Rug rechter krijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Had op oud topic gereageerd
viewtopic.php?f=8&t=94106

Daar gaat het vooral over pijn in onderrug
Met als oplossing minder flex (bol) te gaan zitten het meest word gesproken over het naar voren kantelen van het zadel
Maar mijn vraag was:
Is het niet logischer om het stuur wat op te hogen zodat je wat rechter gaat zitten met evt wat langere stuurpen

Ik weet het niet maar dit zecht mijn gevoel van logica

Ben benieuwd of dat hier onderbouwd of ontkracht word
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad heb je eerder een bolle rug als je van voren diep zit (en eventueel kort). Maar het kan een combi zijn van weinig flexibiliteit in de heupen en een diepere zit. Door het stuur hoger te zetten kom je in ieder geval wat rechter te zitten en waarschijnlijk verdwijnt de bolling wel uit je rug.

Als je diep en lang zit, dan zou je naast hoger ook iets korter moeten gaan zitten, omdat je om je bekken heen naar boven en dus achteren draait. Let daar dus wel op.

Realiseer je ook dat als je iets rechter gaat zitten, je iets meer spanning op je onderrug zet bij het aanzetten. Doe hier eventueel wat core-oefeningen voor!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7976
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Alleen al het monteren van een ander zadel kan je bekkenpositie veranderen. En dus de bolling van je rug.
Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier is een tooltje dat je kunt gebruiken als je aan je stuurpen gaat sleutelen.

http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: wo 20 februari 2019, 19:01 Inderdaad heb je eerder een bolle rug als je van voren diep zit (en eventueel kort). Maar het kan een combi zijn van weinig flexibiliteit in de heupen en een diepere zit. Door het stuur hoger te zetten kom je in ieder geval wat rechter te zitten en waarschijnlijk verdwijnt de bolling wel uit je rug.

Als je diep en lang zit, dan zou je naast hoger ook iets korter moeten gaan zitten, omdat je om je bekken heen naar boven en dus achteren draait. Let daar dus wel op.

Realiseer je ook dat als je iets rechter gaat zitten, je iets meer spanning op je onderrug zet bij het aanzetten. Doe hier eventueel wat core-oefeningen voor!
Ga ik zeker beetje mee experimenteren
Maar dat middenstuk over "korter moeten gaan zitten" kan ik nu en helemaal volgen
Dan word het toch weet boller?
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Jurriaan schreef: wo 20 februari 2019, 20:43 Alleen al het monteren van een ander zadel kan je bekkenpositie veranderen. En dus de bolling van je rug.
Afbeelding
Ik fiets nu met een selke smp
Sinds dien kan ik na het fietsen ook nog plassen 😉
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: do 21 februari 2019, 17:06
Lars TB schreef: wo 20 februari 2019, 19:01 Als je diep en lang zit, dan zou je naast hoger ook iets korter moeten gaan zitten, omdat je om je bekken heen naar boven en dus achteren draait. Let daar dus wel op.
Maar dat stuk over "korter moeten gaan zitten" kan ik nu en helemaal volgen
Dan word het toch weet boller?
Niet per definitie. Het ligt ook aan de houding van je armen. En je rug wordt boller als je wat langer zit, zeker niet bij kort zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

En je rug wordt boller als je wat langer zit, zeker niet bij kort zitten
hier ook een "rugpatient". je rug houding wordt zeker niet alleen bepaalt door de positie op je fiets, je kunt zelf je rug toch ook hol en bol forceren, ook op de fiets. Probeer het maar eens uit. Volgens mij is het soms lastig om dit vol te houden zeker als je hoge vermogens gaat trappen, je neigt dan naar een bolle rug. Maar met een zit die vrij rechtop is, kan je heel gemakkelijk je rug hol houden.

Voor mij is het van belang dat ik af en toe mijn rug hol maak, handen los van het stuur, ruggetje even hol en door maar weer...
MTBArnhem
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Tips gezocht voor lage rugpijn
Tijdens en na het mountainbiken heb ik al een tijdje heel veel last van lage rugpijn. Een opwaartse hindernis nemen gaat bijna niet meer en ook tijdens een zwaardere versnelling krijg ik een zeurende pijn onderin mijn rug. Als ik eventjes strek gaat het wat beter, maar de pijn verdwijnt nooit helemaal. Ook na het mountainbiken voel ik een zeurende pijn in mijn onderrug. Verkeerde houding misschien? Alle tips om de pijn te verzachten meer dan welkom.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Ga eens langs de huisarts of fysio...

Tevens los van het goed afstellen van je fiets, werk aan je core stability. ( planken, buikspieroefeningen, etc... )
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7976
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+1

+ Nieuw zadel monteren. Ik kreeg onlangs ook last van mijn onderrug. Was ik nu echt zo’n bankhanger geworden? Bleek het zadel versleten, ‘doorgezakt’, als in de ‘vulling’ is zijn veerkracht verloren.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het is een misvatting dat je bij kortere zit en hoger stuur per definitie minder last van je onderrug zult hebben, dat hangt van veel verschillende factoren af.

Als je langer en dieper zit heb je meer druk op je handen/armen en vang je klappen meer op met je schoudergordel en minder met je onderrug.
Bij langer en evt iets hoger zitten strek je juist je onderrug en dat verminderd vaak klachten.
Zadels moeten ongeveer horizontaal staan en je rug/bekken niet in een dwangpositie drukken of ervoor zorgen dat je naar voren of achteren glijd.
Te zwaar trappen belast je onderrug extra, dus tijdig terugschakelen en/of stukjes staand klimmen.
En natuurlijk helpen buik-rug-rotatie kracht trainingen.

Alles uit eigen ervaring ( en als oud fysiotherapeut) :winkie:

NB veldtoertoertochten die ik vroeger met mtb deed gaven > 3uur bijna altijd lage rugpijn. Sinds ik ze met de gravelracer doe (dieper en langer, plus 0 vering) is dat over......maar heb ik weer meer last van nek-schouder .....tis altijd wat :cry:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

elke dag 2x per dag 3 min met je rug op een rol gaan liggen. Dit helpt mij enorm. Tevens van belang dat je je rug goed traint met oefeningen als de row. Schouderbladen goed naar achter en steeds 1 sec vasthouden. Core oefeningen hebben mijn inziens weinig met het bollen van de rug te maken en ook niet als oplossing. Is puur fietshouding aanleren. Sterke core is uiteraard wel belangrijk om harder te kunnen fietsen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ook pijn op andere fietsen of niet?
Zo niet, dan moet je het toch in de afstelling gaan zoeken.

Destijds veel last gehad van lage rugpijn op m'n nieuwe mtb terwijl er op mn andere fietsen en oude mtb niks aan de hand was.
Uit eindelijk na veel gedoe was ik het zat en heb ik het frame weer verkocht.

Wat de klachten iets verminderde was een langere stuurpen monteren.
Ook de voorkant iets omhoog brengen (vork van 80mm naar 100mm) en de stuurpen wat hoger te monteren voelde beter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet alle rugklachten zijn hetzelfde, dus er is ook geen universele oplossing.
Rechtop zitten helpt voor de ene, maar maakt het erger voor de ander.
Huisarts en fysio lijken mij de eerste stappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie