Sport watch

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Zijn er hier mensen die fietsen met een sportwatch? Zo ja welke? Omdat ik ook doe hardlopen en daarvoor eigenlijk een sportwatch wil dacht ik eraan of je er met MTB ook iets aan hebt.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik heb een Garmin forerunner 235. Deze horloge draag ik dagelijks, maar niet specifiek voor het MTB-en. Ik gebruik daar mijn Garmin edge 810 voor. Ik merk het verschil wel duidelijk.

Het horloge is een stuk minder accuraat dan een fietscomputer. De accu gaat ook minder lang mee en de hoogtemeters zijn ook minder accuraat.

Fiets je rondjes van 30-50km en ben je niet erg kritisch over de afstand, hartslag en hoogtemeters dan zou een horloge een goedkopere variant zijn voor het fietsen.

Ik zou een fietscomputer aanraden als ik eerlijk ben.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik draag een Garmin Vivoactive 3. Veel functie voor het geld met een bescheiden uiterlijk. Werkt prima met fietsen, hardlopen, wandelen, etc.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Garmin Instinct, had vroeger een fenix maar was te groot.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Suunto Ambit, de eerste.
Ooit gekocht om mee te trainen met hartslag, snelheid en cadans op de racesup omdat hij op lage snelheden wel heel accuraat is, tot 100m waterdicht en zo goed als onsloopbaar (dat laatste zelf getest op de sup door er bij ongeveer elke training en wedstrijd met mijn carbon peddel met scherpe rand tegenaan te rossen als hij op mijn dek zat en op de MTB met div crashes :-{ ).
Inmiddels zijn ze bij Suunto meerdere versies verder, maar aangezien ze de software gewoon blijven updaten, het ding het nog prima doet, de accu probleemloos 20u mee gaat bij elke secc gegevens verversen heb ik nog geen reden om naar wat anders te kijken.
Mocht er ooit een nieuwe komen heeft Suunto daarom wel mijn voorkeur.

Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk zonder electronica en andere zooi te fietsen om max te genieten.
Telefoon gaat mee vanwege de veiligheid, maar wel stil en niks registrerend, en dat bevalt pima!.
We hebben sinds kort een Garmin 1030 (2e hands) puur voor de route in het buitenland, maar zolang die niet nodig is ligt hij prima in de kast.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Op dit moment gebruik ik een Polar V800 voor op de MTB en voor het hardlopen. Erg fijn apparaat en ideaal voor de combinatie hardlopen (daarvoor gekocht) , fietsen en evt ook zwemmen.

Toch twijfel ik om deze te vervangen voor een Polar Vantage V. Dilemma: de Vantage is mooier maar de V800 is qua functies (veel) completer.

Voor op de racefiets heb ik ook nog een Polar V650
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Hier een TomTom Runner in gebruik voor hardlopen en MTB. Werd hierboven ook al eens genoemd: zolang je niet te kritisch bent, kan dat prima.
Software van TomTom vind ik matig. Het synchroniseren heeft regelmatig kuren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Moet de vraag niet zijn wat je precies wilt registreren, of je wilt kunnen synchroniseren met Strava of andere programma's die het leven van een fietser zuur maken? ;-)

Als je de eisen duidelijk hebt weet je ook of een horloge (en welk type) zou kunnen voldoen.

Ik heb een Suunto Ambit2, tweedehands hier op het forum overgenomen voor een vriendelijk prijsje, ik heb niet veel geld over voor zoiets. Het enige wat ik ermee doe is namelijk de afstand registreren van een rit die ik niet ken, voor de rest is hij als dagelijks horloge in gebruik :)
Heb er dan ook geen hartslagband oid bij en wel of niet te koppelen aan internet-apps interesseert me niet. Geen idee of deze dat kan.

Kwalitatief maakt het horloge een goede indruk, er zit een oplaadbare accu in die het (zolang je de gps niet gebruikt) heel lang volhoudt. Met gps aan is een dagtocht ook geen probleem voor de accu.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Een apple watch icm met de workoutdoorsapp. Die voldoet prima om te loggen en gpx'en na te rijden. Ik had vroeger een garmin edge 705 maar die gaf de geest, in eerste instantie had ik die vervangen door een edge 130. Die is echter terug retour gegaan, ik ben het wel beu om garmins beta tester te zijn, en een toestel van 1j oud die geadverteerde functies nog steeds niet kan is een no go.
Maar zoals anderen reeds vermelden even nakijken wat jij belangrijk vindt aan de functies van de horloge. Anders heb je een spectrum van pakweg 70 - 600eur waar je uit kan kiezen :)
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ik gebruik de Suunto Spartan Trainer Wrist HR GPS voor het registreren van mijn hardloop, mtb, racefiets ritten
Vind het met namen leuk achteraf te kijken waar ik geweest ben en hoever de sessie was.
Verder gebruik ik dit horloge ook als dagelijks horloge.

Groet,

Roy
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik gebruik een Suunto Ambit2 die ik tijdens het fietsen op het stuur monteer.
Een houdertje hiervoor kost op Aliexpress 2 euro.
Ik gebruik de watch ook voor navigatie en HR meting en dat gaat prima.
Batterijduur is ook meer dan voldoende. Heb er ritten van 12 uur mee opgenomen en had daarna nog genoeg energie in het batterij zitten.
Wel had ik dan de gps meting op iets minder nauwkeurig gezet, wat nog steeds een heel nauwkeurige meting opleverde.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De meeste sporthorloge hebben en vrij onnauwkeurig hartslagmeting. Voor MTB kun je beter een borstband gebruiken voor hartslagmeting. Die borstband kun je vaak koppelen aan een sporthorloge.

Voor hardlopen en woon-werk verkeer gebruik ik een A370.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb de Polar Vantage sinds kerst 2018 en mijn ervaringen zijn anders

In de 6 mind is de Polar GPS echt aanwijsbaar nauwkeuriger dan de Garmin 820 die hij vervangt. Elke rit een halve tot 1 km meer geregistreerd op de Polar vergeleken met de Garmin (die gebruik ik nog als snelheidsmeter op het stuur. En ook dat doet de Garmin matig, in het bos geeft hij vaak tot 10km/uur langzamer aan. Is misschien ook de reden van de missende kilometers.

Edit: live update, in de Ardennen vanochtend mist de Garmin 2! Kilometer van de 14 die de Polar registreert.......

En de laatste versie van Polar polsmeting werkt voor mij net zo betrouwbaar als de Garmin met borstband. Dat van de slechte polsmetingen is van een paar jaar terug. Ik gebruik de Polar op de MTB en voor Spinning en voor Crossfit workouts met bv gewichtheffen, erg tevreden over. En als je soms lastige polsen hebt, en het dus nodig is kan de Polar ook met een borstband verbinden.

Ik heb eerder geklaagd over Garmin, maar nu ik een half jaar 1op 1 kan vergelijken wordt pas duidelijk hoe slecht dat product is. Mijn klachten gingen vooral over de beroerde Garmin user interfaces, maar nu blijkt Garmin ook als GPS maar zeer matig.

Wat je ook kiest, test en vergelijk de prestaties vooraf zelf als het even kan
En nee, ik heb geen aandelen Polar en krijg geen commissie 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Tovenaar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 22:13

Ik heb zelf de GARMIN Forerunner 35. Ik heb geen vergelijkings materiaal behalve mijn telefoon maar ik ben er tevreden over. Ik gebruik het met het hardlopen en met het mountainbiken. :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Heckler40 schreef: zo 28 juli 2019, 22:52 Dat van de slechte polsmetingen is van een paar jaar terug.
Zo oud is mijn A370 niet, maar betrouwbaar is ie niet bij mtb’en, zeker niet bij interval. Wat ik lees op DC Rainmaker kan menig polshorloge niet op tegen een borstband. Let wel qua hartslag registratie.
Plaats reactie