Trainen voor 100 kilometer

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

awinkel schreef: di 3 maart 2020, 22:20 Wat helpt is een afwisselende route. Je conditie is waarschijnlijk wel voldoende, maar onderschat het mentale gedeelte niet.
Precies.
5x eenzelfde ronde is dodelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Klopt helemaal Joop! Er zijn zeker gezonde koolhydraten. Een hele hoop zelfs. Je kijkt gewoon naar de glycemische index. Die index geeft aan hoe snel het je bloedsuiker laat stijgen. 100 is heel snel (dus niet aan te raden) en 5 is heel langzaam. Die lijsten kun je gewoon op internet vinden. En koolhydraat vrij eten bestaat niet. Er zitten overal koolhydraten in. De kunst is de goede eruit te pikken en de slechte te vermijden. Geldt ook voor vetten.
En een nieuwe levensstijl oppakken is inderdaad heel moeilijk. Ik zondig ook nog regelmatig. Hangt ook af van de beloning. Maar die komt vaak pas veel later. Maar bij jou is ook geen reden toe, zo te lezen! :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Zo, twee pagina's in 24 uur! Hoop over diëten en ketogeen.. Dat werkt voor mij niet. Ik heb diëten geprobeerd, het gaat me heel snel tegen staan en dan slaat het compleet om de verkeerde kant op.
Wat ik doe?
-gezonder eten
-alles vers
-minder eten (veel minder)
- geen chips of vette snacks meer, eerder een hand nootjes of helemaal niets
-geen tussendoortjes, of al het echt nodig is hooguit een minikomkommer of een mandarijn
-veel minder alcohol (niet helemaal niks meer, maar een heel stuk minder dan eerder. 1 of 2 biertjes en 1 of 2 glazen whisky per week maximaal)

Daarnaast twee keer per week minstens anderhalf uur in de sportschool, dagelijks meer bewegen(fietsen, wandelen) en mezelf ook doelen stellen qua beweging.
Sinds januari ben ik er actief mee bezig en hoewel het gewicht er niet af liegt, voel ik wel dat het effect heeft en is mijn spiermassa flink toegenomen. Ik ben sterker, energieker, en heb ook steeds meer zin in sport.

Hopen dat het weer snel beter wordt, dan is de fiets pakken voor een plezierrondje een stuk makkelijker.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Pittige doelen.
Als ik niet meer zou mogen snoepen, chips en snacks zou mogen eten en geen alcohol meer zou mogen drinken dan heb ik geen leven meer :P

Respect en succes!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Rayb81 schreef: do 5 maart 2020, 02:29 Pittige doelen.
Als ik niet meer zou mogen snoepen, chips en snacks zou mogen eten en geen alcohol meer zou mogen drinken dan heb ik geen leven meer :P

Respect en succes!
Alcohol staat niet helemaal op 0 hoor. Ik dronk al niet heel veel, maar pak tegenwoordig liever een speciaal biertje dan 3 pilsjes.
Snoepen net zo. Ik eet heus nog wel een koekje of stukje chocola, maar veel minder dan eerder.
Mijn vrouw gaf 3 jaar terug de voorzet en viel in anderhalf jaar tijd ruim 30 kilo af. Ik ging wel mee, maar op een veel lager tempo. Nu ga ik voor zo'n zelfde hoeveelheid, al zal het misschien minder snel gaan.
Chips en snacks zijn gewoon killing voor je gewicht. Ik was als kind een rolmops, en ging die kant nu ook weer op, dat wil ik gewoon voorkomen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Vandaag voor het Eerst weer een langere rit gemaakt, op de nieuwe fiets.
Ongeveer 30 kilometer in anderhalf uur, meer tijd had ik niet helaas. Nauwelijks vermoeid, geen verzuring, dus de stille periode heeft weinig schade gebracht.
Volgend weekend weinig tijd voor lange ritten, maar het weekend erna wil ik de hele route van Haaksbergen rijden, met heen en terug kom ik dan rond de 80km uit. Moet lukken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Benji83 schreef: za 7 maart 2020, 21:55 Vandaag voor het Eerst weer een langere rit gemaakt, op de nieuwe fiets.
Ongeveer 30 kilometer in anderhalf uur, meer tijd had ik niet helaas. Nauwelijks vermoeid, geen verzuring, dus de stille periode heeft weinig schade gebracht.
Volgend weekend weinig tijd voor lange ritten, maar het weekend erna wil ik de hele route van Haaksbergen rijden, met heen en terug kom ik dan rond de 80km uit. Moet lukken.
Weinig tijd is geen probleem. Doe ipv duurtraining dan een intensieve training. Bijvoorbeeld in de vorm van een ftp test. Herhaal je die lagering het seizoen dan weet je of je conditie verbetert is. Ook leuk om je progressie te zien, Elevate.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Heb je wel een power meter voor nodig..
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jurriaan schreef: zo 8 maart 2020, 15:08
Benji83 schreef: za 7 maart 2020, 21:55 Vandaag voor het Eerst weer een langere rit gemaakt, op de nieuwe fiets.
Ongeveer 30 kilometer in anderhalf uur, meer tijd had ik niet helaas. Nauwelijks vermoeid, geen verzuring, dus de stille periode heeft weinig schade gebracht.
Volgend weekend weinig tijd voor lange ritten, maar het weekend erna wil ik de hele route van Haaksbergen rijden, met heen en terug kom ik dan rond de 80km uit. Moet lukken.
Weinig tijd is geen probleem. Doe ipv duurtraining dan een intensieve training. Bijvoorbeeld in de vorm van een ftp test. Herhaal je die lagering het seizoen dan weet je of je conditie verbetert is. Ook leuk om je progressie te zien, Elevate.
Intensieve trainingen doe ik op de sportschool, is wat makkelijker om alles bij te houden. Ik heb geen powermeter (en ook geen plannen die aan te schaffen, is me te duur voor iets waar ik verder niet veel aan heb).
Ik zou op de sportschool een ftp test kunnen doen, maar dat zegt me niet zoveel. Ik en geen Pro en ambieer ook geen wedstrijden te rijden. Ik fiets vooral voor de lol, al zou ik misschien wel eens een marathon of langere toertocht willen gaan rijden.
Ik heb wel een hartslagmeter, al is het polsbandje van het horloge kapot, dus wat lastiger bij te houden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Prulleman schreef: zo 8 maart 2020, 15:40 Heb je wel een power meter voor nodig..
Op basis van snelheid kan ook. Uitgangspunt is dan ‘wat je afgelegde weg in km’s is in 20 minuten’. Als het goed is leg je meer km’s af bij een conditie die toeneemt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En de factor wind wordt weer eens niet meegenomen.

Ik heb voor de grap de calculator eens ingevuld.
Vorige maand op een winderige dag 9,3km in 11min 32sec gereden (48,5km/u gem) bij 200W gewogen

De calculator maakt er 653W van :D

Dit soort calculators zijn niet handig in het winderige en vlakke NL.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Staat er keurig netjes bij vermeld, dat rekenmachine niet zo accuraat is als alles geïnstalleerd te hebben :-q

HOW DOES THE WATTAGE CALCULATOR WORK?
Our cycling wattage calculator can never be as accurate as a measuring system installed directly onto a bike, but the values provide acceptable approximations. To ensure the most accurate possible result, we make the following assumptions:

Still air
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

In dat geval is er niet heel veel verschil met de gegokte vermogens van Strava?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Benji83 schreef: di 10 maart 2020, 22:26 In dat geval is er niet heel veel verschil met de gegokte vermogens van Strava?
Klopt, in beide gevallen is het een mooie formule die niet compleet is. Geinig voor een indicatie, maar totaal niet accuraat.
Plaats reactie