Chronisch nekprobleem, bestaat er een MTB met een rechtop zit?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een 10jr oude TopFuel is zeeeer old school racy, ‘diep en lang’.
Ik zou zeggen.... ga eerst eens proefzitten/rijden op een gewone (trailgerichte) 29”-er, voor je kiest voor een ligfiets of Jones!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Aangezien ik nog onder behandeling ben bij de neuroloog en niet zeker weet of het plaatje er over enkele maanden uit ziet durf ik het niet aan om nu al een nieuwe fiets te kopen.

Denk dat ik eerst met mijn huidige fiets naar een speciaalzaak ga om de zit te verbeteren. Afhankelijk van resultaat wordt de volgende stap over enkele maanden een paar proefritten op zowel 29ers als een Jones.

De ligfiets ga ik mij parallel daaraan eens in verdiepen. Zou zeker een leuke extra kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben bang dat je het probleem van je nek naar je rug gaat verplaatsen.

Rechtop zitten icm met een heeeeeel comfortabele FS?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heeft de Neuroloog een evt verklaring voor de Dystonie gevonden?
En betreft het alleen je nek/schouderspieren?
Reeds een behandeling gestart (Fysio, Houding/Oefenther., medicatie overwogen?).

Hoe dan ook, sterkte en succes met het zoeken, maar er moet hoop zijn, komend van dat TopFueltje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

aurelius schreef: zo 6 januari 2019, 23:30 Heeft de Neuroloog een evt verklaring voor de Dystonie gevonden?
En betreft het alleen je nek/schouderspieren?
Reeds een behandeling gestart (Fysio, Houding/Oefenther., medicatie overwogen?).

Hoe dan ook, sterkte en succes met het zoeken, maar er moet hoop zijn, komend van dat TopFueltje.
Geen verklaring, maar dat is helaas bijna altijd zo begrijp ik. Behandeling is gestart (injecties) nog zonder veel effect, tweede poging eind deze maand in andere spieren. Betreft alleen nek/schouder inderdaad. Parallel daaraan doorlopend manuele therapie.

Ik heb inderdaad nieuwe hoop, wist eigenlijk niet dat mijn huidige fiets zo'n race houding had in vergelijking met de nieuwe 29" alternatieven. Ben benieuwd!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vrees een beetje dat als je een korter, steiler pennetje en een riserbar van ca. 30mm op je trek zet hij súper twitchy wordt.
Waar woke is, is vuur
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Makkelijk schreef: ma 7 januari 2019, 11:58 Ik vrees een beetje dat als je een korter, steiler pennetje en een riserbar van ca. 30mm op je trek zet hij súper twitchy wordt.
Ja daar zat ik ook al over na te denken. Ik heb dat namelijk gedaan bij mijn racefiets en daar is de stabiliteit compleet weg. Nu kon ik daar mee leven, op asfalt rechtdoor gaan is niet zo moeilijk. Maar een technische single track is een ander verhaal natuurlijk. Er is maar één manier om er achter te komen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ikfiets schreef: ma 7 januari 2019, 12:07
Makkelijk schreef: ma 7 januari 2019, 11:58 Ik vrees een beetje dat als je een korter, steiler pennetje en een riserbar van ca. 30mm op je trek zet hij súper twitchy wordt.
Ja daar zat ik ook al over na te denken. Ik heb dat namelijk gedaan bij mijn racefiets en daar is de stabiliteit compleet weg. Nu kon ik daar mee leven, op asfalt rechtdoor gaan is niet zo moeilijk. Maar een technische single track is een ander verhaal natuurlijk. Er is maar één manier om er achter te komen...
Is ook zo, gewoon testen! Een stuurtje en stuurpen vind je wel 2e hands. En anders toch eens kijken of je een fiets met een moderne geometrie kan testen. Als je een trailfully zoekt met een redelijk fikse stack en er een 40mm riser op zet moet het nog prima rijden.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ikfiets schreef: ma 7 januari 2019, 12:07
Makkelijk schreef: ma 7 januari 2019, 11:58 Ik vrees een beetje dat als je een korter, steiler pennetje en een riserbar van ca. 30mm op je trek zet hij súper twitchy wordt.
Ja daar zat ik ook al over na te denken. Ik heb dat namelijk gedaan bij mijn racefiets en daar is de stabiliteit compleet weg. Nu kon ik daar mee leven, op asfalt rechtdoor gaan is niet zo moeilijk. Maar een technische single track is een ander verhaal natuurlijk. Er is maar één manier om er achter te komen...
.... Of.... wat let je om, voor je spullen aanschaft voor je TopFuel, eerst eens te proefrijden op een moderne 29" trail-HT of trail-fully?
Als je een moderne 29" er tuned met kortere pen, stuur met rise, blijven de rij-eigenschappen grotendeels bewaard. Maar misschien zit die moderne fiets meteen al goed? Dat zou je toch zo moeten kunnen merken?
Bij je Top Fuel kunnen die rij-eigenschappen juist een beetje om zeep geholpen worden... Dan 'zit' je straks lekker, maar 'rijdt' het niet prettig, en dus niet ontspannen?
Een ontspannen 'zit' en ontspannen kunnen 'rijden' op een MTB lijken me de minimale vereisten om je dystonieklachten niet te doen opvlammen, niet uit te lokken.

Geen goede dealer met interessante merken in de buurt?
Als je de merken die de LBS voert noemt, kunnen 'wij' wel meedenken over de trailvariant bikes die daarbij horen.
UHR en omstreken, toch? Genoeg Forumleden die daar de weg kennen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ik heb ook te kampen gehad met ernstige nekklachten tijdens (en vooral na) het fietsen. Bij mij bleek dat een gevolg te zijn van versleten nekwervels. Ik heb op het punt gestaan geheel te stoppen met fietsen. De overstap naar een FS bracht aanzienlijk verbetering. Wel lang op zoek geweest naar de juiste zit. Een variabele stuurpen is daarbij erg handig :wink:

Onlangs van een 26" FS overgestapt naar een 29" FS. Dat is in mijn geval wederom een verbetering....niet alleen voor wat betreft de rij-eigenschappen maar vooral vanwege de zit. Ik heb dan ook bewust gekeken naar een FS met veel comfort en een relatief vrij rechtop houding. Met de Giant Anthem Advanced Pro 1 is dat voor mij goed uitgevallen.

De racefiets heeft plaats gemaakt voor een fitnessbike. Daarvan heb ik de originele smalle racebanden vervangen door 700x32 banden voor meer comfort. Door de wat meer rechtop houding (flatbar ipv gebogen stuur) lever je wat snelheid in.
Maar het belangrijkste is uiteraard dat ik kan blijven fietsen. Ik hoop van harte dat jou dat ook gegeven is. Een proefrit op een 29" FS zou ik zeker overwegen :-q
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Als je in de buurt van Amersfoort woont kan je mijn Trance eens proberen ;) Ik denk dat je naar heel veel factoren moet kijken niet alleen je zaken die je nek ontlasten.

Hoe je kijkt terwijl je op je fiets zit kan al enorm veel uitmaken. Zie regelmatig mensen hun nek buigen om zeg maar recht te kijken terwijl het beter zou zijn om met je ogen naar 'boven' te kijken zodat je nek/hoofd in lijn blijft met je rug. Ook een rugtas bv verkeerd dragen kan je enorm veel nekpijn opleveren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je je Trek gaat aanpassen met een kortere/hogere stuurpen dan zeker ook een breder stuur monteren. Zo'n racy 26er is al relatief "nerveus" en met een korte stuurpen versterk je dat effect. Een breder stuur compenseert weer iets.
Ik heb vroeger weleens een kort pennetje geprobeerd op een 26er waar nog een ±60cm flatbar op zat en dat werd bijna onbestuurbaar :D

Gewoon bij gezocht wat spullen vragen, dan ben je voor een paar centen klaar. Het is maar om uit te proberen dus het hoeft geen fancy spul te zijn.

Vwb ligfietsen, daar zitten net als bij "zitfietsen" behoorlijke verschillen tussen. De echte racemodellen liggen ver achterover en dan belast je je nek ook, maar de meer toergerichte liggers zijn comfortabeler. Best relaxed eigenlijk, terwijl je er best nog aardig mee kunt doorrijden. Ik heb een paar keer proefgereden en gehuurd, vond het ligfietsen best wel leuk :-q

Overigens kan ik ook niet tegen een te diepe zithouding. Mijn racefiets ombouwen naar een hoger stuur is me niet bevallen, ik heb nu een gravelracer waar de zit minder extreem op is. Op mijn mtb's heb ik het stuur ongeveer op zadelhoogte, dat zijn ook meer trailgerichte bikes dan xc-fietsen.
Voor jou is dat misschien nog niet genoeg, voor mij helpt het gelukkig wel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BadmonkeyNL schreef: di 8 januari 2019, 13:02 ...
Hoe je kijkt terwijl je op je fiets zit kan al enorm veel uitmaken. Zie regelmatig mensen hun nek buigen om zeg maar recht te kijken terwijl het beter zou zijn om met je ogen naar 'boven' te kijken zodat je nek/hoofd in lijn blijft met je rug. Ook een rugtas bv verkeerd dragen kan je enorm veel nekpijn opleveren.
Dit zou ook iets kunnen zijn.
Draag je een bril?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Goudi
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 5 augustus 2011, 12:27
Mijn mountainbike: Karate Monkey, star en staal...

Vervelend zeg..

Naast een Jones fiets zou je eens kunnen denken aan een Jones H-Bar stuur op je huidige fiets.
Of je het vindt uitzien moet je zelf uitmaken. Op mijn Karate Monkey vind ik het best aardig staan. Verschillende mogelijkheden om het stuur vast te houden, maar vooral voor jouw situatie is een veel rechtere zit mogelijk.

Succes er mee. Ik hoop dat je klachten snel verminderen.
Een destileerproces, is ook een leerproces
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Topicstarter heeft ondertussen zoveel nekpijn dat hij niet meer kan reageren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie