extreem transpireren: tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Goed om te horen dat het zoveel minder is, vroeg mij toen al af wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Zo zie je maar wat voeding en drinken met je doet.

P.s. aan de posters boven mij, je kan ook reageren zonder iedere vorige reactie te quoten, leest een stuk makkelijker en scheelt een scroll duim :-q
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik dronk niet eens heel veel cerveza, denk 6 flesjes per week, nu 2 of 3 of een keer helemaal niet. Vakantie wel wat meer. Het moet wel leuk blijven. Ik denk dat het verschil vooral de cola is, wat minder kilo's en overdag beter hydrateren. Inderdaad minimaal 2L water, naast je normale drankjes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cola ben ik lang geleden al serieus gaan minderen.
Lite en Zero vind ik minder lekker, en echte Cola of Pepsi, daar zit zoveel suiker in dat ik er in grote hoeveelheden slechter tegen kan dan bier.
Maar hier in de zon smaakt zo'n koud pilsje toch wel erg goed, beter dan frisdrank of water.
Maar ik ga het gewoon eens proberen.
Jamis Diablo schreef: ma 10 augustus 2020, 16:40 Goed om te horen dat het zoveel minder is, vroeg mij toen al af wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Zo zie je maar wat voeding en drinken met je doet.

P.s. aan de posters boven mij, je kan ook reageren zonder iedere vorige reactie te quoten, leest een stuk makkelijker en scheelt een scroll duim :-q
Ik reageerde niet op het laatste berichtje, én ik zag dat er een nieuwe pagina in aantocht was.
Leek mij juist makkelijker lezen mét quote :winkie:

Maar ik zal er op letten :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Mad Wally schreef: ma 10 augustus 2020, 15:03 3 liter in één uur is veel meer dan je nieren aan kunnen.
Das ook wel heel veel in een hele korte tijd ja ☺️
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Bij overmatig zweten 2 zakjes ORS toevoegen aan je drinkzak. Werkt super, gebruik ik standaard tijdens de warme dagen bij lange ritten en meerdaagse tochten. Je zweet er niet minder om maar mineralen worden wel bijgevuld.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

DJMARCO schreef: ma 10 augustus 2020, 14:06De meeste trainers in de sportschool adviseren […]
Zolang het niet over het trainen zelf gaat: lekker laten lullen.
Vorsprung durch Pedantik.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Met het extreme weer boven de 30 ga ik het bos niet meer in.
Te warm. Zelfs op de racer is het de eerste keer wennen en dan rijd ik nog door de duinen waar het minimaal 4 a 5 graden koeler is.

Ik kan behoorlijk goed tegen de warmte. Ik zweet ook veel, bij warm weer mineralen toevoegen. Electrolyhes zijn ook wel handige tabletten om mee te nemen.

Afgelopen weken gebruik ik tussen de 0.75 en 1l per uur.

15minuten voor vertrek drink ik een halve liter sportdrank. Dan het eerste uur ook meteen die 0,75 tot 1l
Dan blijf je redelijk op pijl.

Mijd grote hoeveelheden cafeïne, dat drijft vocht af. Drie koffie is al veel!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb mezelf pauze gegeven tot de temperaturen hier in september weer wat gedaald zijn. Dat scheelt liters zweet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ben je (als TS) al een keer bij de huisarts geweest met je klachten?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Nee, zag daar geen reden toe. Het is een beetje een familie dingetje geloof ik. Maar het is dus al een heel stuk minder. Maar bij een 6km woon-werk ritje (15 km/u gemiddeld op de stadsfiets) zal ik op het werk nog steeds moeten douchen. Ben soms best jaloers op collegae die 20 km fietsen in een pantalon en daarna (voor het oog) fris achter hun bureau kruipen zonder douchen. Ik ben meer tijd kwijt met omkleden en douchen dan met de rit naar het werk zelf.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De huisarts heeft denk ik wel een paar nuttige adviezen voor. Wie weet helpt er één. Een bezoek aan de h.a. gaat niet van je E.R. af en dus al betaald zodra je premie betaald hebt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1940
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Tip voor eenieder die hier met name tijdens warme dagen veel last van heeft, rechtstreeks gejat van Geoff Kabush: vul je camelbak zak voor 70 a 80 % en leg die in de vriezer. Als je gaat fietsen, beetje bijvullen (zodat je iig start met iets drinkbaars) en je hebt de hele dag plezier van koeling op je rug. Werkt uiteraard beter met de meer minimalistische drinkrugzakken en niet degenen waar nog vanalles tussen drinkzak en je rug zit.
k-r-i-s
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 20:54

bert l. schreef: di 25 augustus 2020, 19:01 De huisarts heeft denk ik wel een paar nuttige adviezen voor. Wie weet helpt er één. Een bezoek aan de h.a. gaat niet van je E.R. af en dus al betaald zodra je premie betaald hebt.
Het is mijn ervaring dat huisartsen niet zo bekend zijn met dit probleem. Ik heb vnl. zelf m'n huiswerk gedaan en bij de huisarts aangegeven wat ik zou willen proberen.
Voor OP zou m.i. oxybutinine of glycopyrronium wellicht een uitkomst zijn. Ik ben zelf rond maart begonnen met.glyco, maar is helaas momenteel slecht verkrijgbaar (door corona?). Leek wel goed te werken; moet alleen dosering nog finetunen maar dat gaat nu niet.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dank voor de blijvend binnenstromende tips, echterrr werkte voor mij sinds vorig jaar dus het volgende: doordeweeks meer water drinken (minimaal 2L per dag, naast de koffie), minder frisdrank (ook geen light/zero). Beetje afvallen, in mijn geval van 83kg naar 72kg. Dit resulteerde in een betere conditie en een betere doorstroming van vocht via de 'schone' weg ipv zweten :wink:
Ik ben ook vaker zonder rugtas gaan fietsen, heb geïnvesteerd in een enduro-strap en bidonhouder :oops: met multitool/co2 aanhangsels. Niet de mooiste oplossing op een trailbike, maar het 'ditcht the pack' en daarmee een zeiknatte rug.
Sinds kort zorg ik ook voor wat poeder in de bidon ipv alleen water en verrek, het lijkt wel of dat effectiever de dorst lest. Daarnaast merk ik dat een wat hogere gemiddelde snelheid zorgt voor meer koeling tijdens het fietsen zelf. 'Vroeger' viel ik op elke klim bijna stil, direct terugschakelen naar het lichtste verzet en dan omhoog ploeteren. Ik durf het nu weer aan om eens aan te zetten, staand omhoog af en toe. Vooral de flow vasthouden.
NB het transpireren is nog steeds bovengemiddeld. Na een ritje Nijmegen rood/paars kan ik nog steeds m'n buff uitwringen en als het 25+ graden is moet ik hem soms verwisselen. Als ik zonder buff fiets loopthet mn ogen in. Maar het is acceptabeler dan eerst. :-q
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Interessant draadje zo.

Ik drink altijd veel voor en na het fietsen en neem meestal 1 isotone bidon mee van 0,75 voor een rit van anderhalf uur in het bos.
Soms ook de camelbag met extra water. Op de racefiets bij lagere ritten twee van zulke bidons met evt bijvullen.

Ik hoor behoorlijke hoeveelheden in dit draadje, maar fysiek kan je lichaam dit helemaal niet verwerken, zie hieronder.
De nieren kunnen maximaal 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.

Dus je kunt meer dat dit drinken, je lichaam kan het niet direct opnemen waardoor je het weer uitplast..(correct?!)

Grtz,
Plaats reactie