Sport watch

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ronny_waalre
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 september 2017, 08:51
Mijn mountainbike: Trek Procaliber -2018

Fenix 6s en een Garmin Edge 810. De Edge 810 is inmiddels wat outdated, maar is nu een duur tellertje met hartslagmeting.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marcobiker schreef: di 10 november 2020, 09:49 Ik had verwacht dat ik in dit topic wel vaker de Apple Watch tegen zou komen, maar dat wordt slechts door een enkeling gebruikt zo te zien. Kiezen de meesten toch liever voor een device op het stuur?
Ik heb een Apple Watch en de hartslagmeting is ook tijdens het sporten perfect maar deze kun je geloof ik niet rechtstreeks koppelen aan de Wahoo.
Ik heb daarnaast ook de Polar H10 deze gebruik ik met de Wahoo Elemnt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb de bandjes van mijn Garmin Forerunner 945 vervangen door quickfit bandjes. Ik gebruik hem voor hardlopen en heb een quick release mount op het stuur van mijn mtb. Ben er zeer tevreden over! :-q

Met black friday wordt vaak met Garmin spullen gestunt, over 2 weken goed de aanbiedingen in de gaten houden! Is vast weer veel korting te halen als je toch opzoek bent!
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

In mijn zoektocht naar een sporthorloge een heleboel reviews gelezen
Ik dacht dat ik er uit was met de Garmin instinct qua duurzaamheid/schokbestendigheid maar die bleek toch wel een heel klein scherm te hebben.

Nu ben ik uitgekomen op de volgende 3 horloges

- Garmin forerunner 245
- suunto 5
- polar vantage m

Iemand ervaring met bovenstaande horloges?
En dan vooral met de stabiliteit van de software waar bijna heel internet over de garmin’s niet erg positief is.

Bedoeling is natuurlijk voor op de mountainbike snelheid, afstand en hartslag in de gaten te houden. En als ik “zomaar” het bos inga en de weg niet meer weet dat het horloge me dan weer naar huis/de auto kan sturen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Schriemer schreef: wo 30 december 2020, 14:37 In mijn zoektocht naar een sporthorloge een heleboel reviews gelezen
Ik dacht dat ik er uit was met de Garmin instinct qua duurzaamheid/schokbestendigheid maar die bleek toch wel een heel klein scherm te hebben.

Nu ben ik uitgekomen op de volgende 3 horloges

- Garmin forerunner 245
- suunto 5
- polar vantage m

Iemand ervaring met bovenstaande horloges?
En dan vooral met de stabiliteit van de software waar bijna heel internet over de garmin’s niet erg positief is.

Bedoeling is natuurlijk voor op de mountainbike snelheid, afstand en hartslag in de gaten te houden. En als ik “zomaar” het bos inga en de weg niet meer weet dat het horloge me dan weer naar huis/de auto kan sturen.
Check dit even goed! De Vantage kan dit bijvoorbeeld niet en het kan zomaar zijn dat de Forerunner en Suunto je enkel over een vooraf ingeladen GPX track kunnen laten rijden maar niet navigeren.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mijn Suunto Ambit2 kan met behulp van de GPS wel aangeven welke richting je op moet richting je startpunt.
Ook kan je dezelfde route terug volgen.
Een herberekening kan niet, maar wellicht dat de Suunto 5 dit wel kan. Er is heel wat verbeterd, maar dubbelcheck dit uiteraard eerst even.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Marcobiker schreef: di 10 november 2020, 09:49 Ik had verwacht dat ik in dit topic wel vaker de Apple Watch tegen zou komen, maar dat wordt slechts door een enkeling gebruikt zo te zien. Kiezen de meesten toch liever voor een device op het stuur?
Er zijn meer sport en outdoor horloges die hetzelfde (of meer) doen dan een Apple watch.
Zelf gebruik ik voor (wandel) trektochten m'n Fenix 5 Plus en voor het MTB'en een eTrex 35, laatste op het stuur dus.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Sinds kerst een Polar m430, tot nog toe moet ik zeggen dat die prima zijn werk doet.
Inmiddels 2x een rit mee opgenomen en dit komt vrij goed overeen met mijn teasi gps toestel :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

MarkMeisner schreef: wo 30 december 2020, 15:56 [

Check dit even goed! De Vantage kan dit bijvoorbeeld niet en het kan zomaar zijn dat de Forerunner en Suunto je enkel over een vooraf ingeladen GPX track kunnen laten rijden maar niet navigeren.
In de specificaties staat idd dat de polar alleen route registratie doet idd..
De Garmin en suunto doen registratie en gps.
Voordeel van de Garmin is dat hij gps, glonass en Galileo gebruikt waar de de suunto alleen gps gebruikt.

Suunto is in mijn geval weer beter met t oog op dagelijks dragen (werk in de bouw)

Maar volgens het alwetende internet is dus de suunto betrouwbaarder met het oog op bugs in de software en vastlopen. Vandaar was ik benieuwd of mensen hier die ervaring ook hadden?
Laatst gewijzigd door Schriemer op wo 30 december 2020, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Cube AIM schreef: wo 30 december 2020, 20:21 Sinds kerst een Polar m430, tot nog toe moet ik zeggen dat die prima zijn werk doet.
Inmiddels 2x een rit mee opgenomen en dit komt vrij goed overeen met mijn teasi gps toestel :-q
Ook nog naar gekeken want betaalbaarder :-D
Maar wil m ook “gewoon” gaan dragen overdag dus op zoek naar een (groot) rond model.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Schriemer schreef: wo 30 december 2020, 20:41 Ook nog naar gekeken want betaalbaarder :-D
Maar wil m ook “gewoon” gaan dragen overdag dus op zoek naar een (groot) rond model.
groot is hij wel alleen niet rond :tong
En ik draag hem ook gewoon zo hoor
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Schriemer schreef: wo 30 december 2020, 20:40
MarkMeisner schreef: wo 30 december 2020, 15:56 [

Check dit even goed! De Vantage kan dit bijvoorbeeld niet en het kan zomaar zijn dat de Forerunner en Suunto je enkel over een vooraf ingeladen GPX track kunnen laten rijden maar niet navigeren.
In de specificaties staat idd dat de polar alleen route registratie doet idd..
De Garmin en suunto doen registratie en gps.
Voordeel van de Garmin is dat hij gps, glonass en Galileo gebruikt waar de de suunto alleen gps gebruikt.

Suunto is in mijn geval weer beter met t oog op dagelijks dragen (werk in de bouw)

Maar volgens het alwetende internet is dus de suunto betrouwbaarder met het oog op bugs in de software en vastlopen. Vandaar was ik benieuwd of mensen hier die ervaring ook hadden?

GPS is niet hetzelfde als navigeren, houdt daar rekening mee. Ik heb de Suunto en de Garmin beide even bekeken maar bij de Garmin vind ik niets over navigeren. De Suunto lijkt dit wel te kunnen maar zover ik kan zien doet hij dat via de smartphone.

Zoek dat dus nog even goed uit dmv reviews of youtube filmpjes.

Persoonlijk heb ik enkel ervaring met Polar, vier jaar lang de M400 en sinds 2-3 weken de Vantage V. Ik ben zeer te spreken over Polar en de bijbehorende software en apps. Maar zowel Garmin als Suunto zijn goede producten die al jaren mee gaan. Slechte modellen zul je er altijd tussen hebben, bij alle merken. Ik heb voor de Vantage V gekozen zodat ik al vier jaar lang data in Polar. Flow heb staan en dit voort wilde zetten.

Polar is bij nog nooit vastgelopen en ook geen bugs/problemen gehad met de software/website.

Als je hem ook in de bouw gaat gebruiken is stevig gebouwd zeker wel een aanrader ja. Mocht navigeren niet echt een must zijn en je neemt je smartphone vaak mee dan kun je daar ook OsmAnd op installeren (gratis met een max aan offline kaarten downloaden) en daarmee naar de auto navigeren met de spraak uit je broekzak. Is eventueel een optie om over na te denken.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Schriemer schreef: wo 30 december 2020, 20:40
Suunto is in mijn geval weer beter met t oog op dagelijks dragen (werk in de bouw)

Maar volgens het alwetende internet is dus de suunto betrouwbaarder met het oog op bugs in de software en vastlopen. Vandaar was ik benieuwd of mensen hier die ervaring ook hadden?
Loop/fiets nu slechts een paar maanden met een Suunto dus beperkte ervaring. Heb een refurbished = goedkoop horloge kunnen kopen (Spartan). Route opnemen werkt erg goed, route rijden kan maar ik vind mijn Edge800 daar handiger voor. Uiteindelijk wil ik een kaart hebben en kunnen uit- en inzoomen om paadjes te zien.
Qua software geen klachten, werkt logisch en zonder crashes.
Lekker fietsen!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb een nog oudere (Ambit2) en heb nog geen enkele keer een crash meegemaakt. Daarnaast is suunto ook vrij snel met updates indien er een bug in de firmware zit.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Na een paar filmpjes gekeken te hebben van beide horloges is een “terug naar start” functie bij allemaal mogelijk :)

Als ik de specificaties nog wat verder doorspit kan alleen de suunto snelheid meten en de Garmin niet :-? dus dan lijkt dat mij de beste keuze.
Enige nadeel is dan dat deze alleen gewone gps gebruikt en geen glonass ed.
Is alleen gps nauwkeurig genoeg naar jullie ervaring?
Plaats reactie