Pedalen en naar buiten staande voeten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Al tijden rij ik met plezier met Specialized MTB schoenen, maar nu loop ik al een jaar te rommelen met mijn voeten.
Bij het fietsen krijg ik al vrij snel last van de buiten/onderkant van mijn linkervoet (net achter de kleine teen) en een verdoofd gevoel aan de rechtervoet (3 buitenste tenen + het stuk voet waar ze aan vast zitten).

In eerste instantie ben ik naar Sportmaxx geweest voor een (vernieuwde) bikefit.
Toen dat niet hielp ben ik voet-specifiek gaan kijken, eerst door zooltjes bij een fiets-podotherapeut en later door een schoen op maat.
Toch is het probleem nog niet weg.

Door alle perikelen en uitprobeersels ben ik me wel bewuster van de stand van mijn voeten, die staan beide namelijk iets naar buiten waarbij links meer naar buiten staat dan rechts.
Als ik dat match op mijn SPD pedalen, kan ik niet anders dan concluderen dan ze mijn voeten in een bepaalde stand forceren.
Aangezien de rotatie om de bal van je voet is, heb je met SPD iets bewegingsvrijheid bij je hiel naar buiten maar niet naar binnen, want anders zou je tegen je crank aan komen.

Mijn voorlopige hypothese is dus dat mijn SPD pedalen mijn voeten in een stand naar te-veel naar binnen forceren.
Mijn voet heeft echter de neiging om (iets) naar buiten te willen staan en verschuift dus tijdens het fietsen in die voorkeursrichting.
Hierdoor komt als het ware de voet 'diagonaal' in de schoen te zitten.
Dat geeft logischerwijs druk in de schoen en wel vooraan aan de buitenkant en achteraan aan de binnenkant.
Aan de achterkant voel je dat natuurlijk niet zo snel, maar aan de voorkant is mijn pijn wellicht daardoor te verklaren.

Het klinkt allemaal logisch, maar volgens mij heeft zo'n beetje heel nederland voeten die meer of minder naar buiten staan.
Zouden die dan niet allemaal last moeten hebben?

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen en misschien zelfs een oplossing heeft?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Opzich heb ik dat ook wel enigszins. Hoe heb je nu je schoenplaatjes staan?
Die kun je wel zo ver mogelijk naar de binnenzijde van je voet brengen en iets verdraaid, ook zonder dat je je crank raakt. Daarmee komt de buitenzijde van je voet meer naar buiten in plaats je hiel naar binnen. Zelf gebruik ik Time pedalen voor de bewegingsvrijheid,
Edit:
en anders "flats" gebruiken?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+1 voor flats.
Heeft mij ook van mijn knieproblemen verlost (waarvan de oorzaak ligt bij een skeeler ongeluk). Mijn hakken staan naar binnen gedraaid, dus raspte met de komst van 142mm naven altijd een stukje van de achterbrug af. Nu is dat laatste bij meer mensen het geval, versterkt door boost.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Vroeger ook SPD gereden, maar heb hetzelfde probleem dat jij hebt: Mijn voeten willen graag naar buiten staan door problemen in mijn knieen.
Sinds ik met flats rijdt heb ik dat probleem niet meer en kan ik urenlang fietsen zonder problemen met mijn voeten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je hebt van ISSI pedalen die bijvoorbeeld 6mm verder naar buiten staan, misschien dat je daarmee wat meer kunt compenseren qua stand.
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Crankbrothers heeft de mallet e ook in Long Shaft versie, dan zou je je voet wat schuiner kunnen zetten.

Overigens heeft iedereen voeten die schuin staan, en de ene voet waarschijnlijk wat meer dan de ander. De meeste klikpedalen hebben wat bewegingsruimte (float), tenzij je speciale cleats gebruikt die dat voorkomen.
Je zou een gopro op je chainstay kunnen zetten om te kijken welke beweging je hiel wil maken, en aan de hand daarvan je cleats iets schuiner draaien.

of idd met flat pedals gaan rijden :)
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Mijn voeten staan ook naar buiten. Ik heb daarom al jaren geleden gekozen voor het systeem van Time (ATAC) Hier geen problemen mee. Alleen bij langdurig biken (>6/7 uur MTB) krijg ik last van mijn knieëen. Dit lijkt te maken te hebben met de pees die vanaf het bekken naar beneden loopt en de oorzaak zal waarschijnlijk ook mijn (gebrek aan) getraindheid zijn. Met de voeten echter geen problemen. Nadeel van naar buiten 'willende' voeten is bij wel dat ik regelmatig de staande vork van mijn achterbrug raak met mijn hak. Dit heeft ook te maken met mijn Scott Spark RC en het zal bij een ander merk beter (kunnen) zijn. Maar Time pedalen zou ik zeker proberen!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je hebt tegenwoordig ook pedalen die magnetisch vast"klikken". MagPeds ofzo? Lijkt me dat die best eens een grote vrije slag aan zouden kunnen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Bedankt voor de reacties.
Die Time pedalen zorgen er nog voor dat ik vast kan blijven zitten, wat ik wel fijn vind.
De Magped pedalen heb ik ook gezien, ik weet niet goed wat ik daarmee moet.
Eigenlijk een keer proberen, maar daarvoor heb ik ook nieuwe schoenen nodig.
Iemand ervaring met die Magpeds (en dan bedoel ik niet een betaalde) review?

Aan de andere kant zat ik zelf ook al aan flats te denken, maar daar ben ik nog behoorlijk onbekend mee.
Waar rijden jullie mee?
Ook zal ik dan andere schoenen moeten gebruiken, maar ik wil wel graag een wat stijvere zool behouden.
Waar zou ik dan op uitkomen?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Giro jacket, zit als een pantoffel, ik loop er nu dagelijks in :wink:
Vaude Moab, meer gericht op effectievere kracht overbrenging.

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een klikpedaal (en plaatjes) kunt vinden met voldoende float, en de pedalen staan ver genoeg naar buiten zou je toch wel met klikkers moeten kunnen blijven rijden? Ik neem tenminste aan dat je voet(en) tijdens de omwenteling niet zo veel bewegen dat je buiten het bereik van de float komt.
Uiteraard plaatje zo afstellen dat je voet in de voor jou natuurlijke stand midden in het bereik van de float staat.

Bij een goede flatpedal-schoencombinatie kun je overigens niet op het pedaal draaien tijdens het trappen, daarvoor heb je veel te veel grip. Een klikpedaal geeft je in dat opzicht zelfs meer bewegingsvrijheid. Wat natuurlijk wel makkelijk kan is van positie verwisselen, maar daarvoor moet je wel je voet even optillen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb met een clinic recentelijk met flats gereden en dat was echt ff wennen.
Niet alleen dat je niet vast zit, maar idd ook dat je niet je voet kunt verplaatsen als je m eenmaal op het pedaal geplaatst hebt(tenzij je hem opnieuw plaatst natuurlijk).
Toch lijkt het geheel een positieve uitwerking te hebben.
Doordat je met flats je voet meer midden op het pedaal kunt zetten, lijkt de frictie voorkomen te worden.
De voet staat eenvoudigweg minder geforceerd en als je last krijgt is het makkelijker om even van positie te wisselen.
Daarnaast is mijn ervaring dat het juist niet kunnen roteren om het klikpunt, ervoor zorgt dat de hiel niet naar buiten gedrukt wordt bij druk op de pedalen.
Gedurende de clinic had ik (op een leenfiets) substantieel minder last.
Ik ga eens kijken bij de Vaude/Giro schoenen en flat pedals om daar wat langduriger ervaring mee op te doen op mijn eigen fiets.
Iemand nog tips voor flat pedals, wat is een goede keuze?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In ieder geval aluminium pedalen. Kunststof pedalen zijn ‘bol’ (as is net iets dikker dan de rest van het pedaal) waardoor je voet net wat minder grip heeft.
Exustar vind ik matig, Nukeproof bevallen mij uitstekend.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Greyfox schreef: ma 5 augustus 2019, 05:38 Iemand nog tips voor flat pedals, wat is een goede keuze?
Wat Jurriaan zegt, kies een zo vlak mogelijk pedaal. Dwz dat de binnenkant niet hoger zit door een verdikking van een pedaalas.

Persoonlijk ben ik altijd fan van een dun platform met afgeschuinde hoeken. Geeft net wat meer bodemspeling in de bochten en een tikkeltje lager zwaartepunt. En het is gewoon mooier dan zo`n dikke klomp aan je crank :winkie:

Afbeelding
In pinnen (en zolen) zit ook verschil...de tapse spikes van m`n oude Azonic`s (Wicked RL) matchten niet helemaal lekker met de zool van m`n 5/10 Freerider elements, die vielen er afentoe half tussen het profiel (scheve voet dus). Op zich geen probleem maar je moet je voet met aandacht plaatsen, iets wat in bv een afdaling niet gewenst is. De oude Wickeds hadden bredere studs en die hadden dat probleem met de Elements niet. Ook met de Freerider contact (vlakke zool) was er geen probleem.

Nu rij ik sinds kort met HT AE03 Evo+, een gelijksoortig pedaal maar die heeft weer inbusjes. Het draad van die boutjes levert wat extra grip en theoretisch zijn de pinnen wat sterker omdat de inbusjes/schroefdraad door en door is ipv 1 kant in een blind gaatje. Maw: je zou ze minder snel los moeten rijden bij pedalstrikes. Ben van de Azonics wel een aantal pinnetjes kwijtgeraakt ondanks extra loctite, de HT`s zullen zich nog moeten bewijzen (al heb ik het idee dat ze uit dezelfde fabriek komen). In deze prijsklasse krijg je er wel een volledige replacement-set bij.

Er zijn natuurlijk ook nog de magnesium varianten...ben ik geen fan van, dat spul is zachter dan alu enbinnen notime zien de pedalen er niet meer uit. Bovendien zijn ze nog duur ook.

De HT`s en de Azonics zijn ook niet goedkoop, maar met een beetje zoeken vind je wel goedkopere alternatieven.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Door een breuk in het verleden staat mijn linkeronderbeen en dus ook mijn voet, meer naar buiten gedraaid.
Ben ook een tijd op zoek geweest naar klikpedalen waarbij je niet 1 op 1 vastgeklonken zit.
Uiteindelijk uitgekomen bij Xpedo klikpedalen deze hebben een stukje bewegingsvrijheid, en werken voor mij perfect.

Deze dus: https://www.bike-components.de/de/Xpedo ... le-p39704/
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie