Afvallen tot 80 kg

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
PaganiProductions

Ik heb besloten omdat ik beter wil worden met mountainbiken besloten om tot 80 kg zonder ik hier last van heb met fietsen.
En wil mijn gewicht ook op die 80 kg houden ook in de winter.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat is je lengte eigenlijk?
PaganiProductions

Rayb81 schreef: vr 10 mei 2019, 20:50 Wat is je lengte eigenlijk?
1.78m weeg nu ongeveer 87 kg
Voor mij is wel belangrijk dat is wel nergens op hoef in te leveren.
Geen kracht en snelheid minder.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op vr 10 mei 2019, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Goed besluit.
Hoe ga je het realiseren?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
PaganiProductions

Jurf schreef: vr 10 mei 2019, 20:56 Goed besluit.
Hoe ga je het realiseren?
Op mijn voeding letten en minder tussendoortjes
In de winter heb ik er meer moeite meer.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Stop gewoon eens met tussendoortjes een half jaar.
Blijf wel gewoon 3 maaltijden per dag te eten.

Afvallen zal dan niet zo heel snel gaan, maar wel houdbaar.
PaganiProductions

worstkaas schreef: vr 10 mei 2019, 21:17 Stop gewoon eens met tussendoortjes een half jaar.
Blijf wel gewoon 3 maaltijden per dag te eten.

Afvallen zal dan niet zo heel snel gaan, maar wel houdbaar.
Ja doe ik
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ik heb van m'n diëtist juist het advies gekregen om meer eetmomenten (maximaal 6) op een dag in te plannen. Als je in de de winter meer moeite hebt om het gewicht op peil te houden, ga dan naar de sportschool. Met krachttraining verhoog je ook je metabolisme.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mark-xt schreef: vr 10 mei 2019, 21:31 Ik heb van m'n diëtist juist het advies gekregen om meer eetmomenten (maximaal 6) op een dag in te plannen. Als je in de de winter meer moeite hebt om het gewicht op peil te houden, ga dan naar de sportschool. Met krachttraining verhoog je ook je metabolisme.
Inderdaad, 3 eetmomenten is voor de maatschappij handig, maar meer is over het algemeen beter (al zijn er ook uitzonderingen van mensen die 1x per dag eten en in topconditie zijn).

Als je echt snel resultaat wilt, dan stel ik voor om eens te kijken naar dingen als:

Insanity:
https://www.youtube.com/watch?v=ZLK28BHJDd8

TapOut XT:
https://www.youtube.com/watch?v=ba8lLumiQtQ

Of wat rustiger, Dylan Werner, True Strength:
https://www.youtube.com/watch?v=eCCxw1RDw-Q

Er zijn er nog veeeel meer van dit soort programma's, maar met deze heb ik alle 3 veel ervaring, dus die zijn het enige waar ik iets van kan zeggen.

Krachtsport werkt bij lange na niet zo goed als deze programma's. Maar is wel een stuk minder vermoeiend ;)

Braziliaans Jiu Jitsu / Grappling werkt ook enorm goed, maar daarvoor moet je met een groep gaan trainen, en de bovengenoemde kun je lekker thuis doen, programma's van max 1 uur, en je hebt er vrijwel niets voor nodig.

Voeding is uiteraard ook belangrijk, maar zelfs zonder op mijn voeding te letten was ik met TapOut XT (Insanity vind ik niet zo leuk, beetje meer conditioneel gericht) binnen no-time eeer behoorlijk droog, na een langere tijd alleen krachtsport gedaan te hebben.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Welk programma werkt wisselt best wel per persoon en hoe je fysieke opbouw/gestel is.
Ik heb veel duursport gedaan (triathlons, sup racen) naast meer explosieve sporten als windsurfen op zee.
Ik ben een poos goed ziek geweest waardoor ik weer van bijna nul moest gaan bouwen en ben toen begeleid gaan trainen. Doordat ik gewend ben lang en veel heel hoog in mijn hartslagte sporten had insanity voor mij maar een heel beperkt effect en fitness juist weer wel en bracht meer balans in mijn lijf omdat ik ook meer de bij mij slappere groepen gericht te trainen. Bij veel fietsers zie ik een enorm sterk stel poten en dunne sprietjes van armen, dan kan fitness echt wel helpen balans te krijgen en te houden ondanks dat ik de sportschool haat.
Daarnaast is volgens mij de key echt voeding, maar ook daar zie je weer grote verschillen wat voor wie werkt.
Voor mij werken 5-6 kleinere eetmomenten/maaltijden met weinig koolhydraten erg goed mede omdat ik dan ook niet de neiging heb om te snaaien. globaal gaat er dan ruim 2 kg per maand af. Anderen zweren weer bij intermitterend vasten waar ook veel voor te zeggen is, maar doe in ieder geval iets wat je structueel kunt volhouden.
Ik moet wel zeggen dat ik nooit veels te zwaar ben geweest, ik ben 188cm en mijn ideaal gewicht is 89/90kg en mijn max gewicht is 95kg geweest.
Tegenwoordig schommel ik een beetje rond de 92 en vind het wel prima. (nu na een hele drukke periode weer 94/95, maar als ik de cola en chocola laat staan, gezond eet en niet snack dan is dat met 2 maanden weer 92kg).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
PaganiProductions

Mark-xt schreef: vr 10 mei 2019, 21:31 Ik heb van m'n diëtist juist het advies gekregen om meer eetmomenten (maximaal 6) op een dag in te plannen. Als je in de de winter meer moeite hebt om het gewicht op peil te houden, ga dan naar de sportschool. Met krachttraining verhoog je ook je metabolisme.
In de winter zit ik ook graag op de fiets.
Fiets liever hard langs de sportschool.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ik ook als het even kan, en grappig genoeg kom ik op weg naar het bos daadwerkelijk langs een sportschool waar je hele meutes ziet fietsen of rennen van niets naar nergens. Maar in de wintermaanden is fietsen niet altijd een optie. En dan is m'n motto 'liever iets dan niets'.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het belangrijkste is dat je iets vindt dat je goed kunt volhouden en uitvoeren. Met uitvoeren bedoel ik dat je je niet in allerlei bochten moet wringen om je eten te maken.

Je kunt ook domweg alle ongezonde dingen proberen zoveel mogelijk te elimineren.

Dus geen frisdranken, snoep of koekjes, geen alcohol, vermijd alle kant en klaar producten, beperk je brood, pasta, rijst en aardappels inname. En 1.5 a 2 liter water per dag.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Afvallen is niet zo moeilijk in principe.
Alles wat het mondje ingaat moet verbrand worden. Doe je dat niet dan hoopt het zich op.
Ik eet 3x per dag, tussendoortjes bestaat uit fruit en drink niet al teveel bier en frisdrank.
Dat samen met ongeveer 3x fietsen per week (ongeveer 5-8 uur) resulteert zonder enige inspanning in 77kg bij 1,85m.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou ik ben ietsje groter (1.80) en weeg exact dat. Goed he? :winkie:

Ik vreet en zuip me eigenlijk vol, maar omdat ik 3 x per week krachttraining doe en minimaal 1 x per week op de MTB zit, blijft het gewicht binnen de perken.
Plaats reactie