Rug rechter krijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 april 2019, 20:07 Niet alle rugklachten zijn hetzelfde, dus er is ook geen universele oplossing.
Rechtop zitten helpt voor de ene, maar maakt het erger voor de ander.
Huisarts en fysio lijken mij de eerste stappen.
+1 :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Voordat je naar de fysio stapt is het handig voor jezelf om te weten of je op al je fietsen deze rugklacht hebt of specifiek op deze fiets.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En misschien een simpele vraag, maar is de framemaat wel goed? Ik zie toch maar al te vaak nog mensen op te grote of te kleine fietsen rondtrappen....

Dus ik weet niet hoe lang jij bent, en wat voor fiets jij rijdt en in welke maat? Maar uiteindelijk wil je ook niet een oneindig lange stuurpen op je fiets gaan bouwen...
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Na een zware rugoperatie,was het mij verboden om zo recht mogelijk op de fiets te zitten.Eigenlijk moest ik zo plat mogelijk liggen,daardoor kreeg de rug geen zware klappen meer.

Dit vergt een aanpassing,dagelijks ben ik dan beginnen mij op te drukken,wat de steunkracht van armen op stuur ten goede kwam.

Na zovele jaren nergens last,maar blijf wel dagelijks men oefeningen doen om rug en buikspieren te verstevigen,max 5min.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wat TSTM zegt...voor iedereen is het anders.
Zo lees ik vaak dat het zadel naar voren zetten 1 van de beste oplossingen is, terwijl voor mij de klachten definitief verdwenen na het zadel helemaal naar achteren gezet te hebben...
Experimenteer eens met de afstellingen, maar doe dit wel 1 voor 1 en laat er enige tijd tussen zitten.
Je klachten moeten ook de tijd hebben om te herstellen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Bikee schreef: vr 26 april 2019, 11:40 Tips gezocht voor lage rugpijn
Tijdens en na het mountainbiken heb ik al een tijdje heel veel last van lage rugpijn. Een opwaartse hindernis nemen gaat bijna niet meer en ook tijdens een zwaardere versnelling krijg ik een zeurende pijn onderin mijn rug. Als ik eventjes strek gaat het wat beter, maar de pijn verdwijnt nooit helemaal. Ook na het mountainbiken voel ik een zeurende pijn in mijn onderrug. Verkeerde houding misschien? Alle tips om de pijn te verzachten meer dan welkom.
Lage rugpijn is een zeer veelvoorkomend (en vaak onbegrepen) fenomeen (zeker bij fietser) , zonder duidelijke oorzaak, (afgezien vd beroerde evolutie vd mens)
Mits je een herleidbare te diagnosticeren aandoening hebt (bv hernia). Kan een arts of fysio je niet helpen (hoewel de gemiddelde fysio je met allerlei pseudowetenschappelijke therapietjes (dry needling, trigger point, taping etc) probeert te misleiden). Het probleem is namelijk zelden zichtbaar (via imaging, echo of mri) of precies herleidbaar.

Aan jou verhaal te horen vind deze reffered pain (uitstralend pijn) wrs zn oorsprong in je hamstrings. strekken helpt omdat de pijn toleratie (tijdelijk) wordt verhoogt en het signaal van je reffered pain naar je pijncentrum tijdelijk afknijpt.

Je hamstrings zijn sterk en genereren veel vermogen echter de kleinere spiergroepen in de bil en de aanhechtingen op de heupbeenderen doen ook mee bij het fietsen , maar kunnen de hamstrings (zeker bij fanatieke maar relatief ongetrainde fietsers) niet bijbenen (in kracht en uithoudings vermogen), Het gegeven dat je vooral last hebt bij de opwaartse beweging en in zwaardere versnelling lijkt dit te bevestigen. Waar je hamstrings opeen gegeven moment nog niet moe zijn, raken bv de priformis en of de infereor gemellus wel uitgeput en overbelast. daarnaast loopt daar ook de heupzenuw (ischias). Je kan je voorstellen dat als de kleine spiergroepen ook maar iets zwellen al op deze zenuw kunnen drukken. Als die bij jou anatomisch gezien wat krapper ligt , kan je dus snel veel pijn krijgen.

Kan je hier nou wat aan doen. Tja Helaas is het niet mogelijk om deze kleine spiergroepen geisoleerd te trainen. daarnaast is het per individu trail en error, dingen proberen die voor jou kunnen werken.

DIngen die je zou kunnen doen: Hogere RPM fietsen en op letten dat je niet teveel aan je pedaal trekt. Als je last begint te krijgen, lichter gaan fietsen.
Daarnaast, krachttraining, squads gericht op herhalingen (geen geisoleerde hamstring oefeningen) en de beste oefening zijn kickbacks. (niet met een kabel maar een waar je gewicht naar achter wegduwd). Je mag hierbij je rug wel voelen maar moet geen pijn doen. Je zal moeten afwisselen tussen kracht en veel herhalingen (je wilt de kleine spiergroepen vermoeien).Dit moet je minimaal 2x per week doen een aantal weken lang. Probeer ook je piriformis eens te strekken en kijk of die spier een mogelijke bron v je pijn is (er hard op drukken kan je ook wel info geven of het een gevoelige regio is).

Op de fiets, korte intervallen op hoge rpm en veel proberen. maar houd er rekening mee dat lage rugpijn vaak een blijvertje is. Meeste behandelingen zijn daarom cognitieve behandelingen en coping.
succes
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dus een arts of fysio zou niet kunnen helpen maar jij kunt op basis van een paar regels op een internetforum een gedetailleerde diagnose stellen?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Toch klopt zijn verhaal wel hoor. :-)
Vooral het strekken van de hamstrings is een heel bruikbare tip die veel mensen zal helpen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

nielsvk schreef: di 30 april 2019, 16:00 Dus een arts of fysio zou niet kunnen helpen maar jij kunt op basis van een paar regels op een internetforum een gedetailleerde diagnose stellen?
Ja overigens geef ik geen gedetailleerde diagnose , maar een plausible verklaring. Een arts zal doorverwijzen naar een fysio en die volgt de protocolen en richtlijnen (die je zelf kan nalezen op hun beroepsite, overigens een tip voordat je fysio met naalden aan degang gaat) mbt lage rugpijn en zal dan meestal geen diagnose kunnen geven en dus geen behandeling aanbieden of alleen oefeningen die je ook thuis of in de sportschool kan doen. Helaas is de praktijk anders en zijn er grote commerciele ketens die pseudowetenschap omarmen met als doel geld verdienen, maar dat is een andere discussie. De meeste blessures gaan overigens vanzelf over binnen enkele weken ook als je niks doet.
Lage rugpijn is echter vooral een gevolg van een slecht in elkaar geklust lichaam
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mijn opmerking sloeg met name op het deel waarin je beweert dat een arts of fysio niet kan helpen. Maar ik begrijp dat je vooral bedoelt dat veel fysio's gewoon niet goed zijn. Ik heb inderdaad zelf ook ervaring met slechte fysio's die gewoon uit een boekje werken: symptoom X -> oefening Y. Dat is jammer en weinig succesvol. Gelukkig zijn er ook goede fysio's.

Als je het echt goed wil aanpakken moet je terug naar de basis en je houding en bewegingspatronen gaan bekijken. Verreweg de meesten van ons ontwikkelen in de loop der jaren slechte gewoonten waardoor sommige spieren onderontwikkeld en lui worden en anderen juist overbelast worden. En als gevolg daarvan ga je vaak weer compenseren en ontwikkel je de volgende slechte gewoonte, enzovoorts. Het is dus meestal een complex gelaagd probleem en voor ieder individu weer anders. En hoe langer je die gewoonten hebt, hoe moeilijker het is om er van af te komen. En soms is er daadwerkelijke schade die je niet meer kunt herstellen, hoewel je er vaak wel goed mee om kunt gaan door het blijven doen van veel oefeningen.

Een goede fysio kan je wel degelijk helpen om deze complexe puzzel te ontrafelen, de slechte gewoonten laagje voor laagje af te pellen, en stap voor stap betere te ontwikkelen. Moeilijk en lang proces maar wel de moeite waard. Helaas zullen veel mensen het niet volhouden.

Het voornaamste probleem is dus eigenlijk het vinden van een goede fysio. En vervolgens het volhouden van de behandeling.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Mijn opmerking sloeg met name op het deel waarin je beweert dat een arts of fysio niet kan helpen. Maar ik begrijp dat je vooral bedoelt dat veel fysio's gewoon niet goed zijn. Ik heb inderdaad zelf ook ervaring met slechte fysio's die gewoon uit een boekje werken: symptoom X -> oefening Y. Dat is jammer en weinig succesvol. Gelukkig zijn er ook goede fysio's.
Volledig mee eens, ikzelf heb echt al sinds mijn jeugd regelmatig last van lage rugklachten (hernia achtige klachten die soms hevig kunnen zijn). Vorig jaar ben ik hiermee voor het eerst naar een Fysio gegaan, voor die tijd altijd zelf "opgelost"/voorbij laten gaan.

Ik vind het oordeel van sommige fysio's echt beschamend, mijn tip in deze is dan ook, vaar niet blind op het oordeel van de eerste de beste fysio, maar blijf zelf ook nadenken. Uberhaupt het accepteren van een bepaalde "diagnose" vind ik link, er is volgens mij namelijk nog best veel onzekerheid binnen de beroepsgroepen hoe e.e.a. nu exact werkt.

Veel belangrijker is dat je zelf een modus vind waarmee je met deze klachten om kan gaan, en dat je terug kan vallen op een fysio / of andere therapeut waar je goede ervaringen mee hept. Ik vrees dat je op het forum hier ook niet veel verder komt dan het lezen van andermans ervaringen met misschien wel heel andere klachten dan de TS zelf heeft. Als je benieuwd bent of een andere houding je iets helpt, investeer gewoon in die nieuwe stuurpen en probeer het uit.......
MTBArnhem
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Yeah Steel schreef: wo 1 mei 2019, 11:11
Mijn opmerking sloeg met name op het deel waarin je beweert dat een arts of fysio niet kan helpen. Maar ik begrijp dat je vooral bedoelt dat veel fysio's gewoon niet goed zijn. Ik heb inderdaad zelf ook ervaring met slechte fysio's die gewoon uit een boekje werken: symptoom X -> oefening Y. Dat is jammer en weinig succesvol. Gelukkig zijn er ook goede fysio's.
Volledig mee eens, ikzelf heb echt al sinds mijn jeugd regelmatig last van lage rugklachten (hernia achtige klachten die soms hevig kunnen zijn). Vorig jaar ben ik hiermee voor het eerst naar een Fysio gegaan, voor die tijd altijd zelf "opgelost"/voorbij laten gaan.

Ik vind het oordeel van sommige fysio's echt beschamend, mijn tip in deze is dan ook, vaar niet blind op het oordeel van de eerste de beste fysio, maar blijf zelf ook nadenken. Uberhaupt het accepteren van een bepaalde "diagnose" vind ik link, er is volgens mij namelijk nog best veel onzekerheid binnen de beroepsgroepen hoe e.e.a. nu exact werkt.

Veel belangrijker is dat je zelf een modus vind waarmee je met deze klachten om kan gaan, en dat je terug kan vallen op een fysio / of andere therapeut waar je goede ervaringen mee hept. Ik vrees dat je op het forum hier ook niet veel verder komt dan het lezen van andermans ervaringen met misschien wel heel andere klachten dan de TS zelf heeft. Als je benieuwd bent of een andere houding je iets helpt, investeer gewoon in die nieuwe stuurpen en probeer het uit.......
klopt er zijn ook zekere goede fysio`s . Hernia is vrij makkelijk te diagnosticeren en zelfs vrij precies te lokaliseren, door een fysio (zonder MRI of whatever) . de behandeling is een hands off behandeling. sprak laats iemand die bleek een hernia te hebben (niet door de fysio herkent en zelfs tegen gesproken) en ging "kraken" Dat is dan dus het allerslechtste wat je kan doen. Beste ga je naar fysio`s die onderdeel zijn van bv een stichting (die mogen geen winst maken en geen belang dat je terugkomt.) en die een wetenschappelijke achtergrond hebben (en bij voorkeur gepromoveerde fysio`s in dienst hebben). Ketens als fysio physics ed , die overal hetzelfde "truukje"hanteren kan je beter mijden. Een pluspraktijk moet ook aan bv hogere kwaliteits eisen voldoen en worden ook geaudit.

Anyway mijn boodschap is dat 9 vd 10 x bij lage rugpijn is er niet een duidelijk aanwezige oorzaak of trauma of is het trauma al verdwenen.
dan kan je dus niet gericht behandelen, Meestal gaat het ook niet over of komt het steeds weer terug. Daarnaast is er bij chronische pijn, sprake van sensitatie vd perifere pijnzenuwen (nociceptoren), deze blijven als het ware aanstaan ook al is het trauma verdwenen. de zenuw uiteinden zijn als het ware overgevoelig en blijven prikkels naar het pijn centrum sturen . Cognitieve behandeling heeft dan meer zin. samen met verhogen van pijntoleratie (drempel) en trainen van de zwakkere spiergroepen die je ook belast bij fietsen. Ik heb er zelf ook last van.
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Hartelijk dank voor alle interessante tips. Ben even langsgegaan bij de huisarts en deze heeft mij doorverwezen naar een fysiotherapeut. Deze heeft ontdekt dat ik een heel lichte vorm van scoliose heb en dat daar de oorzaak moet gezocht worden. Therapie en zolang de pijn te erg is, moeten zowel ik als fiets op stal :(. Met de mooie dagen in het vooruitzicht is dit natuurlijk een domper op alle mountainbike vreugde :(
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef: di 30 april 2019, 16:00 Dus een arts of fysio zou niet kunnen helpen maar jij kunt op basis van een paar regels op een internetforum een gedetailleerde diagnose stellen?
Ja, dit idee kreeg ik ook bij dit verhaal.

En hierdoor is voor mij de rest vh verhaal minder geloofwaardig geworden.

Een beetje zoals de man van TellSell die verteld dat zijn waspoeder veel beter wast dan alle gangbare merken...

Laat ik het anders zeggen , als dit een steekhoudend verhaal is, dan zijn artsen en fysiotherapeuten hiervan ook op de hoogte.
Dat ze dan een andere behandeling verkiezen geeft weer aan dat geen rug hetzelfde is, en er dus geen universele oplossing is voor dit soort klachten.

Een goede arts of fysio kan je helpen, ookal zijn niet alle klachten met een apparaat te zien of te meten.
Als fysio zou ik altijd iemand kiezen die topsporters behandeld, liefst ook nog in jouw tak van sport.

En fysio die bejaarden knuffelt is wellicht niet zo ervaren met jouw probleem opde fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Therapie en zolang de pijn te erg is, moeten zowel ik als fiets op stal :(. Met de mooie dagen in het vooruitzicht is dit natuurlijk een domper op alle mountainbike vreugde :(
En dit is exact wat ik bedoel, mij is al vaak advies gegeven ivm rugklachten. De meest extreme fysio (feitelijk mijn allereerste) zij dat ik per direct mezelf ziek moest melden en 2 weken plat op bed moest gaan liggen... je snapt wat ik gedaan heb.

Ik kan je klachten niet ervaren, maar ik neem aan dat jezelf ook een mening hebt, klopt jou mening met dit advies ? helemaal niet meer fietsen dat is nogal wat. Bij mij moet het dan iig wel heel erg zijn..... Op zijn minst zou ik nog een ander consult vragen, bij voorkeur bij een fysio in een sportcentruim als Papendal Arnhem (voorbeeld). Stoppen kan altijd nog
MTBArnhem
Plaats reactie