Elevate voor Strava - kostenloze trainingsanalyse software

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

wo 5 juni 2019, 16:13

Als je een coach zoekt zul je waarschijnlijk eerder bij Trainingpeaks uitkomen denk ik.
Zoals ik het begrijp geeft Trainingpeaks de coach beter inzicht en mogelijkheden.
Je kunt op de website van Trainingpeaks zelfs een online personal coach zoeken.

Het beste lijkt mij echter een coach die je in het echt kunt ontmoeten, maar het kan dus eventueel online.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

ma 2 december 2019, 22:36

Fitness is, simpel gezegd, je conditie. Form is of je nog in staat bent een training te doen. Fatique is hoe inspannend een training geweest is.
Als je al een Strava geschiedenis hebt kun je zie welke trainingen welk effect hebben. EN je kunt zien wat er gebeurd als je niks doet. En wat er gebeurd als je 7 dagen per week traint.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4308
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

di 3 december 2019, 02:04

Ik vraag me toch af hoe een computer nu kan weten hoe moe je bent :~

En wat je vorm is, wordt dat gemeten aan de hand van het verband tussen hartslag en vermogen?

Mijnsinziens voel jezelf beter aan wat je lichaam doet dan dat een computer dat voor jou berekend.
Je kunt zelf je eigen statistieken analyseren, nog veel leuker ook.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

di 3 december 2019, 08:00

Rayb81 schreef:
di 3 december 2019, 02:04
Ik vraag me toch af hoe een computer nu kan weten hoe moe je bent :~

En wat je vorm is, wordt dat gemeten aan de hand van het verband tussen hartslag en vermogen?

Mijnsinziens voel jezelf beter aan wat je lichaam doet dan dat een computer dat voor jou berekend.
Je kunt zelf je eigen statistieken analyseren, nog veel leuker ook.
Jep, met hardslag en vermogen:

"The Fitness Score is calculated using Training Load and/or Relative Effort, to measure your daily training, and an impulse-response model to quantify its effect over time. This will intuitively capture the building up of fitness, as well as the loss of fitness during a break."

" For example, the first models used average heart rate and time. We use Training Load, computed using power data collected with a dedicated power meter."

Het is een leuke indicatie maar na mijn ervaring zeker niet perfect.
Het rekent namelijk de andere factoren in het leven als stress, (fysiek) zwaar werk, en krachttraining niet mee.
Die dingen kunnen net zo zwaar, dan wel niet zwaarder zijn dan een stevige fietstraining.
Maar de calculator rekent ze niet mee en beschouwt ze als niets doen.

Heb piek conditie indicatie gehad op momenten dat de trap oplopen nog zwaar was. :P
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

di 3 december 2019, 10:43

Dit model is volledig gebaseerd op het werk van Coggan en Hunter, bekend van het boek "Racing and training with a powermeter". Met een vermogensmeter is dit een zeer nuttig model. Niet heiligmakend natuurlijk (dat is geen enkel model), maar mijn periodes van goede vorm vallen altijd samen met periodes met een chronische belasting (= goede conditie). Het probleem is dat men dit zelfde model in Elevate ook gebruikt op basis van hartslag. Ik kan alleen maar zeggen dat in mijn geval zulke berekeningen op basis van hartslag totaal niet goed kloppen, in vergelijking met mijn wattagemeter.
Gebruikersavatar
Prulleman
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1335
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

di 3 december 2019, 11:48

Je zou ook nog naar HRV (heart rate variation) kunnen kijken, hierbij meet je in rust de minimale variaties in je hartslag, als je fit bent reageert je lichaam beter/sneller op van alles en nog wat en zie je een hogere HRV, als je nog aan het herstellen bent, slecht geslapen, teveel gezopen, dan zal je een lagere HRV zien (en ben je minder fit / klaar voor training). Je hebt hier apps voor en zelfs dedicated meters.
(voor veel werkt dit goed, maar aangezien niet iedereen hetzelfde is kan je ook verkeerde conclusies trekken, maar dat is eigenlijk bij al dit soort metrics)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

di 3 december 2019, 19:39

Rayb81 schreef:
di 3 december 2019, 02:04
Ik vraag me toch af hoe een computer nu kan weten hoe moe je bent :~

En wat je vorm is, wordt dat gemeten aan de hand van het verband tussen hartslag en vermogen?

Mijnsinziens voel jezelf beter aan wat je lichaam doet dan dat een computer dat voor jou berekend.
Je kunt zelf je eigen statistieken analyseren, nog veel leuker ook.
Belasting, hartslag dan wel vermogen, is een statisch gegeven aan de hand waarvan je de vorm kan bepalen. Natuurlijk is het een indicator. Zoals genoemd stress wordt er niet in mee genomen.

Vermogen zonder hartslag zegt ook niet voldoende. Alleen hartslag is niet zalig maken, bijvoorbeeld tijdens interval. Dan heb je er weinig aan.
Zelf je vermogen bepaling is van toegevoegde waarde!

Met betrekking tot HRV is dit een interessante noot. Hoe waar is de meting van HRV met betrekking tot herstel.

Kun je zelf als sporter dit geheel objectief bekijken of is dat de meerwaarde van een coach.

(Persoonlijk is Elevate voor mij van toegevoegde waarde als ik in training ben. Naast mijn dagelijks ingevulde logboek met cijfers voor stress, slaap, herstel en na training vermogensindicator.
Gebruikersavatar
Prulleman
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1335
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

di 3 december 2019, 20:15

@juriaan, interessant artikel! Thanks.

(Ik gebruik zelf geen hrv, ik train niet zo serieus, maar hoorde erover bij de Trainerroad podcast, daar waren ze er ook niet unaniem positief over, maar zagen ze wel wat voordelen)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4308
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

wo 4 december 2019, 02:19

Thanks voor de uitleg allen.

Ik zelf heb wel HR en power (op de racefiets), maar is voor mij meer een leuk stukje speelgoed dan voor diehard training.
Uiteraard kijk ik wel naar de stats van mijn vermogen om te zien of ik vooruitgang boek.

Logboeken bijhouden met van alles, cijfers, slapen, eten etc gaat mij wat te ver.
Misschien is dat ook de reden waarom ik geen super progressie boek.

Aan de andere kant fiets ik voor de lol en zie ik nog steeds vooruitgang, alleen niet zo snel als ik zou willen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 597
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

wo 4 december 2019, 07:44

Lol hebben is ook het belangrijkste.
Heb al meerdere sporten verpest voor mijzelf door te veel op cijfertjes te letten.
En nog erger, te vergelijken met andere mensen.
Daardoor ben ik er uiteindelijk ook mee gestopt.

Nu het najaar is gaat de fietscomputer niet eens meer mee en de ritten worden er eigenlijk alleen maar leuker van.
Geen tegenvallende (strava) resultaten enz, gewoon lekker gefietst.

Progressie komt vanzelf wel als je iets vaker doet.
Ook de focus verleggen van conditie naar techniek is zinvol.
Maakt je ook sneller en lekker soepel kunnen rijden is ook nog eens leuker.
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33
Mijn mountainbike: J.Guillem Atalaya

wo 4 december 2019, 08:52

RobBoZ schreef:
wo 4 december 2019, 07:44
.......
Wijze woorden, food for thought :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 582
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

wo 4 december 2019, 21:45

Jurriaan schreef:
di 3 december 2019, 19:39

Alleen hartslag is niet zalig maken, bijvoorbeeld tijdens interval. Dan heb je er weinig aan.
Zelf je vermogen bepaling is van toegevoegde waarde!
Volgens mij is MTB, zeker in Nederland waar je geen lange hellingen hebt, bijna altijd interval rijden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

do 5 december 2019, 10:20

Af en toe eens optrekken is niet hetzelfde als interval rijden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

do 5 december 2019, 18:00

RobBoZ schreef:
wo 4 december 2019, 07:44
Lol hebben is ook het belangrijkste.
Heb al meerdere sporten verpest voor mijzelf door te veel op cijfertjes te letten.
En nog erger, te vergelijken met andere mensen.
Daardoor ben ik er uiteindelijk ook mee gestopt.

Nu het najaar is gaat de fietscomputer niet eens meer mee en de ritten worden er eigenlijk alleen maar leuker van.
Geen tegenvallende (strava) resultaten enz, gewoon lekker gefietst.

Progressie komt vanzelf wel als je iets vaker doet.
Ook de focus verleggen van conditie naar techniek is zinvol.
Maakt je ook sneller en lekker soepel kunnen rijden is ook nog eens leuker.
Ook dat is het voordeel van een coach. Die kan dat, het plezier, bewaken. Wat plezier is inderdaad het allerbelangrijkste.
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

do 12 december 2019, 13:10

Wil iemand checken of de software te downloaden is? Ik krijg een lege pagina als ik op google zoek...
Plaats reactie