extreem transpireren: tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, niet correct.
Urine gaat via je nieren.
Zweet komt uit je klieren.
Rijmen en dichten zonder mn bidon op te lichten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

In tegenstelling tot voeding kan je water helaas niet stapelen. Dus veel drinken (vlak) voor het sporten heeft geen zin. Althans, Je dient er gewoon voor te zorgen dat gedurende de dag je urine doorzichtig wordt/is/blijft. Dan is je vochtgehalte goed op peil voor als je gaat sporten.

Als je meer drinkt dan de ongeveer 0.8L per uur dan je lichaam kan opnemen, blijft het vocht gewoon in je maag/ingewanden en dan krijg je een klotsbuik omdat het niet kan worden verwerkt. Als je het zou uitplassen, zou het beteken dat het alsnog wel verwerkt is door je nieren.

Ik ben ook een behoorlijke zweter en in combinatie met een lage bloeddruk zweer ik bij ORS om mijn zouten aan te vullen. Gewoon een pakje van de Etos. Zowel tijdens het fietsen op warme dagen / lange ritten als erna. Echt top spul :-q

Caffeïne houdende dranken kan je prima drinken. Ik heb wel eens zitten rekenen en volgens mij zo'n 23 blikjes Red Bull ga je overmatig vocht afdrijven. Ik zuip dan ook de hele dag door zonder zorgen thee daar ik geen koffie drink.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

er zit ook wel wezenlijk verschil tussen wat je nodig hebt en wat je lichaam aangeeft voor gevoel. Prima dat je met 30 graden singletracks knallen misschien maar een liter per uur nodig hebt, maar die liter heb ik binnen 20 minuten op en na 40 minuten gewoon erg dorst/behoefte aan drinken. Dan kun je wel tegen je lichaam zeggen dat 'ie niet moet zeuren maar het gevoel gaat daarmee niet weg...en dat fietst niet fijn.
Bij echte dorst klok ik zonder moeite 0,5L in een keer weg.
Ik vind dat vooral met drinken uit een slangetje, dat is geen fijne dorstlesser. Ik draai ook graag de deksel van de bidon er af om echt wat goede slokken te kunnen nemen (en gelijk een beetje spoelen enz).

Temperatuur maakt daarin erg veel verschil. Ik kan me een ritje van een jaar terug op Apeldoorn herinneren met 30+ graden waar ik 0,75 bidon + nog een keer vullen bij een huis + 0,5L kopen bij vakantiepark + blikje fris kopen bij vakantiepark op maakte.

Dat is dus 2L water + blikje fris op een rondje van 50km. Maar wel bij 30+ graden

Hetzelfde rondje deed ik een paar weken terug met 25 graden en ik had aan 0.75L (isotoon) voldoende.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Die twee liter op 50km bij 30+ herken ik, is dat raar dan als je al hijgend een droge mond krijgt en amper afkoelt met al die klimmen? :~ :roll:
En dat je onder iets van 20 graden veel minder nodig hebt herken ik ook.
Net als jij probeer ik me er op aan te passen. Voor mij betekent dat 's winters een kleine bidon en in de zomer een goed luchtende rugzak met iets van 2l water of water met toevoeging, met minder red ik het nog niet. Nu ik weer regelmatig aanhoudend grotere inspanningen kan leveren merk ik ook dat mijn natuurlijk isolerende laagje afneemt en dat helpt zeker in de hitte.
Lekker fietsen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

en een beetje tactisch plannen, ik stond zondagochtend 0730 als eerste op de parkeerplaats in Witten 8) heerlijk koel nog.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier om 7.00 op de fiets en voor 12.00 terug.
Valt niet altijd mee, maar uitslapen wordt afgestraft met > 35°C...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Stunning schreef: za 19 juni 2021, 10:37 In tegenstelling tot voeding kan je water helaas niet stapelen. Dus veel drinken (vlak) voor het sporten heeft geen zin. Althans, Je dient er gewoon voor te zorgen dat gedurende de dag je urine doorzichtig wordt/is/blijft. Dan is je vochtgehalte goed op peil voor als je gaat sporten.
Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt namelijk een water intox oplopen. Als jij te veel water drinkt zal het water gewoon worden opgenomen en zal het Natrium gehalte in je bloed gaan dalen. Je krijgt in het serum een hyponatriëmie. Omdat in de osmolaritiet Natrium een belangrijke rol heeft zul je een shift van water krijgen want daar waar Natrium zit daar gaat water heen. En aangezien in het serum het natrium daalt zal het water naar de cellen gaan verplaatsen. Daar kun je zelfs van in coma raken of van overlijden. Zeker bij een snelle shift.
En zo is inname van veel suikers ook niet goed voor het functioneren. De nieren kunnen maar een deel van de aanwezige glucose resorberen de rest gaat eruit. En glucose heeft ook de eigenschap om water met zich mee te nemen. Hierdoor krijg je dus ook dat je meer gaat plassen. Toch raak je intravasaal ondervuld met als resultaat hogere waardes van je elektrolieten in je bloed. Dat zal weer vocht uit de cellen trekken.

Zeker ben ik het ermee eens dat je urineproductie een graadmeter kan zijn voor of je voldoende hebt gedronken maar zo zwart wit is het niet.
Ik denk dat het ook is om voor jezelf de balans te vinden in hoe jij je voelt na een inspanning. Ga je minder plassen en heb je iedere keer koppijn en een droge mond dan zeker meer drinken. Het is ok de truc om je dorst gevoel voor te zijn. Dat is het punt waarop osmo receptoren in je lichaam een seintje geven dat de osmolariteit van je serum te hoog wordt. Dan ben je eigenlijk te laat. En een normaal gezond dieet vullen je elektrolyten prima aan. Voor de langere inspanning zijn mixjes uitermate geschikt.
HAPPY TRAILS!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

roger77 schreef: zo 5 september 2021, 22:05
Stunning schreef: za 19 juni 2021, 10:37 In tegenstelling tot voeding kan je water helaas niet stapelen. Dus veel drinken (vlak) voor het sporten heeft geen zin. Althans, Je dient er gewoon voor te zorgen dat gedurende de dag je urine doorzichtig wordt/is/blijft. Dan is je vochtgehalte goed op peil voor als je gaat sporten.
Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt namelijk een water intox oplopen. Als jij te veel water drinkt zal het water gewoon worden opgenomen en zal het Natrium gehalte in je bloed gaan dalen. Je krijgt in het serum een hyponatriëmie. Omdat in de osmolaritiet Natrium een belangrijke rol heeft zul je een shift van water krijgen want daar waar Natrium zit daar gaat water heen. En aangezien in het serum het natrium daalt zal het water naar de cellen gaan verplaatsen. Daar kun je zelfs van in coma raken of van overlijden. Zeker bij een snelle shift.
En zo is inname van veel suikers ook niet goed voor het functioneren. De nieren kunnen maar een deel van de aanwezige glucose resorberen de rest gaat eruit. En glucose heeft ook de eigenschap om water met zich mee te nemen. Hierdoor krijg je dus ook dat je meer gaat plassen. Toch raak je intravasaal ondervuld met als resultaat hogere waardes van je elektrolieten in je bloed. Dat zal weer vocht uit de cellen trekken.

Zeker ben ik het ermee eens dat je urineproductie een graadmeter kan zijn voor of je voldoende hebt gedronken maar zo zwart wit is het niet.
Ik denk dat het ook is om voor jezelf de balans te vinden in hoe jij je voelt na een inspanning. Ga je minder plassen en heb je iedere keer koppijn en een droge mond dan zeker meer drinken. Het is ok de truc om je dorst gevoel voor te zijn. Dat is het punt waarop osmo receptoren in je lichaam een seintje geven dat de osmolariteit van je serum te hoog wordt. Dan ben je eigenlijk te laat. En een normaal gezond dieet vullen je elektrolyten prima aan. Voor de langere inspanning zijn mixjes uitermate geschikt.

Klopt. Water vergiftiging treedt op bij TE veel water drinken. Ik heb het alleen gehad over "veel".

Ergo, water stapelen kan gewoon niet :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jawel; in je camel back!! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Stunning schreef: ma 6 september 2021, 18:11Ergo, water stapelen kan gewoon niet :-q
Egwel.

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Alien schreef: di 7 september 2021, 10:23
Stunning schreef: ma 6 september 2021, 18:11Ergo, water stapelen kan gewoon niet :-q
Egwel.

Afbeelding
:D :D maak die foto vanmiddag nog eens 😇
Sorry weer snel terug on topic.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

:winkie: :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Alien schreef: di 7 september 2021, 10:23
Stunning schreef: ma 6 september 2021, 18:11Ergo, water stapelen kan gewoon niet :-q
Egwel.

Afbeelding
+1 :winkie: :-q
Maar aangaande dit topic: Hydrateren kan volgens mij wel; voldoende drinken zodat je niet uitgedroogd begint.
Tegen transpireren helpt een lage lichaamstemperatuur, die kan je op meerdere manieren bereiken. Essentie is dat je de warmte kwijt kan dus zo min mogelijk isolatie en zoveel mogelijk koeling.
Lekker fietsen!
Plaats reactie