extreem transpireren: tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Michiel schreef: wo 21 augustus 2019, 10:31
ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 augustus 2019, 20:17 Maar in zo'n heuptasje past minder water en dat is onhandig als je veel zweet.
Ja? Anderhalve liter water en een bidon met isotoon op je fiets is voor een rit van een paar uur (2-3) toch wel oké? Ik zweet ook enorm en voor mij is het genoeg. Als ik langere ritten maak stop ik meestal bij een camping, kerkhof of cafeetje om mijn heuptas bij te vullen, en een bloemetje bij oma neer te leggen. Gaat prima. En dat met een heerlijk frisse rug.
Ik neem op zich ook zoiets mee (incl bidon met sportdrank) en dat is meestal voldoende, maar in mijn camelbak doe ik toch wel wat meer dan 1,5 liter, meestal 2 en op echt warme dagen zelfs meer (in mijn CB kan 3 liter). Dit ook met het idee dat je water beter wat teveel mee kan hebben, just in case, ook met het oog op een onverhoopte verwonding die je dan ff schoon kan spoelen; bv bij een schaafwond op zandgrond is het wel prettig om die met wat water schoon te kunnen maken. Ooit es aan de hand gehad en toen was ik blij met dat extra beetje water... 8)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

1,5 + bidon zou wel prima zijn.

Ik zag de review van die Evoc Race, lijkt me wel wat. Vroeg me nog af of je shirt niet omhoog gaat kruipen, en of je 'm daarom beter onder je shirt draagt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vond dat ik minder diep kon ademen met zo'n heuptas.
Is wellicht persoonlijk en/of model afhankelijk, maar ik vond het niks.
Ik heb ook geen hinder van een warme rug.
Sterker nog, als ik hier met rugzak omhoog fiets staat de zon niet rechtstreeks op mn rug te branden.

Maar we dwalen af.
Iemand die meer transpireert dan een ander (alle andere omstandigheden gelijk), zal meer moeten drinken
Of dat water uit een bidon, rugzak of heuptas komt maakt dan niet uit.
Ik durf daar nog aan toe te voegen dat iemand die meer transpireert ook meer mineralen verliest, en die dus ook meer of eerder moet aanvullen. Dus niet alleen plat water drinken.

En transpireren hoort erbij.
We zijn toch geen barbiepopjes in hippe roze fitness pakjes?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 augustus 2019, 12:54
En transpireren hoort erbij.
We zijn toch geen barbiepopjes in hippe roze fitness pakjes?
...en al waren we dat. Die moeten toch ook zweten zou je zeggen? :wink:
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Er wordt wel gerefereerd aan ventilatie in de helm, maar hoeveel helpt dat als je een buff draagt? Zelf draag ik een Castelli summer skul cap. Die ventileert en voert daarmee zweet af. Nou heb ik weinig haar op mijn schedel. Ik weet niet hoe dat bij TS is.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

EmPeHa schreef: do 22 augustus 2019, 18:19 Er wordt wel gerefereerd aan ventilatie in de helm, maar hoeveel helpt dat als je een buff draagt? Zelf draag ik een Castelli summer skul cap. Die ventileert en voert daarmee zweet af. Nou heb ik weinig haar op mijn schedel. Ik weet niet hoe dat bij TS is.
Goed punt...als die buff gemaakt is van polyester zal hij op zich vochtdoorlatend en -afdrijvend zijn. Maar hoe t ademend vermogen van zo’n ding op zich is, dat is de vraag ja.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf rijd ik ook met een bandana onder de helm, ooit mee begonnen toen ik mijn eerste helm zonder insectennetje kocht. Om toch wat "bescherming" tegen insecten te hebben :)

Mijn idee: met zo'n bandana voelt het weliswaar ietsje warmer dan zonder, maar het zweet wordt veel beter afgevoerd. Vroeger drupte het zweet van m'n voorhoofd op mijn bril (erg onhandig als je zoals ik een bril met insert hebt, dan komt het tussen de beide glazen...) maar sinds ik die bandana's gebruik niet meer, hooguit in echt extreme omstandigheden (anderhalf uur klimmen in de Alpen met >30 graden, dat soort werk).
Ik denk dat je wel echt een hele dunne moet hebben, een Buff is veel te warm imo (een Buff gebruik ik pas in de winter). Ik heb twee identieke bandana's van HAD die me prima bevallen. Elke rit draag ik er een en dat al ruim langer als tien jaar dus ze gaan best lang mee :)

En wel/geen rugzak, probeer gewoon eens wat voor jou werkt.
Op de mtb rijd ik altijd met een rugzak, op de (gravel)racer altijd zonder. In beide gevallen wordt mijn rug nat :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Heb zelf ook geen/nauwelijks natuurlijke hoofdbedekking :bier:
Ik heb Verschillende soorten Buff: de echte, maar ook decathlon spul enz. Zit wel wat verschil in ja. Maar omdat ik niet het idee heb dat hoofd-ventilatie door rijwind noemenswaardig verschil maakt zijn vocht absorberende/afvoerende eigenschappen prio 1 t/m 5 met zo’n doek :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rij altijd met een Buff, de originele en de Decathlon imitatie.
De Buff voert transpiratie af, zodat het in je nek drupt en niet/veel minder in je gezicht.
De ventilatie vd helm zorgt ervoor dat de buff afkoelt door verdamping, dus eenmaal onderweg is een buff niet extra warm.
Verder zorgt een buff ervoor dat insecten niet in je hoofd steken, als ze in je helm komen.
Meestal heb ik ook een reserve bij, zodat ik na de pauze geen natte lap over mn hoofd hoef te trekken.

In de winter gebruik ik een buff ook als sjaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Een beetje een kick, maar ik ben 'genezen'. Ik ben sterk gaan minderen in frisdrank (cola in mijn geval), en een stuk minder bier. En merk dat dat erg veel scheelt in transpiratie. Ik durf nu ook weer op pad met slechts een bidon. Nu was dat op een dag als gister (55 kilometer in 35 graden) echt te weinig, maar heb onderweg bij kunnen vullen (totaal 2L gedronken, is zelfs voor mijn doen erg veel). Het blijft de afweging: rugtas mee en dus meer zweten maar ook meer water mee, of luchtig zonder rugtas en hopen dat je bidon voldoende is of gokken op een refill. Een rugtas met 2L water is ook zwaar+warm.

Daarnaast een algeheel gezondere levensstijl, bijna 10kg minder en conditietraining hebben gezorgd dat het fietsen beter gaat met veel minder transpiratie :-q
De Buff blijft wel, en inderdaad ook de reservebuff in de achterzak van de Hummvee.
Laatst gewijzigd door BramVice op ma 10 augustus 2020, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bram87 schreef: ma 10 augustus 2020, 12:47 Een beetje een kick, maar ik ben 'genezen'. Ik ben sterk gaan minderen in frisdrank (cola in mijn geval), en een stuk minder bier. En merk dat dat erg veel scheelt in transpiratie. Ik durf nu ook weer op pad met slechts een bidon. Nu was dat op een dag als gister (55 kilometer in 35 graden) echt te weinig, maar heb onderweg bij kunnen vullen (totaal 4L gedronken, is zelfs voor mijn doen erg veel). Het blijft de afweging: rugtas mee en dus meer zweten maar ook meer water mee, of luchtig zonder rugtas en hopen dat je bidon voldoende is of gokken op een refill. Een rugtas met 4L water is ook geen pretje.

Daarnaast een algeheel gezondere levensstijl, bijna 10kg minder en conditietraining hebben gezorgd dat het fietsen beter gaat met veel minder transpiratie :-q
De Buff blijft wel, en inderdaad ook de reservebuff in de achterzak van de Hummvee.
Bij zulke hoeveelheden water in een redelijk korte tijd moet je wel isotone drank drinken omdat je anders het risico loopt op een water vergiftiging.
Je nieren kunnen het water niet snel genoeg afvoeren waardoor er een onbalans aan zouten in het bloed ontstaat wat erg gevaarlijk kan zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Mad Wally schreef: ma 10 augustus 2020, 13:39 Bij zulke hoeveelheden water in een redelijk korte tijd moet je wel isotone drank drinken omdat je anders het risico loopt op een water vergiftiging.
Je nieren kunnen het water niet snel genoeg afvoeren waardoor er een onbalans aan zouten in het bloed ontstaat wat erg gevaarlijk kan zijn.
Excuus, ik bedoelde 4 bidons, = 2L. En qua korte tijd: over 55km doe ik 2,5 - 3 uur ;)
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Bram87 schreef: ma 10 augustus 2020, 13:57
Mad Wally schreef: ma 10 augustus 2020, 13:39 Bij zulke hoeveelheden water in een redelijk korte tijd moet je wel isotone drank drinken omdat je anders het risico loopt op een water vergiftiging.
Je nieren kunnen het water niet snel genoeg afvoeren waardoor er een onbalans aan zouten in het bloed ontstaat wat erg gevaarlijk kan zijn.
Excuus, ik bedoelde 4 bidons, = 2L. En qua korte tijd: over 55km doe ik 2,5 - 3 uur ;)
De meeste trainers in de sportschool adviseren al een minimale water innamen van zo’n 3 Ltr per dag, los van alle overige, koffie,thee etc wat je nog drinkt. Ik denk dat het niet zo extreem veel is.
Goed om te horen dat je je levensstijl hebt aangepast en dat je hierdoor beter voelt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

DJMARCO schreef: ma 10 augustus 2020, 14:06
Bram87 schreef: ma 10 augustus 2020, 13:57

Excuus, ik bedoelde 4 bidons, = 2L. En qua korte tijd: over 55km doe ik 2,5 - 3 uur ;)
De meeste trainers in de sportschool adviseren al een minimale water innamen van zo’n 3 Ltr per dag, los van alle overige, koffie,thee etc wat je nog drinkt. Ik denk dat het niet zo extre em veel is.
Goed om te horen dat je je levensstijl hebt aangepast en dat je hierdoor beter voelt.
Het heeft ook vooral te maken met hoe snel je het drinkt. 10 liter mits goed verdeeld over een dag is geen probleem. 3 liter in één uur is veel meer dan je nieren aan kunnen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 10 augustus 2020, 12:47 Een beetje een kick, maar ik ben 'genezen'. Ik ben sterk gaan minderen in frisdrank (cola in mijn geval), en een stuk minder bier. En merk dat dat erg veel scheelt in transpiratie. Ik durf nu ook weer op pad met slechts een bidon. Nu was dat op een dag als gister (55 kilometer in 35 graden) echt te weinig, maar heb onderweg bij kunnen vullen (totaal 2L gedronken, is zelfs voor mijn doen erg veel). Het blijft de afweging: rugtas mee en dus meer zweten maar ook meer water mee, of luchtig zonder rugtas en hopen dat je bidon voldoende is of gokken op een refill. Een rugtas met 2L water is ook zwaar+warm.

Daarnaast een algeheel gezondere levensstijl, bijna 10kg minder en conditietraining hebben gezorgd dat het fietsen beter gaat met veel minder transpiratie :-q
De Buff blijft wel, en inderdaad ook de reservebuff in de achterzak van de Hummvee.
Dan moet ik ook maar eens gaan minderen met de cervessas... :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie