Eikenprocessierups

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er zijn natuurlijk ook MTB routes waar geen eiken staan. De gemeente Amsterdam heeft bijvoorbeeld een kaart
waarop ook staat waar de eiken binnen de gemeente staan. Op de MTB-route NoorderIJplassen staan geen eiken. Jammer alleen dat het zo een kort rondje is...
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik bedacht me dat die kleine rups wel eens grote gevolgen kan hebben voor onze sport. Als die brandharen maar blijven ophopen in t bos..... ook in de winter, wie wil er dan nog uren meedoen aan een toertocht, marathon of gewone training.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 23 juni 2019, 21:32 Eiken omruilen voor andere bomen is natuurlijk geen oplossing.
Die motten leggen dan tzt vanzelf hun eitjes op andere bomen, die nu 2e keus zijn.
Maar is dat zo? Ik weet niet hoe het met de eikenprocessierups zit maar ik had zelf een kaalgevreten liguster door een ligusterrups en die beestjes gaven gewoon massaal de geest toen de liguster op was. Ze hebben ook geen andere planten in mijn tuin aangevreten. Tuurlijk zal er altijd een tweede keus zijn maar waarschijnlijk neemt de hoeveelheid wel af.
BikerBas2 schreef: do 27 juni 2019, 07:11 Ik bedacht me dat die kleine rups wel eens grote gevolgen kan hebben voor onze sport. Als die brandharen maar blijven ophopen in t bos..... ook in de winter, wie wil er dan nog uren meedoen aan een toertocht, marathon of gewone training.
In het bos is het sowieso minder erg dan in de polder. Ik denk dat het eerder gevolgen heeft voor een hele hoop andere dingen. De rupsen houden niet van schaduw-rijke omgevingen. Juist eiken op pleintjes in dorpen en langs lange polderwegen zijn het probleem. Juist die eiken langs wegen staan eigenlijk totaal niet op een natuurlijke plekken, ze vervangen voor Lindes o.i.d. is niet per se een heel slecht idee.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik heb de afgelopen dagen mij vooral verbaast over het volgende: in Spanje, Frankrijk en ook België heb ik gereden met de auto. Daar moest ik na elke rit mijn voorruit schoon maken omdat er heel veel insecten zaten. De laatste kilometers naar huis vanaf Spa naar Beverwijk is mijn raam nog schoon. Nou wil ik niet te snel conclusies trekken, maar waar zijn onze insecten heen? Rustig buiten zitten en soms een beest horen zoemen is hetzelfde verhaal. Ik zie er maar weinig nog...

Insecten zorgen voor een grotere populatie vogels en ook daarvan mis ik er een paar. Bijvoorbeeld de populatie roofvogels was onderweg in Frankrijk veel groter dan in Nederland...

De natuurlijke vijanden van die rups zijn de koolmees, sluipwesp en steekvlieg en die zijn normaal in overvloed te vinden, maar ik zie ze dus amper nog in Nederland. Als we nou eventjes de gemeente helpen en die beestjes weer terug brengen door wat bossages en vogelhuisjes rondom eiken te plaatsen zijn we toch klaar?

Dit laatste zag ik toevallig al bij een aantal eiken op de weg tussen Achterveld en Amersfoort. De andere eiken hadden van dat mooie lint..
Laatst gewijzigd door Gertjanw op do 27 juni 2019, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 27 juni 2019, 07:43
In het bos is het sowieso minder erg dan in de polder. Ik denk dat het eerder gevolgen heeft voor een hele hoop andere dingen. De rupsen houden niet van schaduw-rijke omgevingen. Juist eiken op pleintjes in dorpen en langs lange polderwegen zijn het probleem. Juist die eiken langs wegen staan eigenlijk totaal niet op een natuurlijke plekken, ze vervangen voor Lindes o.i.d. is niet per se een heel slecht idee.
Brabander hier, waar de bossen vol eiken én rupsen zitten. De rupsen hier lijken zich niet zo druk te maken over schaduw of zon. Bestrijding vindt alleen (en beperkt) plaats langs doorgaande fietsroutes waar de vrachtwagen van de bestrijders kan komen. Langs ieder wandelpad zijn echter eiken te vinden en eiken zonder rupsen zijn een uitzondering. Inlandse eiken dus, Amerikaanse eiken zijn telkens rupsenvrij.

Ik ben voor mijn werk vaak wandelend of fietsend in het bos te vinden. Na ieder bezoek nieuwe bultjes, terwijl de oude nog niet uitgejeukt zijn. Ik loop al anderhalve maand te krabben, keel begint inmiddels ook al dicht te zitten. In de afgelopen twee weken zijn er al GPS-huurders geweest die op het laatste moment hun zelfgemaakte bosspel moesten omgooien vanwege rupsen in het bos. Vandaag was er een kinderfeestje geboekt in het bos dat is afgelast, die mensen gaven aan dat hun kinderen de afgelopen weken allerhande activiteiten hebben gehad die niet doorgingen.

Mijn tolerantie voor lichamelijke ongemakken is erg hoog. Nu ben ik het echter dusdanig beu dat ik buiten werkverplichtingen niet meer voor mijn plezier in het bos kom, terwijl ik normaal 2 keer per week hardloop in het bos en minstens 1 keer op de MTB rondga.

De dennenprocessierups staat al te trappelen om aan de slag te gaan. Het wordt tijd voor een sluipwespen- en koolmezenplaag. Jammer dat we die massaal vergiftigd hebben toen we van de buxusmotten afwilden en toen boeren besloten dat roundup lekker vlot werkt om groenbemesters kapot te spuiten (de gele weilanden).
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Makkelijk schreef: do 27 juni 2019, 07:43 In het bos is het sowieso minder erg dan in de polder.
Nee hoor; hier in Brabant zitten alle lanen al een paar jaar vol. Door de hitte zijn de rupsen naar het bos getrokken vorig jaar. Nu zit dus alles vol!!
In de polder kun je misschien nog een blokje om maar hier is er echt geen ontkomen aan.
Zo’n plaatje als waar ze in Amsterdam zouden zitten daar moet ik echt hard om lachen
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Gertjanw schreef: do 27 juni 2019, 08:02 ...Nou wil ik niet te snel conclusies trekken, maar waar zijn onze insecten heen? Rustig buiten zitten en soms een beest horen zoemen is hetzelfde verhaal. Ik zie er maar weinig nog...

Insecten zorgen voor een grotere populatie vogels en ook daarvan mis ik er een paar. Bijvoorbeeld de populatie roofvogels was onderweg in Frankrijk veel groter dan in Nederland...

De natuurlijke vijanden van die rups zijn de koolmees, sluipwesp en steekvlieg en die zijn normaal in overvloed te vinden, maar ik zie ze dus amper nog in Nederland. Als we nou eventjes de gemeente helpen en die beestjes weer terug brengen door wat bossages en vogelhuisjes rondom eiken te plaatsen zijn we toch klaar?
EXACT dit, dus. Dat die asbestrupsen hier vrolijk en masse de polonaise doen is vooral een gevolg van de verarming van ons biotoop, monocultuur en pesticide(n)gebruik. Toch hoor ik vooral mensen roepen dat de gemeente maar weer méér gif moet gaan spuiten. Duh!
Stamppot with weaksauce!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

eRicW schreef: do 27 juni 2019, 12:13
Gertjanw schreef: do 27 juni 2019, 08:02 ...Nou wil ik niet te snel conclusies trekken, maar waar zijn onze insecten heen? Rustig buiten zitten en soms een beest horen zoemen is hetzelfde verhaal. Ik zie er maar weinig nog...

Insecten zorgen voor een grotere populatie vogels en ook daarvan mis ik er een paar. Bijvoorbeeld de populatie roofvogels was onderweg in Frankrijk veel groter dan in Nederland...

De natuurlijke vijanden van die rups zijn de koolmees, sluipwesp en steekvlieg en die zijn normaal in overvloed te vinden, maar ik zie ze dus amper nog in Nederland. Als we nou eventjes de gemeente helpen en die beestjes weer terug brengen door wat bossages en vogelhuisjes rondom eiken te plaatsen zijn we toch klaar?
EXACT dit, dus. Dat die asbestrupsen hier vrolijk en masse de polonaise doen is vooral een gevolg van de verarming van ons biotoop, monocultuur en pesticide(n)gebruik. Toch hoor ik vooral mensen roepen dat de gemeente maar weer méér gif moet gaan spuiten. Duh!
Het is idd tijd om bijvoorbeeld producten als roundup te verbieden. Het veroorzaakt kanker, vervuilt het grondwater en maakt alle insecten dood.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De Gelderlander en het Brabants dagblad hebben een kaart waarop overlast in kaart wordt gebracht en waar je overlast kan melden:

Gelderlander: Eikenprocessierups: waar spot jij hem?

Brabants dagblad: Meer dan 4000 meldingen over de eikenprocessierups, waar heb jij hem gespot?
modder zuigt!
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Is het een idee om een topic op te zetten om melding te maken van overlast op de MTB routes, ik durf bijkans het bos niet meer in....
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Gertjanw schreef: do 27 juni 2019, 08:02 Ik heb de afgelopen dagen mij vooral verbaast over het volgende: in Spanje, Frankrijk en ook België heb ik gereden met de auto. Daar moest ik na elke rit mijn voorruit schoon maken omdat er heel veel insecten zaten. De laatste kilometers naar huis vanaf Spa naar Beverwijk is mijn raam nog schoon. Nou wil ik niet te snel conclusies trekken, maar waar zijn onze insecten heen? Rustig buiten zitten en soms een beest horen zoemen is hetzelfde verhaal. Ik zie er maar weinig nog...

Insecten zorgen voor een grotere populatie vogels en ook daarvan mis ik er een paar. Bijvoorbeeld de populatie roofvogels was onderweg in Frankrijk veel groter dan in Nederland...

De natuurlijke vijanden van die rups zijn de koolmees, sluipwesp en steekvlieg en die zijn normaal in overvloed te vinden, maar ik zie ze dus amper nog in Nederland. Als we nou eventjes de gemeente helpen en die beestjes weer terug brengen door wat bossages en vogelhuisjes rondom eiken te plaatsen zijn we toch klaar?

Dit laatste zag ik toevallig al bij een aantal eiken op de weg tussen Achterveld en Amersfoort. De andere eiken hadden van dat mooie lint..
Ik rij vrijwel iedere dag op de motor naar mijn werk en merk dat ik mijn vizier nog maar nauwelijks hoef schoon te maken. Een paar jaar geleden nog moest dat vanaf het voorjaar na iedere rit omdat het volzat met geplette beesten. Daar wil ik ook geen conclusies aan verbinden maar het valt wel op.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gertjanw schreef: do 27 juni 2019, 08:02 De natuurlijke vijanden van die rups zijn de koolmees, sluipwesp en steekvlieg en die zijn normaal in overvloed te vinden, maar ik zie ze dus amper nog in Nederland. Als we nou eventjes de gemeente helpen en die beestjes weer terug brengen door wat bossages en vogelhuisjes rondom eiken te plaatsen zijn we toch klaar?
Bij ons in de tuin een nest koolmeesjes gered van een roofzuchtige specht. We hebben hier in de omgeving heel erg veel spechten. Moet ik nu eerst het aantal spechten reduceren?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Is het een idee om een topic op te zetten om melding te maken van overlast op de MTB routes, ik durf bijkans het bos niet meer in....
Omhoog
Als het dan op de juiste plaats terechtkomt (bij een instantie die er wat aan kan doen) is dat misschien wel handig. Ik merk wel in mijn omgeving dat flink wat mensen er last van hebben, maar bijna niemand meldt het. Er zal dus meer overlast zijn dan er gemeld wordt. Ik heb zelf zojuist een melding gemaakt van processierupsen tegenover mijn huis in een eik.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Leuk dat de overheid gisteren met een bericht komt dat 'mogelijk honderdduizend mensen last kunnen krijgen van de processierups'. In Enschede heeft iedereen die ik spreek er al last van (gehad) en is de overlast al weken aan de gang.
Pas nu de randstad er last van lijkt te krijgen kan er ineens van alles gedaan worden.
De bomen zitten gigantisch vol en omdat de bestrijding niet toereikend is, zal het ieder jaar erger worden. Wat al gezegd is, het kan zomaar zijn dat je met de tijd niet meer fatsoenlijk het bos in kunt omdat de dieren alles overnemen.
De natuurlijke vijanden zijn er nauwelijks meer door bestrijdingsmiddelen die meer kwaad doen dan goed (korte termijn economie, zolang mijn portomonee vandaag maar gevuld is).
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Leuk dat de overheid gisteren met een bericht komt dat 'mogelijk honderdduizend mensen last kunnen krijgen van de processierups'. In Enschede heeft iedereen die ik spreek er al last van (gehad) en is de overlast al weken aan de gang.
Pas nu de randstad er last van lijkt te krijgen kan er ineens van alles gedaan worden.
De bomen zitten gigantisch vol en omdat de bestrijding niet toereikend is, zal het ieder jaar erger worden. Wat al gezegd is, het kan zomaar zijn dat je met de tijd niet meer fatsoenlijk het bos in kunt omdat de dieren alles overnemen.
De natuurlijke vijanden zijn er nauwelijks meer door bestrijdingsmiddelen die meer kwaad doen dan goed (korte termijn economie, zolang mijn portomonee vandaag maar gevuld is).
Plaats reactie