extreem transpireren: tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Er is al eea over geschreven maar ik heb wel enkele specifieke punten:

ik transpireer vrij extreem, vooral rug en hoofd. Ik draag altijd een Buff om het bovenaan grotendeels op te vangen, fiets ik langer dan 2 uur neem ik zelfs meerdere Buffs mee om te wisselen.
Vanzelfsprekend neem ik dus veel vocht mee (1,5 liter op 30km is geen uitzondering).
Ik neem alles mee in een tas (evoc fr enduro), maar vanzelfsprekend is dit ook weer extra warm op de rug. Ik kan op m'n fiets alleen een kleine bidon kwijt (maar liever geen), en wil eigenlijk niet aan allerlei constructies voor bidons op het stuur of zadel.

- bestaan er rugzakken die echt koel zijn, of in ieder geval daadwerkelijk door kunnen waaien op de rug? Of is zo'n fannypack wat?

- ik verslijt m'n fietsshirts vrij snel, omdat er na verloop van tijd plekken in komen die er niet uit gaan en vind dat niet fris. Het helpt wel om ze direct bij thuiskomst in de was te doen, maar na avondritten ben ik vaak pas na 2200 thuis en worden de thuisblijvers niet vrolijk van een draaiende wasmachine. Heeft iemand hier tips voor?

Andere algemene tips zijn ook welkom ;)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Als eerste: voldoende zoutinname is wel een aanrader... ik zie je alleen over watervoorraad schrijven nl. Zout is dus echt iets om aan te vullen en zéker als je veel zweet dus. Ik neem altijd een bidon met zelfgemaakt ORS (oral rehydration suspension) mee...ong. 1/3 vruchtensap met 2/3 water en een theelepel zout. Maar je zou bv ook nog een zoute snack die licht verteerbaar is mee kunnen nemen ter aanvulling.

Ook draag ik vooral in de zomer (en soms warme lente- dan wel herfstdagen) van die cool shirts onder mijn fietsshirt, die voeren zweet echt heel goed af. Onlangs nog een aanbieding 3-pack van GripGrab bij futurum voor 50 euro. Werkt echt goed, maar hoe het functioneert met extreem zweten kan ik niet zeggen want ik zweet gemiddeld. Wel is de afvoer van zweet bij dit soort shirts dus echt goed te noemen dus wellicht kan het helpen, ook voor het behoud van je fietsshirts. Dit is op zich wel een product voor de zomer en in de winter gebruik je die in principe niet, maar in de winter zweet je OHA minder dus jij mss ook?

Verder heeft mijn camelbak MULE van die dwarsribben met uitsparing ertussen die dus doorluchten en waar zweet ook goed weg kan... weet niet hoe dat bij die evoc van jou zit maar die van mij werkt goed om zweet af te voeren vind ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aan hoeveel je zweet is weinig te doen denk ik, dus inderdaad naar optimaal afvoeren kijken. In een ander topic zijn specifiek Brynje ondershirts al genoemd, die doen dat bovengemiddeld goed. Met echt warm weer zijn ze ook ietsje warm, maar ook dan voeren ze zweet nog steeds optimaal af. Die dingen komen vrijwel droog uit de wasmachine, tenzij je niet centrifugeert ;-)
In mijn ervaring zitten er ook wel merkbare verschillen in het "bovenshirt" qua zweetafvoer. Heb zo geen concrete tips, maar als je zelf die verschillen ook ervaart is het simpel, meer van die goede shirts kopen ;-)

Rugzakken met een gaas rugpand luchten het beste door, maar die staan wel iets verder van je rug af. Vooral als je ze zwaar belaadt een nadeeltje, bij kortere rondjes en minder gewicht zal het wel meevallen. En dat verder van je rug af staan is natuurlijk ook de reden dat ze beter ventileren...
Maar ook daar geen hele grote wonderen van verwachten, het gaas drukt nog steeds je shirt(s) op je rug.

Een heuptasje biedt al snel te weinig capaciteit qua drank, zeker als je zoveel nodig hebt.
Voor het behoud van je shirts misschien meteen uitspoelen, beter nat van het water als nat van het zweet in afwachting van de wasmachine...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik volg even, ik heb hetzelfde namelijk.
Vooral mijn hoofd lijkt op de Niagara watervallen na een uurtje flink doortrappen.

Ik heb een shirt van Decathlon dat erg fijn is, ik geloof dat hij AM100 heet, is een ruim zittend shirt waarbij ik bijna droog blijf behalve op mijn rug waar de rugtas zit. Die is vandaag dan ook vervangen voor een model met mesh op de rug, kijken wat dat doet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aanvullen en afvoeren.
Aanvullen (1,5liter/30km is weinig) compleet met mineralen, het zout vliegt je lichaam uit. En nog een hoop andere mineralen, dus isotone sportdrank, liefst de extra complete, niet alleen zout en suiker, meer is beter. Ik mik er altijd nog magbesium tabletten bij.
Zolang je onderweg niet hoeft te plassen drink je te weinig.

Afvoeren met goede ondershirts, gaatjes/net spul werkt voor mij het beste, gewone stofjes gaan plakken.
Een reserve buffje voor de terugweg heb je al ontdekt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik transpireer ook bovengemiddeld veel en heb ook nog eens een werkplek waar het gemiddelde 15 graden warmer is dan de buitentemperatuur en hoge luchtvochtigheid. Dat betekent voor mij dus 8 uur hard zweten. Daar is mountainbiken in de volle zon nog een makkie bij. Lichaam droog houden dus vocht afvoeren is bij mij een vereiste nr 1 om prettig te werken/fietsen. De juiste onder en bovenkleding is dus belangrijk. Kermit gaf al een voorzetje daarin. Ik vind persoonlijk de thermo's van Crifit (Lidl) erg fijn. Doe daar al jaren mee en ze doen niet onder voor de Odlo's of Crafts die ik ook bezit. Qua drinken en mineralen zal je zelf uit moeten vinden wat voor jouw lichaam het beste is. Ik heb persoonlijk genoeg aan voldoende water, zouten en mineralen neem ik niet extra bij. Heel soms een bouillon na werktijd of lange rit maar dat is geen regelmaat.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dice Oldskool schreef: ma 12 augustus 2019, 22:05 De juiste onder en bovenkleding is dus belangrijk. Kermit gaf al een voorzetje daarin. Ik vind persoonlijk de thermo's van Crifit (Lidl) erg fijn. Doe daar al jaren mee en ze doen niet onder voor de Odlo's of Crafts die ik ook bezit.
het voelt altijd vreemd om onderkleding te dragen bij hogere temperaturen, maar is dus wel beter? Maar thermo?? En ik vraag me af hoe zoiets het houdt als er een rugtas overheen zit. Kan me voorstellen dat het op de racer werkt omdat daar de wind mooi langs gaat en je geen rugtas draagt. Maar ga het zeker proberen.

bidonhouder heb ik pas sinds kort dus het is wel een idee om daar sportdrank in te doen en zo de waterzak alleen voor water te blijven gebruiken. Ik neem nooit iets anders mee dan water eigenlijk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thermo (onder)kleding is in principe bedoeld voor koude omstandigheden, die zou ik niet aanraden als ondershirt voor intensief fietsgebruik. Maar er zijn veel ondershirts/hemdjes die voor intensieve inspanningen bedoeld zijn, sommige zelfs specifiek voor zomerse temperaturen. Dat staat dan wel in de omschrijving, merken als Craft, Odlo e.d. hebben uitgebreide assortimenten ondershirts (maar de Brynjes bevallen mij nog beter...).

Let wel, zo'n extra laagje voelt niet koeler aan! Maar een goed werkend ondershirt voert wel het zweet zo snel mogelijk van je lijf af naar de laag erboven.

Je kunt natuurlijk altijd proberen of je het zonder rugzak red om je spullen en voldoende drank mee te nemen. Dat zal ongetwijfeld wat schelen. Er zijn tegenwoordig veel soorten tasjes, voor achter het balhoofd, ergens aan je frame, onder je zadel... en "straps" om zaken als een binnenband op willekeurige plekken aan je frame te kunnen knopen. Als je daarnaast nog steeds twee bidons mee kunt nemen kun je je rug vrij houden.

Qua rugzak wat ik al zei, met een gaasje hou je zoveel mogelijk luchtstroom over je rug mogelijk. De betere rugzakken zonder zo'n gaasje hebben vaak een polstering van heel luchtig materiaal op het rugpand, ik voel het verschil met een goedkoop rugzakje met simpel "vlak" rugpand wel. Maar het blijft iets wat op je rug rust, dus de koeling door rijwind blijft ook dan uiterst beperkt.

Zoiets is qua rugzak denk ik het beste als het op "koeling" van je rug aankomt (dit is er een van Vaude).
Afbeelding

Wil je dat niet is dit type rugpand "the next best thing", dit is er een van Deuter:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Bram. Thermo is eigenlijk ook een verkeerde woordkeuze, ondershirt was beter geweest. Mouwloos bij hogere temperaturen. Maar als het echt warm wordt dan draag ik die ook niet meer. Dan is het gewoon accepteren dat je transpireert als een lekke Camelbak.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Dice Oldskool schreef: di 13 augustus 2019, 15:15 @Bram. Thermo is eigenlijk ook een verkeerde woordkeuze, ondershirt was beter geweest. Mouwloos bij hogere temperaturen. Maar als het echt warm wordt dan draag ik die ook niet meer. Dan is het gewoon accepteren dat je transpireert als een lekke Camelbak.
Juist als t écht warm wordt bewijzen die cool ondershirts (althans bij mij) hun nut; zweet wordt er beter door afgevoerd en het voelt ook wel degelijk koeler aan vind ik, hoewel Kermit dat eerder niet zo vond meen ik. Dan heb ik t dus wel over dit soort specifieke cooling onderlaag shirts;

Afbeelding

Ik heb dan de zwarte maar dan zie je in afbeelding de gaas structuur niet ;) ...juist door die structuur doen ze dus wat ze moeten doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die bedoelde ik ook, ondershirts met een net of gaatjes structuur.
Voert vocht af en zorgt dat je overshirt niet gaat plakken op je huid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Bram87 schreef: ma 12 augustus 2019, 13:54 - ik verslijt m'n fietsshirts vrij snel, omdat er na verloop van tijd plekken in komen die er niet uit gaan en vind dat niet fris. Het helpt wel om ze direct bij thuiskomst in de was te doen, maar na avondritten ben ik vaak pas na 2200 thuis en worden de thuisblijvers niet vrolijk van een draaiende wasmachine. Heeft iemand hier tips voor?

Andere algemene tips zijn ook welkom ;)
Mik je sportkleding 's avonds in een emmer koud water met een flinke scheut azijn en de ochtend erop in de wasmachine. Je huisgenoten blij en die vieze plekken blijven ook weg. Wil je toch 's avonds wassen kun je de wasmachine ook op rubbers zetten.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: di 13 augustus 2019, 20:14 Ja, die bedoelde ik ook, ondershirts met een net of gaatjes structuur.
Voert vocht af en zorgt dat je overshirt niet gaat plakken op je huid.
Precies. In de zomer zweer ik bij die dingen en rij nooit meer zonder. En in extreme warmte zoals die van n paar weken terug draag ik gewoon alleen dat ondershirt, dat kan ook nog. Maar dan neem ik wel de variant met mouwen, die heb ik van craft, dat is op een of andere manier prettiger met rugzak om.

Trouwens @ Mark-xt: goeie tip van die azijn ook.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

GeertMTB schreef: wo 14 augustus 2019, 00:15
Bram87 schreef: ma 12 augustus 2019, 13:54 ik transpireer vrij extreem, vooral rug en hoofd. Ik draag altijd een Buff om het bovenaan grotendeels op te vangen, fiets ik langer dan 2 uur neem ik zelfs meerdere Buffs mee om te wisselen.
Drink je toevallig veel koffie of thee?
Mocht je al aanleg hebben om veel te zweten dan is het zonder meer verstandig om op dagen dat je fietst dit zo min mogelijk te drinken (ook pittig eten e.d.)
Bram87 schreef: ma 12 augustus 2019, 13:54Vanzelfsprekend neem ik dus veel vocht mee (1,5 liter op 30km is geen uitzondering).
Wow, niet lullig bedoeld, maar dat is veel, heel veel.

Ik train mezelf erop om te proberen droog te rijden (sowieso pas na minimaal 20 min. en ik probeer dit altijd op te rekken) en drink kleine teugen, een mond vol nemen en dan heel rustig in beetjes doorslikken.
Bram87 schreef: ma 12 augustus 2019, 13:54Ik kan op m'n fiets alleen een kleine bidon kwijt (maar liever geen), en wil eigenlijk niet aan allerlei constructies voor bidons
fidlock!

https://www.google.com/search?q=fidlock ... e&ie=UTF-8
Bram87 schreef: ma 12 augustus 2019, 13:54Andere algemene tips zijn ook welkom ;)
Ik zou toch eens nagaan in hoeverre je door je voeding invloed hierop kunt hebben, scheelt je waarschijnlijk veel om bepaalde dingen niet meer of minder te gaan eten/ drinken.
Sommige mensen transpireren meer dan anderen, daar hoeft niet altijd eten of drinken achter te zitten. Ik drink veel omdat ik veel transpireert, niet andersom. Ik kan erg slecht tegen warmte maar heb weinig last van kou, bij anderen is dat weer andersom. Niet ieder mens is gelijk ;)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Benji83 schreef: wo 14 augustus 2019, 10:19
Sommige mensen transpireren meer dan anderen, daar hoeft niet altijd eten of drinken achter te zitten. Ik drink veel omdat ik veel transpireert, niet andersom. Ik kan erg slecht tegen warmte maar heb weinig last van kou, bij anderen is dat weer andersom. Niet ieder mens is gelijk ;)
Dat is waar, maar toch kan je wel een min of meer algemene aanpak voor het beïnvloeden van bepaalde fysiologische processen hanteren. Vocht- en zoutintake (en mineralen) zijn toch voor elk lichaam essentieel; wellicht in meer of mindere mate op geleide van de zogeheten zweetsecretie, maar uitdroging is uitdroging en het is wel verstandig om dat te voorkomen. De daartoe voorhanden zijnde maatregelen zijn hier grofweg al genoemd. Voor de een zal dat dus in een wat vroeger stadium van toepassing zijn dan de ander, maar het blijft wel zaak om erop te acteren. :bier:
Plaats reactie