Trainen voor 100 kilometer

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

ma 3 juni 2019, 13:25

Ik zou, als je "maar" 40 km kan maken zonder dat je klachten krijgt, eerst eens kijken of er wellicht iets aan die klachten te doen is?

Met 36 jaar zou je normaal gesproken geen rugklachten horen te hebben na "maar" 40 km met 18/20 gemiddeld.

Kan je over de klachten misschien meer vertellen?
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 3 juni 2019, 15:26

Bowiex schreef:
ma 3 juni 2019, 13:25
Ik zou, als je "maar" 40 km kan maken zonder dat je klachten krijgt, eerst eens kijken of er wellicht iets aan die klachten te doen is?

Met 36 jaar zou je normaal gesproken geen rugklachten horen te hebben na "maar" 40 km met 18/20 gemiddeld.

Kan je over de klachten misschien meer vertellen?
De rugklachten hebben niets te maken met fietsen opzich, de man met de hamer kwam langs omdat mijn conditie gewoon niet goed genoeg is en ik beter moet opletten qua eten en drinken onderweg.;)

Ik heb een fiks lengteverschil tussen mijn linker en rechter been, wat veel te laat vastgesteld is (moeder met kronkel in haar hoofd die doktoren flink wist te beïnvloeden waardoor ik behandeld ben voor dingen die er niet waren en daardoor de daadwerkelijke oorzaak is blijven liggen), hierdoor is mijn rug vergroeid, mijn houding is dus nooit goed en mijn knieën zijn ombeurten overbelast geweest tot ik beter leerde omgaan met het lengteverschil dankzij een geweldige fysiotherapeut.
Fietsen is de enige sport die ik kan doen zonder dat ik dagenlang kreupel ben, maar fietsen op de weg beleef ik weinig lol aan, zeker niet op de verstandige papafiets.
Nu ik weer een MTB heb, ben ik weer meer aan het bewegen en kan ik dus serieuzer aan mijn conditie gaan werken dan eerder. Vandaar dit topic, de conditie moet omhoog en ik zoek tips met betrekking tot eten en drinken onderweg om zo geen tekorten op te bouwen.
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

ma 3 juni 2019, 19:50

Fiets aanpassen, een lange en een korte/kortere crank?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

ma 3 juni 2019, 20:07

2 verschillende lengtes crank wordt afgeraden heb ik ooit ergens gelezen.
Beter is om het beenlengte verschil aan te pakken dmv zooltjes via iemand die er verstand van heeft.
Tevens kijken of het bekken recht valt te zetten.

Qua conditie is het gewoon lekker trappen en voldoende proviand meenemen.
En het belangrijkste: er van te genieten
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 3 juni 2019, 20:53

ThaSingleTrackMastah schreef:
ma 3 juni 2019, 19:50
Fiets aanpassen, een lange en een korte/kortere crank?
Ik heb er met fietsen dus juist nauwelijks last van. Mijn houding is verkeerd, maar alleen met lopen. Op een MTB zit je in een vrij extreme positie waarbijje rug in een rechte positie gedwongen wordt. Dit helpt mij enorm. Sinds ik weer op de mtb zit heb ik weinig last van mijn rug meer, dus bonus!
Rayb81 schreef:
ma 3 juni 2019, 20:07
2 verschillende lengtes crank wordt afgeraden heb ik ooit ergens gelezen.
Beter is om het beenlengte verschil aan te pakken dmv zooltjes via iemand die er verstand van heeft.
Tevens kijken of het bekken recht valt te zetten.

Qua conditie is het gewoon lekker trappen en voldoende proviand meenemen.
En het belangrijkste: er van te genieten
Bekken rechtzetten is naar gekeken. Omdat het al zo vergroeid is, is de kans groot dat er een dubbele vergroeiing op een andere wervel komt, waardoor er een dikke kans is dat mijn onderrug in zijn geheel stijf blijft. Daar zit ik niet op te wachten!
Zooltjes heb ik geprobeerd, maar om bovenstaande was dat geen succes. Ik heb anders leren lopen waardoor er goed meeom te gaan is, en zoals gezegd op de fiets is het geen probleem.

Het genieten zit helemaal goed, maar inderdaad meer kilometers maken en meer proviand mee!
Plaats reactie