Elevate voor Strava - kostenloze trainingsanalyse software

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Voor degenen, die geen Strava Premium account hebben, maar toch geinteresseerd zijn in een uitzonderlijk uitgebreide analyse van hun trainingseenheden (biken, zwemmen, hardlopen, ...) kunnen de kostenloze software "Elevate" downloaden. Deze wordt als extensie aangeboden voor diverse brouwsers, o.a., Chrome, Firefox en Safari. De software verbindt met Strava en download alle Strava trainingseenheden. Na download staat een omvangrijke analyse beschikbaar. Schitterende software.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Voor Firefox was de extensie nog niet beschikbaar stond op de site.
Dit is de opvolger van StravistiX
https://the5krunner.com/2019/04/04/stra ... s-elevate/

https://www.statshunters.com is ook handig.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

ja.... super app, gebruik het nu ook sinds een half jaartje :-q
MTBArnhem
PaganiProductions

Ga hem thuis eens erop zetten
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Superhandig idd!
Ik moet alleen nog even goed uitzoeken wat de fatique (vermoeidheid), form en fitness nou precies inhoudt.
Dus hoe je kan zien dat je inderdaad vooruit gaat met je conditie.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik kan er nog niet veel wijs uit, maar werkt dit goed met alleen hartslag, of heb je eigenlijk ook een powermeter nodig?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik gebruik Elevate al een aantal jaren. Je kan prima uit de voeten met enkel hartslag.

Form*: is simpel vertaald hoe belastbaar je bent op dat moment. Fatigue-Fitness (inspanning-fitheid van een dag eerder)
Fatigue: hoe vermoeid je bent
Fitness: hoe fit je bent/ hoe je conditie is

*Freshness, Neutral, Optimal en Overload zijn de waardes hoeveel trainingsinput je aan kan op die dag. Bij overload zou ik nog even wachten met trainen behoudens actief herstel. Bij freshness heb je duidelijk te lang stil gezeten..(of zit je in een welverdiende rustperiode)

Blind staren op de waardes heeft geen zin als je niet weet hoe je lichaam voelt na een training. Na een week geen training. Ik voel aan mijn spieren wanneer het de hoogste tijd is om er weer spanning op te brengen. En andersom ook, dat noemen ze spierpijn 8)

Wat ook een heel goed hulpmiddel is, als je wilt weten of je weer kunt trainen, is het meten van je HRV. Dit kun je doen als je een bluetooth hartslagmeterband hebt en een smartphone met HRV app.

(o enne ga je Elevate op regelmatige basis gebruiken, doe een jaarlijkse donatie :-q )
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik kan die app dan weer niet vinden.
Android ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Plug-in voor desktop browser.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Jurriaan schreef: di 16 april 2019, 18:21 Ik gebruik Elevate al een aantal jaren. Je kan prima uit de voeten met enkel hartslag.

Form*: is simpel vertaald hoe belastbaar je bent op dat moment. Fatigue-Fitness (inspanning-fitheid van een dag eerder)
Fatigue: hoe vermoeid je bent
Fitness: hoe fit je bent/ hoe je conditie is

*Freshness, Neutral, Optimal en Overload zijn de waardes hoeveel trainingsinput je aan kan op die dag. Bij overload zou ik nog even wachten met trainen behoudens actief herstel. Bij freshness heb je duidelijk te lang stil gezeten..(of zit je in een welverdiende rustperiode)

Blind staren op de waardes heeft geen zin als je niet weet hoe je lichaam voelt na een training. Na een week geen training. Ik voel aan mijn spieren wanneer het de hoogste tijd is om er weer spanning op te brengen. En andersom ook, dat noemen ze spierpijn 8)
Wat ik mij afvraag is hoe betrouwbaar de waardes zijn...
Tijdens trainingen op de MTB heb ik een veel hogere hartslag en lagere snelheid dan de duurtrainingen op het asfalt.
Wel zijn de duurtrainingen qua tijd vaak langer.
Denkt de software dan bij een hoge hartslag en lage snelheid dat de conditie slecht is?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Naar snelheid wordt niet gekeken.
Enkel naar hartslag en tijdsduur

. Zo kwam ik er achter dat wanneer ik woon-werk ritten in een keer opnam, dus heen en terugreis dat dit nauwelijks effect had op conditieopbouw. Knip je de werktijd er tussen uit, ofwel maak je er 2 losse ritten van dan is effect veel groter (uiteraard in verhouding en puur en alleen het effect op ‘papier’).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Analyse software, altijd goed.
Maar software kan nooit een trainer vervangen.

In Strava zit tegenwoordig ook zo'n feature.
Die zegt altijd dat ik goed bezig ben blabla.
Van mij mogen ze die rommel eruit laten.
Analyseren doe je zelf of door een trainer :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+1

Dat is he nadeel van de opkomst van technologie. Zo lang die nog niet eens luidend is trekt de gebruiker eigenhandig conclusies. En of die juist zijn..Neem dan een trainer in dienst.

Ik heb meerdere klanten gehad die duidelijk hun eigen lichaam niet kende en de reacties niet konden duiden. Ik vertaalde dit voor hen. Aan de klant of ie eigenwijs was en deed wat ie zelf goed vond of bereid was om aan te nemen en daar van te leren.

(Strava’s features kun je uitzetten dmv aanpassen van je abonnement).
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Het is fijn om deze app te hebben om evt verbanden te leggen of gewoon om meer inzicht in je lichaam te krijgen.

Tof dat er mensen zijn die dit ontwikkelen!

Grt Chris
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Hoe vind je zo'n trainer die dat serieus oppakt? Want ik heb dat wel eens overwogen, maar ik vind dat moeilijk te vinden. Denk dat meer mensen dat wel hebben en dan is deze software wel heel makkelijk.
Plaats reactie