Pedalen en naar buiten staande voeten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Greyfox schreef: ma 5 augustus 2019, 05:38 ....
Iemand nog tips voor flat pedals, wat is een goede keuze?
Alles wat concaaf is, dus vanaf de zijkant gezien een licht hol oppervlak. Dat is in elk geval mijn ervaring, de pedalen die echt "vlak" waren bevielen mij minder goed, geven minder grip. Ik ben iemand die weinig van voetpositie wisselt als ze eenmaal goed staan, er zijn ook rijders die juist heel veel met hun voeten werken en dan ervaar je dit wellicht ook anders.

Alles van Shimano voldoet aan die concaaf-eis, zowel de Saint als de XT. Ga je niet echt downhillen zijn de XT's de mooiere keus want een tikje lichter dan de Saints. Verder zijn er tig merken en types waar soms hele mooie exemplaren tussen zitten, maar die "concaaf" eis is voor mij een vaste. Shimano gebruikt zoals altijd nastelbare cup-conuslagers, makkelijk te voorzien van een verse lading vet indien nodig. Bijna alle anderen gebruiken industrielagers, vaak een combi van een "echt" lager aan de binnenkant en een kunststof glijlager aan de buitenkant. Speling = lagers vervangen.

Schoenen (zolen) spelen natuurlijk ook een rol, want vormen de andere helft van het contactvlak.
Veel profiel is niet fijn, omdat de pinnen dan automatisch een verdieping in het profiel "opzoeken", wat niet persé de stand van je voeten oplevert die het fijnste is. Dan ben je continu je voeten aan het herplaatsen, erg irritant. Five Ten is een beetje de benchmark in flat pedal schoenen, maar er is meer aanbod, de schoen moet je natuurlijk ook lekker zitten.

Bij Shimano kun je meestal kiezen tussen lange en korte pinnen, of er zitten ringetjes onder waarmee je dat kunt aanpassen. Ik gebruik de lange pinnen aan de buitenrand van het pedaal, de korte in het midden. Zo versterk je het concave effect nog iets, werkt voor mij goed.

Verder is grip ook afhankelijk van je traptechniek, omdat je niet vast zit is die extra belangrijk.
Een goede oefening die erg makkelijk zo'n beetje overal te doen is: rustig rollend naar een stoeprand rijden. Voorwieltje erop liften, en dan de achterkant meetrekken zonder daarmee de stoeprand te raken. Je zult merken dat zodra dat je dat makkelijk/automatisch afgaat je vanzelf ook minder van het pedaal zult schieten :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Dank je voor dit uitgebreide verhaal.
Bij de clininc reed ik met DMR V12 pedalen, hebben die dezelfde eigenschappen?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie