Sport watch

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Ik fiets met een Apple Watch 4, en dan met Strava als app. Dat bevalt uitstekend. De Apple Watch is ook meteen geschikt voor dagelijks dragen. Stappenteller, beweging in de gaten houden, niet te lang zitten, etc.

Werkt ook prima met een navigatie app.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Om tijdens het fietsen ook mijn hartslag te kunnen zien de Polar m430 op mijn stuur gemonteerd en een externe hartslagmeter om mijn borst. Werkt perfect.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurriaan schreef: ma 29 juli 2019, 21:12
Heckler40 schreef: zo 28 juli 2019, 22:52 Dat van de slechte polsmetingen is van een paar jaar terug.
Zo oud is mijn A370 niet, maar betrouwbaar is ie niet bij mtb’en, zeker niet bij interval. Wat ik lees op DC Rainmaker kan menig polshorloge niet op tegen een borstband. Let wel qua hartslag registratie.
Tja als ik daar kijk denk ik juist altijd "die hartslag op de pols is goed zat". VInd het zelf comfortabeler op de pols, dat hij iets langzamer wisselingen in hartslag oppakt interesseert me eigenlijk niet. Train zelden heel precies op hartslag en ook dan is hartslag op de pols voor mij "goed genoeg".
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Mrr schreef: do 2 april 2020, 08:11
skidje schreef: wo 1 april 2020, 14:47 Net een Vantage M van Pilar gekocht bij runnershop die alleen met Garmin verder gaat. Beide zijn technisch goed genoeg op de disciplines die ik zocht. Uitverkoopje. M is schijnbaar zelfde als V maar drukknop ipv touchscreen
Sowieso liever drukknop dan touchscreen, met zweterige handen/handschoenen en op de fiets zijn knoppen veel handiger!
Heb veel plezier van de Polar Vantage M. Goede registratie van hartslag en best nauwkeurige registratie van de fiets ritjes. Gebruik hem niet voor veel meer.
lennart91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 december 2016, 15:17

Sinds 1,5 jaar heb ik een Garmin Fenix 5x. Die gebruik ik dagelijks als normaal horloge en daarnaast voornamelijk voor wandelen (met navigatie) en korte ritjes op de MTB. Voor lange ritten vind ik de Garmin Edge 810 fijner, omdat die gewoon op mn stuur zit.

Met het horloge moet je toch even een hand van het stuur halen om op je horloge te kijken. Voor sporthorloges zijn ook mounts beschikbaar zodat je ‘m gewoon om je stuur kunt doen. Google maar eens op: ‘Sporthorloge stuurhouder’.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Voor de Fenix 6 zijn er helemaal mooie mounts, dan klik je hem echt vast op het stuur.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik had, net nadruk op HAD, een Garmin Edge 130, Deze ben ik verloren, waarschijnlijk boven op de auto laten liggen.
Dus sindsdien track ik mijn ritten met m'n Garmin Instinct.

Ik verwachtte aanzienlijk slechter data, maar dat valt enorm mee.
Ik gebruik(te) een snelheidssensor in mijn voorwiel en de routes zijn nagenoeg identiek tussen beide.
Het enige is dat je niet makkelijk kan zien hoe snel je rijdt en je hebt geen Strave Live Segments.

Toch komt er in de toekomst wel weer Edge, puur omdat een sportwacth gewoon niet heel handig is. Plus de software is wat langzaam tov van een fietscomputer.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Heb jarenlang een Garmin Epix gebruik voor op de bike. Prima sporthorloge met meer dan voldoende functies. Zit via een Garmin stuurmount vast op de stuur. Informatie is goed zichtbaar. Sinds kort heb ik een Garmin Edge 130 waar ik erg blij mee bent. De informatie is op de Edge 130 is toch wel beter leesbaar dan op de Epix. Puur omdat het scherm vd 130 ietsjes groter is. Wat ook scheelt is dat de 130 beter gepositioneerd is op de stuur dan de Epix. Zie onderste van de twee foto's.
Ik hoef bij de 130 namelijk niet zover naar beneden kijken als ik naar mijn navigatie kijken. Vanwege het feit dat ie voor op mijn stuur zit en niet op mijn stuur.
Echter voldoet de Epix als sporthorloge meer dan goed!

Afbeelding
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Tot een maand of twee terug een Polar V800. Toen de Polar Grit X gekocht.

Compleet en fijn apparaat dat erg gebruiksvriendelijk is. Wat mij betreft een prettiger bediening dan Garmin. Gekocht via Futurumshop inclusief 5 jaar garantie.

Op de lokale mtb-route, heel veel draaien en keren, raakt ook deze de weg kwijt :roll: . Maar ook de Garmin en iPhone hebben deze issue. Bochten liggen soms bijna tegen elkaar...
StAlTiCa
Knakworstkweker

klinkt als meijel :lol:
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ik had verwacht dat ik in dit topic wel vaker de Apple Watch tegen zou komen, maar dat wordt slechts door een enkeling gebruikt zo te zien. Kiezen de meesten toch liever voor een device op het stuur?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Knakworstkweker schreef: di 10 november 2020, 01:02 klinkt als meijel :lol:
Bijna. KM of 15 ten noordoosten daarvan :wink:
StAlTiCa
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Marcobiker schreef: di 10 november 2020, 09:49 Ik had verwacht dat ik in dit topic wel vaker de Apple Watch tegen zou komen, maar dat wordt slechts door een enkeling gebruikt zo te zien. Kiezen de meesten toch liever voor een device op het stuur?
Apple Watch is prachtig maar is wat mij betreft te duur / kwetsbaar tov een echt sporthorloge.
Op de mtb heb ik liever niets op het stuur. Gaat mij vooral om registratie van de hele rit, navi heb ik in de regel niet nodig (maar kan wel met de Polar Grit X)
StAlTiCa
Knakworstkweker

owwwwk schreef: di 10 november 2020, 14:22
Knakworstkweker schreef: di 10 november 2020, 01:02 klinkt als meijel :lol:
Bijna. KM of 15 ten noordoosten daarvan :wink:
De Schaak
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Knakworstkweker schreef: di 10 november 2020, 16:05
owwwwk schreef: di 10 november 2020, 14:22

Bijna. KM of 15 ten noordoosten daarvan :wink:
De Schaak
Idd
StAlTiCa
Plaats reactie