Eikenprocessierups

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Benji83 schreef: do 27 juni 2019, 17:52 Leuk dat de overheid gisteren met een bericht komt dat 'mogelijk honderdduizend mensen last kunnen krijgen van de processierups'. In Enschede heeft iedereen die ik spreek er al last van (gehad) en is de overlast al weken aan de gang.
Pas nu de randstad er last van lijkt te krijgen kan er ineens van alles gedaan worden.
De bomen zitten gigantisch vol en omdat de bestrijding niet toereikend is, zal het ieder jaar erger worden. Wat al gezegd is, het kan zomaar zijn dat je met de tijd niet meer fatsoenlijk het bos in kunt omdat de dieren alles overnemen.
De natuurlijke vijanden zijn er nauwelijks meer door bestrijdingsmiddelen die meer kwaad doen dan goed (korte termijn economie, zolang mijn portomonee vandaag maar gevuld is).

Over het algemeen zitten de rupsen juist niet in het bos omdat daar teveel schaduw is. Ze zitten voornamelijk in de eiken bij parken en langs wegen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In Brabant zitten ze overal.

Geen idee of ze overstappen naar andere bomen als de eiken op zijn, maar hun neefjes en nichtjes zijn dol op dennebomen.

Overheden hebben de bestrijding dw afgelopen jaren niet serieus genomen.
Bestrijding kan zonder chemische zooi.
Branden of stofzuigen gaat ook.
Met een tekort aan natuurlijke vijanden is niet bestrijden hetzelfde als meewerken aan een explosieve groei.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

bouwpakket schreef: do 27 juni 2019, 15:23
Gertjanw schreef: do 27 juni 2019, 08:02 De natuurlijke vijanden van die rups zijn de koolmees, sluipwesp en steekvlieg en die zijn normaal in overvloed te vinden, maar ik zie ze dus amper nog in Nederland. Als we nou eventjes de gemeente helpen en die beestjes weer terug brengen door wat bossages en vogelhuisjes rondom eiken te plaatsen zijn we toch klaar?
Bij ons in de tuin een nest koolmeesjes gered van een roofzuchtige specht. We hebben hier in de omgeving heel erg veel spechten. Moet ik nu eerst het aantal spechten reduceren?
Nee, wat ik probeer te zeggen is dat we meer diversiteit moeten creëeren. Als er meer koolmeesjes zijn, dan mis je die ene niet. Dat is in mijn ogen de natuur die zijn werk mag doen!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Sabai schreef: do 27 juni 2019, 21:20
Benji83 schreef: do 27 juni 2019, 17:52 Leuk dat de overheid gisteren met een bericht komt dat 'mogelijk honderdduizend mensen last kunnen krijgen van de processierups'. In Enschede heeft iedereen die ik spreek er al last van (gehad) en is de overlast al weken aan de gang.
Pas nu de randstad er last van lijkt te krijgen kan er ineens van alles gedaan worden.
De bomen zitten gigantisch vol en omdat de bestrijding niet toereikend is, zal het ieder jaar erger worden. Wat al gezegd is, het kan zomaar zijn dat je met de tijd niet meer fatsoenlijk het bos in kunt omdat de dieren alles overnemen.
De natuurlijke vijanden zijn er nauwelijks meer door bestrijdingsmiddelen die meer kwaad doen dan goed (korte termijn economie, zolang mijn portomonee vandaag maar gevuld is).

Over het algemeen zitten de rupsen juist niet in het bos omdat daar teveel schaduw is. Ze zitten voornamelijk in de eiken bij parken en langs wegen.
Ik nodig je van harte uit om hier in de bossen rondom Enschede de eikenbomen te komen bekijken. Bijna zonder uitzondering zit er een tapijt van rupsen op de bomen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Is t een idee om een ‘sticky’ te maken in de topic waarin alle middeltjes die we gebruiken om de jeuk/overlast te beperken bij ons zelf? Denk dat we best wat van elkaar kunnen lezen.
Ik zal wel een aftrap geven wat ik gedaan heb;
- zonnebril: een must. Las een artikel van een vrouw die nog maar 15% zicht heeft door aanraking met een rups!
- armstukken dragen werkt goed
- verwijderen haartjes met ducktape. Na t mountainbiken bij mij weinig effect door zweet op mijn huid
- Mentho 10 zalf werkt goed maar wordt op d’n duur wel schraal. Dit geeft weer jeuk
- mentho 10 talk werkt goed vooral met zalf blijft t goed zitten
- cetirizine 10 Mg pillen. Werken beetje bij mij, zonder recept verkrijgbaar
- Koelzalf (van apotheek) weinig effect in zijn eentje
- hydrocortizonacetaat zalf. En de jeuk is weg voor 24 uur! Nadeel; alleen op recept verkrijgbaar. Geneest wond niet dus moet je samen met huidverzorging gebruiken. Op advies arts in combinatie met Cetrizine voor versterkend effect.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lidocainezalf / Xylocainezalf verdoofd bij ernstige gevallen, neemt jeuk weg. Niet zomaar verkrijgbaar, wel online.
Aambeienzalf, kalmerend en verdovend effect, neemt jeuk weg, bij elke drogist verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bepanthen Eczeem creme werkt bij mij nog het beste (hormonale middeltjes begin ik sowieso niet aan, dan zing ik nog liever de jeuk uit ;) )
Benji83 schreef: do 27 juni 2019, 17:52 De bomen zitten gigantisch vol en omdat de bestrijding niet toereikend is, zal het ieder jaar erger worden. Wat al gezegd is, het kan zomaar zijn dat je met de tijd niet meer fatsoenlijk het bos in kunt omdat de dieren alles overnemen.
:~
Hebben wij (de mens) juist niet eerst het bos afgepakt van die dieren? :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja precies, wij zijn de indringers. :wink:
Maar we hebben het evenwicht behoorlijk verstoord en daar plukken we nu de vruchten van... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Gister en eergisteren een rondje gereden.
Gelukkig nergens last van. :tong
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Bij de action verkopen ze Aloe vera zalf.. Groene doos waarop staat 98% aloe vera (dacht ik)
Werkt perfect zelf mijn dochter van 5 klaagt niet mer over jeuk!

En voor mij werkt het beter als alle dure troep die ik hier zie langskomen
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Hier, rondom Tilburg, ook veel last van de rupsen. Vorig weekend toen ik thuis kwam eerst nog wat dingen gedaan voordat ik ging douchen. Toen had ik jeuk en ben onbewust wat gaan krabben. Slecht idee. Schijnbaar dus de haartjes “kapot” gemaakt waardoor het erger werd. Hele plakkaten bultjes.

Keer daarna zsm gaan douchen om zoveel mogelijk haren weg te spoelen. Merkbaar minder last daarna. Nog wel wat bultjes maar echt veel minder.

Helaas nog niets gevonden wat de jeuk vermindert... :((
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

RoySmit schreef: vr 28 juni 2019, 17:41 Bij de action verkopen ze Aloe vera zalf.. Groene doos waarop staat 98% aloe vera (dacht ik)
Werkt perfect zelf mijn dochter van 5 klaagt niet mer over jeuk!

En voor mij werkt het beter als alle dure troep die ik hier zie langskomen
Denk inderdaad dat het helpt, stijf uitverkocht hier :winkie: Op advies een soort spiergel met eucalyptus meegenomen, Helaas :roll:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

RoySmit schreef: vr 28 juni 2019, 17:41 Bij de action verkopen ze Aloe vera zalf.. Groene doos waarop staat 98% aloe vera (dacht ik)
Werkt perfect zelf mijn dochter van 5 klaagt niet mer over jeuk!

En voor mij werkt het beter als alle dure troep die ik hier zie langskomen
Hoe ben je daar nou op gekomen, gebruik je zoiets dagelijks of zo :)
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mark-V schreef: vr 28 juni 2019, 15:16 Bepanthen Eczeem creme werkt bij mij nog het beste (hormonale middeltjes begin ik sowieso niet aan, dan zing ik nog liever de jeuk uit ;) )
Benji83 schreef: do 27 juni 2019, 17:52 De bomen zitten gigantisch vol en omdat de bestrijding niet toereikend is, zal het ieder jaar erger worden. Wat al gezegd is, het kan zomaar zijn dat je met de tijd niet meer fatsoenlijk het bos in kunt omdat de dieren alles overnemen.
:~
Hebben wij (de mens) juist niet eerst het bos afgepakt van die dieren? :bier:
Is ook zo, we hebben het zelf gedaan.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Plaats reactie