Trek x-caliber 9 en zadelpijn

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ik ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een heerlijk sturende Trek X-caliber 9. De rij-eigenschappen van deze fiets bevallen me erg goed. Inmiddels heb ik al aardig wat ritten op Route Zeist gereden en flink wat km's op de weg maar dat ging zeker niet zonder pijn.
Het blijkt dat het Bontrager zadel op deze fiets totaal niet geschikt is voor mij. Ik heb er nu zo'n pijn door dat het het plezier in het fietsen ontneemt. Gisteren heb ik een wegrit van 50+ km's gedaan en ging uiteindelijk door de grond van de pijn. Ik kon gewoon niet meer op het zadel zitten. Dit is echt nieuw voor me. Voor de Trek had ik een Cube acid met origineel zadel en toen waren de klachten vele malen minder.
Ik heb zelf een zadelmeting gedaan en daaruit blijkt dat het Bontrager zadel waarschijnlijk gewoon te smal is voor mijn zitbotjes. Nu heb ik om die reden een Ergon SMC4-L zadel Comp Gel besteld. Hoewel dit natuurlijk erg persoonlijk is, zijn de recensies van dit zadel erg goed. Doorgaans ben ik erg te spreken over de producten van Ergon en heb op de Trek de Bontrager handvatten ook al vervangen door Ergon Ge1 evo exemplaren.
Hopelijk kan ik snel weer genieten van het fietsen want dit is momenteel echt onmogelijk.

Mvg Robin
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goeie keus die bevalt mij ook erg goed.
Als de breedte klopt met je zitbotjes kan je zo weer pijnloos fietsen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zadels zijn gewoon heel persoonlijk.
Ik heb die Ergon ook maar is voor mij zelfs in de smalste maat weer net aan de brede kant.
De Bontrager Montrose is er een maatje smaller en bevalt mij weer beter.
WTB Volt waar iedereen mee wegloopt is in de smalste maat voor mij een zadel om na een uur fietsen hard van weg te lopen. Gelukkig een maatje van me blij mee kunnen maken.
Enige advies dat ik je kan geven is blijven proberen tot je de juiste hebt gevonden.
Aardig wat merken en shops kun je een zadel 14dagen uitproberen dus maak er gebruik van.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ergon zadel is binnen. Ik kon het niet laten om hem meteen te monteren en een paar km te fietsen. Dit deed ik in een gewone baggy broek zonder zeem.
Ondanks dat ik nog wat zadelpijn had van mijn vorige rit, voelt dit al 100x beter aan :-q
Nog even iets beter afstellen en dan hoop ik dat de zadelpijn voortaan achterwege blijft.
Sjoerd!
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 20 november 2007, 20:15

Jurf schreef: za 15 juni 2019, 17:12 Zadels zijn gewoon heel persoonlijk.
Ik heb die Ergon ook maar is voor mij zelfs in de smalste maat weer net aan de brede kant.
De Bontrager Montrose is er een maatje smaller en bevalt mij weer beter.
WTB Volt waar iedereen mee wegloopt is in de smalste maat voor mij een zadel om na een uur fietsen hard van weg te lopen. Gelukkig een maatje van me blij mee kunnen maken.
Enige advies dat ik je kan geven is blijven proberen tot je de juiste hebt gevonden.
Aardig wat merken en shops kun je een zadel 14dagen uitproberen dus maak er gebruik van.
Ik heb je eenpb gestuurd over de Ergon
Just 4 Fun
Plaats reactie