je kijkt kan inderdaad veel uitmaken en heb ik uitvoerig onder begeleiding van een cesar therapeut mee geëxperimenteerd (diagnose was er destijds nog niet). Haar advies was om zoveel mogelijk met de ogen naar voren te kijken zonder het hoofd naar achteren te kantelen. Ik heb alle varianten geprobeerd maar maakt weinig verschil.
Daan1973
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:36

Hi,

Ik hoop dat t goed gaat met je gezondheid. Ben even benieuwd wat je hebt gedaan met je bike. Ben je er wat verder mee?
Ik heb ook nekklachten vandaar
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Daan1973 schreef: ma 5 april 2021, 22:39 Hi,

Ik hoop dat t goed gaat met je gezondheid. Ben even benieuwd wat je hebt gedaan met je bike. Ben je er wat verder mee?
Ik heb ook nekklachten vandaar
Wat vervelend dat je in een vergelijkbaar schuitje zit.

Het gaat bovengemiddeld goed maar helaas niet goed genoeg om te mountainbiken. Wat zaken geprobeerd met eigen fiets en leenfiets ook onder begeleiding van sportfysio maar dat was onvoldoende. Langer dan 10 minuten houd ik het niet vol en dan een week lang pijn. Uiteindelijk al mijn fietsen verkocht en meer gaan wandelen en tennissen. Woon dicht bij het bos en kom meerdere keren per week de mtb'ers tegen en dan mis ik het verschrikkelijk.

Ik speel nog altijd met de gedachte iets echt op maat te (laten) maken met een véél rechtere zit. Lastige blijf ik vinden dat dit een hoop geld gaat kosten met een hele grote kans dat ik er nog steeds niet op kan fietsen en het voor niets was. En als het wel lukt dan blijft de vraag of je er qua geometrie ook wel echt mee op een mtb route kunt fietsen..

Lang verhaal kort, eigenlijk geen steek verder gekomen in de afgelopen twee jaar.

Veel succes en hopelijk kan je iets met de andere tips die in het topic voorbij kwamen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik heb goede ervaring met behandeling door een chiropractor i.c..m stuur iets hoger zetten. Ik rijdt nog op een oude geometrie. Op een bike die iets langer zit en een breed stuur 780 (Rijdt opigen fiets met 720) wordt mijn nek meer belast.

Wat ook helpt is met beleid biken. Niet voluit met de bike.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de eerste post las ik iets over hoofd naar achteren kantelen.
Op de MTB zit je voorover met je hoofd wat naar achteren gekanteld
Dat naar achteren kantelen, doe ik niet; want daar krijg ik nekpijn van.
Ik heb wel eens met een helm met klep gereden en dan ging het mis, omdat ik normaal mijn hoofd recht hou en door de klep heen kijk.
Klep er af halen en geen probleem.
Dus niet alleen het materiaal, maar ook de houding op de fiets is van belang en gaat vaak onbewust.
Misschien eens overdreven met de kin (zowat) op de borst rijden. Of met een ronde rug rijden en proberen je nek mee in deze ronding te houden. Heel extreem: Een sportbril waar je de onderkant afplakt, zodat je hoofd wel naar beneden moet houden. Dit soort oefeningen om je huidige houding te veranderen.

Op het moment dat dit niet kan op je huidige fiets zou ik pas spullen kopen. Het gaat om je houding, niet om het materiaal. Fietsen laten veel houdingen toe. En inderdaad als je lang bent is het materiaal misschien wat kritischer dan als je klein bent en op een relatief grote fiets rijdt.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

cervicale dystonie om precies te zijn. Een aantal spieren in mijn nek zijn continu aangespannen en zorgen daardoor constant voor pijn. De houding op de MTB verergert deze klachten. Ik ben hiervoor onder behandeling en het zou minder kunnen worden als deze aanslaat. Maar ik ben het niet fietsen zat vandaar dat ik toch naar de mogelijkheden ga kijken nu.
De clou zit m in de diagnose...eigenlijk zullen de meeste adviezen, hoe goed bedoeld ook, niet zo maar helpen.
Ikfiets heeft een aandoening die niet in een standaard behandeling/oplossing te tackelen is, ben ik bang.

Maar heb je bijvoorbeeld je neuroloog al eens om tips/advies gevraagd? Patienten vereniging misschien? Revalidatie arts of ergotherapeut?
Heb je bv sensory tricks die je zouden kunnen helpen?

En anders inderdaad trail and error met de adviezen van hier boven...die van aurelius is denk ik wel een goede :bier:
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ikfiets schreef: zo 6 januari 2019, 14:50
deer_hunter schreef: zo 6 januari 2019, 14:27 Spierpijn of zenuwpijn, anders...?
cervicale dystonie om precies te zijn. Een aantal spieren in mijn nek zijn continu aangespannen en zorgen daardoor constant voor pijn. De houding op de MTB verergert deze klachten. Ik ben hiervoor onder behandeling en het zou minder kunnen worden als deze aanslaat. Maar ik ben het niet fietsen zat vandaar dat ik toch naar de mogelijkheden ga kijken nu.
Dry needling is een techniek die bij deze klachten wordt toegepast. Heb je dat al geprobeerd of overwogen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Mad Wally schreef: vr 9 april 2021, 18:07
ikfiets schreef: zo 6 januari 2019, 14:50

cervicale dystonie om precies te zijn. Een aantal spieren in mijn nek zijn continu aangespannen en zorgen daardoor constant voor pijn. De houding op de MTB verergert deze klachten. Ik ben hiervoor onder behandeling en het zou minder kunnen worden als deze aanslaat. Maar ik ben het niet fietsen zat vandaar dat ik toch naar de mogelijkheden ga kijken nu.
Dry needling is een techniek die bij deze klachten wordt toegepast. Heb je dat al geprobeerd of overwogen?
Wil niet betweterig overkomen...maar daar is gewoon 0 bewijs voor en naar mijn weten niet geindiceerd voor deze aandoening. Waar wel indicatie voor is, is "wet" needling...of te wel botox.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Misschien denk ik teveel buiten de doos maar heb je wel eens een ligfiets overwogen? Dan kun je in ieder geval fietsen en er zijn exemplaren waarmee je prima wat gravelroutes zou kunnen rijden. Voor de houding kan het een oplossing zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Medico schreef: vr 9 april 2021, 18:25
Mad Wally schreef: vr 9 april 2021, 18:07

Dry needling is een techniek die bij deze klachten wordt toegepast. Heb je dat al geprobeerd of overwogen?
Wil niet betweterig overkomen...maar daar is gewoon 0 bewijs voor en naar mijn weten niet geindiceerd voor deze aandoening. Waar wel indicatie voor is, is "wet" needling...of te wel botox.
Dry needling wordt succesvol toegepast voor problemen met hoge spierspanning en ook is er voldoende op het internet te vinden met betrekking tot de toepassing bij deze specifieke klacht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
brianth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 december 2020, 21:53

Ik haak hier, als fysiotherapeut zijnde, even op in. Injecteren van botuline toxine ( botox) zal het meest efficiënt zijn als behandeling, de zenuw die de spierspanning reguleert wordt hiermee geblokkeerd. Dit effect zal echter na enige tijd, maand of 3, weer uitgewerkt zijn. Dry needling heeft een ander werkingsmechanisme en verminderd de spierspanning lokaal in de spier. Het effect zal over het algemeen een stuk korter zijn bij deze aandoening.

Zoek het vooral in een combinatie van dingen zou ik zeggen. Geometrie fiets, specifieke afstelling, behandeling ( botox / dry needling) en optrainen stabiliteit en kracht rondom nek.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Offtopic:
Mijn voorstel: zullen we, hoe goed bedoeld ook, in dit een forum het niet gaan hebben over specifieke behandelingen bij medische problemen? Laat ons het hebben over advies mbt de fiets.
Medisch advies is aan de (para)medicus die een behandelrelatie heeft met de patient!

@Brianth: je titel gebruiken om kracht achter je verhaal te zetten snap ik goed...maar misschien ook niet handig.

Just my 2ct's als mede medicus.


Terug on topic svp..

TS al een ligfiets of modern geo bike al geprobeerd@
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Medico schreef: za 10 april 2021, 09:25 Offtopic:
Mijn voorstel: zullen we, hoe goed bedoeld ook, in dit een forum het niet gaan hebben over specifieke behandelingen bij medische problemen? Laat ons het hebben over advies mbt de fiets.
Medisch advies is aan de (para)medicus die een behandelrelatie heeft met de patient!

@Brianth: je titel gebruiken om kracht achter je verhaal te zetten snap ik goed...maar misschien ook niet handig.

Just my 2ct's als mede medicus.


Terug on topic svp..

TS al een ligfiets of modern geo bike al geprobeerd@
Waarom niet, omdat het niet past in jouw verhaal? Een vrijblijvende suggestie over iets wat wellicht zou kunnen helpen om de klachten te verlichten lijkt me relevant.
Het lijkt me voor TS veel wenselijker om van zijn klachten af te zijn dan een aangepaste fiets te moeten bouwen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Mad Wally schreef: za 10 april 2021, 09:34
Medico schreef: za 10 april 2021, 09:25 Offtopic:
Mijn voorstel: zullen we, hoe goed bedoeld ook, in dit een forum het niet gaan hebben over specifieke behandelingen bij medische problemen? Laat ons het hebben over advies mbt de fiets.
Medisch advies is aan de (para)medicus die een behandelrelatie heeft met de patient!

@Brianth: je titel gebruiken om kracht achter je verhaal te zetten snap ik goed...maar misschien ook niet handig.

Just my 2ct's als mede medicus.


Terug on topic svp..

TS al een ligfiets of modern geo bike al geprobeerd@
Waarom niet, omdat het niet past in jouw verhaal? Een vrijblijvende suggestie over iets wat wellicht zou kunnen helpen om de klachten te verlichten lijkt me relevant.
Het lijkt me voor TS veel wenselijker om van zijn klachten af te zijn dan een aangepaste fiets te moeten bouwen.
Ik weet niet wat jou ervaring hiermee is, je expertise of dat je TS behandeld of maar kent... maar ondanks dat je bedoelingen goed lijken te zijn....zo maar potientiele behandelingen roepen bij serieuse gezondheidsproblemenis lijkt mij gewoon niet zo verstandig. Stuur dan ts een pb ofzo

Wat ik eerder ook al zei... Lijkt me iets voor zijn zorgprofessionals.

We moeten het hier maar bij laten denk...lets agree to disagree
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat lijkt me verstandig inderdaad, tips geven is natuurlijk prima en dat kan iemand dan terugkoppelen naar zijn behandelaars als hij er wat in ziet. Ik quote mezelf even om weer terug te keren naar fietsadvies, ik ken meerdere mensen die vanwege medische klachten (meestal de rug) zijn overgestapt naar een ligfiets dus misschien is het een optie.
George schreef: vr 9 april 2021, 19:48 Misschien denk ik teveel buiten de doos maar heb je wel eens een ligfiets overwogen? Dan kun je in ieder geval fietsen en er zijn exemplaren waarmee je prima wat gravelroutes zou kunnen rijden. Voor de houding kan het een oplossing zijn.
Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje nieuwsgierig wat de ts hier van vind...
Plaats reactie