Trainen voor 100 kilometer

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ondanks lichamelijke ongemakken (rug, knieën) ben ik de laatste tijd bezig met mijn uithoudingsvermogen trainen. De rug en knieën zullen niet beter worden, maar met de juiste houding is dat goed vol te houden.
Nu heb ik mijzelf tot doel gesteld om voor het eind van het seizoen (dus voor het echt slecht weer gaat worden) een rit van 100 kilometer te kunnen halen zonder op het eind met een slakkengang te rijden.
Volgend jaar zou ik graag 1 of 2 langere toertochten kunnen rijden.

Nu vraag ik me af wat ik zou kunnen doen om zo effectief mogelijk te trainen.
De al genoemde lichamelijke problemen maken veel soorten training onmogelijk, waardoor bijna alle training op de fiets plaats vind.
Vandaag heb ik mijn langste rit sinds 10 jaar gemaakt, 57 kilometer. Tot aan de 40 ging het eigenlijk prima, maar daarna kwam de man met de hamer en kostte het aardig moeite om nog boven de 15 kilometer per uur te komen.
Een deel hiervan ligt aan mijn te kleine fiets, maar ook mijn uithoudingsvermogen kan wel een boost gebruiken.

Wat is de effectiefste manier om dit met zoveel mogelijk fiets training te bereiken?
Dingen die echt niet gaan zijn bijvoorbeeld squats, crunches en hardlopen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Is ’83 je geboortejaar, hoe oud ben je?
Waar woon/fiets je altijd en hoeveel keren fiets je nu per week, hoeveel km/hm/uur per week?
Lengte, gewicht?

Waar ga je 100km fietsen?
Wordt het100km vlak, of 100km met 2000hm’s?

Basis wordt: ‘duur’. Lang en rustig fietsen, tempo niet van belang. Steeds langer in het zadel zitten, uren maken. Dat afwisselen met je gewone MTB ritjes, interval. 2-3/wk fietsen zou mooi zijn. Kun je woon/werk op de fiets doen?
Passende fiets lijkt me ook wel handig...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

aurelius schreef: za 1 juni 2019, 08:05 Is ’83 je geboortejaar, hoe oud ben je?
Waar woon/fiets je altijd en hoeveel keren fiets je nu per week, hoeveel km/hm/uur per week?
Lengte, gewicht?

Waar ga je 100km fietsen?
Wordt het100km vlak, of 100km met 2000hm’s?

Basis wordt: ‘duur’. Lang en rustig fietsen, tempo niet van belang. Steeds langer in het zadel zitten, uren maken. Dat afwisselen met je gewone MTB ritjes, interval. 2-3/wk fietsen zou mooi zijn. Kun je woon/werk op de fiets doen?
Passende fiets lijkt me ook wel handig...
83 is inderdaad mijn geboortejaar, binnenkort 36 dus.
Lengte 2.01, gewicht schommelt rond de 115 (afvallen in progress).

Ik doe alles op de fiets, inclusief woon-werk. Dat is niet zoveel, ongeveer 10km per dag. In het weekend probeer ik minimaal 1 fietstocht van minstens 25 kilometer te maken, waarbij ik de snelheid boven de 18 gemiddeld houdt, richt op 20 of hoger.

Passende fiets hoop ik binnen een paar weken geregeld te hebben.

De 100km zal iet helemaal vlak zijn, maar in Twente zijn niet zo gigantisch veel hoogtemeters te maken.

Dank voor je antwoord!
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Benji83 schreef: za 1 juni 2019, 10:13
De 100km zal iet helemaal vlak zijn, maar in Twente zijn niet zo gigantisch veel hoogtemeters te maken.
Maar vlak over de grens wel, vanuit Twente ben je redelijk snel op de Hermannsweg. Daar kun je op 45 km 1300hm maken. Is nog geen 100km maar uitdaging genoeg.
Google is your friend :-)
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

ARi schreef: za 1 juni 2019, 11:28
Benji83 schreef: za 1 juni 2019, 10:13
De 100km zal iet helemaal vlak zijn, maar in Twente zijn niet zo gigantisch veel hoogtemeters te maken.
Maar vlak over de grens wel, vanuit Twente ben je redelijk snel op de Hermannsweg. Daar kun je op 45 km 1300hm maken. Is nog geen 100km maar uitdaging genoeg.
Weet niet welke Hermannsweg jij bedoelt maar met de dichtstbijzijnde die ik zie heb je de 100km al bijna te pakken;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dagelijks woon/werk 10km en 1/wk 25km...
Ik zou proberen naar 2/wk te gaan. Doordeweek bv wat korter en sneller over een vaste route heen ‘intervallen’ met de MTB. En vrije dag/weekenddag dan zsm langere afstanden gaan rijden, op je gemakje, juist niet boven de 18km/u dus proberen te rijden.
Met minimaal 2/wk ga je wel stappen maken, als je ook je woon/werk erin houdt. Als je 6 uur in het zadel kunt zitten heb je je 100km in het vlakke Noorden binnen. Wat pauzes onderweg... succes :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Benji83 schreef: za 1 juni 2019, 11:53
Weet niet welke Hermannsweg jij bedoelt maar met de dichtstbijzijnde die ik zie heb je de 100km al bijna te pakken;)
Wij fietsen altijd van uit Horstel (afrit 10 van de A30, Wanderparkplatz am "Nassen Dreieck (hoe verzinnen die Duitsers het :D ) naar Tecklenburg en weer terug, 45km, 1300hm. Er zijn heel veel paadjes naast de orginele Hermannsweg die uitdaging genoeg geven om helemaal stuk te gaan. Je kunt ook de hele Hermannsweg fietsen maar dan ga je ruim over de 100km.
Google is your friend :-)
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

Benji83 schreef: vr 31 mei 2019, 23:44 Nu heb ik mijzelf tot doel gesteld om voor het eind van het seizoen (dus voor het echt slecht weer gaat worden) een rit van 100 kilometer te kunnen halen zonder op het eind met een slakkengang te rijden.
Wat is de effectiefste manier om dit met zoveel mogelijk fiets training te bereiken?
Dingen die echt niet gaan zijn bijvoorbeeld squats, crunches en hardlopen.
Nice goal,
Get a bike that fits you first and foremost.
Keep up cycling frequently, both longer distances and shorter fun blasts.
Gradually increase the long distance rides and you will find it will become easier and easier to go further. Remember to take plenty of food if your doing long distance rides. For 100km I frequently eat to ensure I don't run out of energy.
Good luck.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zet mijn vraagtekens bij de gemiddelde snelheid, is dat mtben of op de weg?

Gewoon lekker gaan fietsen en af en toe een stop doen om te eten en de benen te strekken.
Ieder mens kan meerdere uren achter elkaar fietsen als je genoeg eten en drinken meeneemt en gewend bent aan je fiets :-q
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Rayb81 schreef: zo 2 juni 2019, 02:44 Ik zet mijn vraagtekens bij de gemiddelde snelheid, is dat mtben of op de weg?

Gewoon lekker gaan fietsen en af en toe een stop doen om te eten en de benen te strekken.
Ieder mens kan meerdere uren achter elkaar fietsen als je genoeg eten en drinken meeneemt en gewend bent aan je fiets :-q
De gemiddelde snelheid is over de gehele route, wat zowel asfalt, onverhard als single trails zijn.
Voldoende eten komt altijd goed, alleen drinken had ik eigenlijk niet voldoende bij me. Er kunnen geen bidons op mijn fiets (raar frame) dus ik moet maar eens een drinkrugzak aanschaffen in plaats van een waterfles in de gewone rugzak.

Bedankt voorde tips, allemaal!
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

als je wilt trainen voor een 100 km rit waarom rij je in het weekend maar 25km?

Je kan je rondje van 25 km toch 2x doen?
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

chaser schreef: zo 2 juni 2019, 13:14 als je wilt trainen voor een 100 km rit waarom rij je in het weekend maar 25km?

Je kan je rondje van 25 km toch 2x doen?
Het idee voor de 100km rit kwam pas de afgelopen week in me op ;) Tot nu toe reed ik inderdaad zo'n 25 kilometer in het weekend, afgelopen vrijdag was mijn eerste langere rit van 50+. De komende tijd dus zoveel mogelijk langere ritten doen en misschien een extra kortere rit door de week in de avond van zo'n 25 kilometer.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op snelheid fietsen is te vaag. Op hartslag gaan trainen gaat al meer zeggen. En als top op vermogen trainen.
Knoop eens een hartslagmeter om, en bekijk de data achteraf eens.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jurriaan schreef: zo 2 juni 2019, 18:48 Op snelheid fietsen is te vaag. Op hartslag gaan trainen gaat al meer zeggen. En als top op vermogen trainen.
Knoop eens een hartslagmeter om, en bekijk de data achteraf eens.
Ik weet het, snelheid zegt niet veel, het is een beetje een indicatie. Als je vaker hetzelfde stuk fietst zie je in ieder geval of je progressie maakt. (Buiten de weersomstandigheden dan. Ik kan van huis naar werk fietsen in 10:21 met goede wind mee, met wind tegen gaat het alweer boven de 12:00)

Ja, een hartslagmeter staat op mijn verlanglijstje, samen met een goede fietscomputer, maar een nieuwe fiets is belangrijker.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik las volgens mij ergens anders dat je de route Lonneker (vml. Enschede-Noord, om het vliegveld) vaak rijdt, die is te koppelen met Losser (die om Oldenzaal heen ligt), samen kom je dan al op +/- 70 km.
Verder ligt er nog een (heel saaie) route om Enschede heen, Enschede Buitenspoor), die is 50 km. Verder heb je hier in de buurt ook nog Haaksbergen, in totaal ergens tussen 60 en 70 km, met veel singletracks en stukken ertussen om lekker te ontspannen en te herstellen.


En om nog wat meer kilometers te maken, kan je ook op maandagavond met een groepje mee dat start vanuit Enschede-Zuid. Daar kan je meer info over vinden op "mountainbike Enschede eo" op Facebook
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie