van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Kantel je in een bocht je motor tussen je benen terwijl je zelf rechtop blijft en met je kont uit het zadel?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Op de MTB kom je sneller de bocht in dan dat je er uit komt.
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.

Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.

( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Haha hier nog 1.. Ik zie de (ex) motorcrossers iig de snelste tijden rijden. Dus die kunnen wel sturen/bochten aansnijden en minimaal remmen..
life starts @ 150bpm...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

RobBoZ schreef: vr 14 februari 2020, 20:34 Op de MTB kom je sneller de bocht in dan dat je er uit komt.
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.

Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.

( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
Ah duidelijk. Mtb drukken we fiets wat meer de bocht in idd en druk houden met je gewicht op de trappen aan de buitkant. En op een mtb kom je denk ik nooit sneller de bocht dan je erin gaat als het vlak is. Hooguit even snel als je em goed neemt.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

g60 schreef: vr 14 februari 2020, 21:05 Haha hier nog 1.. Ik zie de (ex) motorcrossers iig de snelste tijden rijden. Dus die kunnen wel sturen/bochten aansnijden en minimaal remmen..
Ik denk dat motorcross er wel veel dichter bij in de buurt komt, daarom dat ik er ook extra het woord "asfalt" bij vermelde.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ja idd. Ik snap em :)
life starts @ 150bpm...
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Een aardig artikel dat eea uitlegt over oa de krachten die een rol spelen bij het rijden van een bocht en hoe je die krachten kan beïnvloeden vind je hier . En dan even naar dit filmpje kijken van hoe Cancellara eea toepast tijdens een afdaling.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

RobBoZ schreef: vr 14 februari 2020, 20:34 Op de MTB kom je sneller de bocht in dan dat je er uit komt.
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.

Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.

( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
Ik heb rijles gehad van iemand die politie-instructeurs opleidt en ik wel hoog heb zitten qua skills. Wij leerden juist bij lage snelheid dat ding zo plat mogelijk te leggen. Lichaam rechtop, motor plat. Pas bij autoweg-snelheid lichaam en motor in een lijn. Motorsport snelheden waarbij je naast je motor naar binnen leunt haal je op de weg als het goed is niet dus dat leerden we niet. Al is er wat voor te zeggen om het wel te beheersen. Sowieso leerde ik altijd flink af te schuinen zodat je op het zachte rubber van de flank van de band komt. Dat is iets waar veel wielrenners door op hun plaat gaan bij nat weer. Ze houden de fiets angstig rechtop en komen niet met het zachte rubber op het asfalt maar met de harde slijtvaste laag in het midden. Zonder grip. Het voelt ook tegennatuurlijk om schuiner te gaan op nat asfalt. Zelfde op de mtb. Je gaat (te) snel een bocht in en de eerste reactie is: remmen. Terwijl je het met meer leunen prima zou redden.

Maar motorrijden is volgens mij gewoon te verschillend van MTB-en om het te kunnen vergelijken. Op een fiets kun je nou eenmaal niet je vermogen gebruiken om tractie te vinden. Kijk maar eens naar slow motion beelden van de bochten bij moto gp. Die mannen glijden altijd met twee wielen. En dan wijst hun voorwiel ook nog een beetje de bocht uit, of beter gezegd onder die hoek, omhoog 🤯

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Oli4k schreef: vr 14 februari 2020, 21:59 Maar motorrijden is volgens mij gewoon te verschillend van MTB-en om het te kunnen vergelijken. Op een fiets kun je nou eenmaal niet je vermogen gebruiken om tractie te vinden. Kijk maar eens naar slow motion beelden van de bochten bij moto gp. Die mannen glijden altijd met twee wielen. En dan wijst hun voorwiel ook nog een beetje de bocht uit, of beter gezegd onder die hoek, omhoog 🤯
Dat is ook precies mijn punt, het is te verschillend.
Maar komend van het motor(circuit) rijden ( stoere poster foto :tong ) neem je die ingebakken gewoontes dus mee op de fiets.
Precies wat je niet wil en ik nu dus weer af moet leren.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lage snelheid op de motor en hoge snelheid op de motor is nogal een verschil qua handling idd.

Mijn motor instructeur reed met mij achterop een 8je met de steppies aan de grond en 1 hand aan het stuur.
Puur handling vanuit de heupen.

MTB te hard de bocht in idd meteen extra naar binnen duwen die fiets.
Of je voorrem licht gebruiken zodat je fiets de bocht in valt....
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rayb81 schreef: vr 14 februari 2020, 23:24
MTB te hard de bocht in idd meteen extra naar binnen duwen die fiets.
Of je voorrem licht gebruiken zodat je fiets de bocht in valt....
Dan gebruik ik liever mijn achterrem om het bovenstaande te bewerkstelligen en dan bedoel ik niet blokkeren. Vermogen hebben we niet maar wel die achterrem.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gefeliciteerd Wouter met 20 gem :-q
PaganiProductions

Rayb81 schreef: za 15 februari 2020, 22:50 Gefeliciteerd Wouter met 20 gem :-q
Ja dank je.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Rayb81 schreef: vr 14 februari 2020, 23:24 Lage snelheid op de motor en hoge snelheid op de motor is nogal een verschil qua handling idd.

Mijn motor instructeur reed met mij achterop een 8je met de steppies aan de grond en 1 hand aan het stuur.
Puur handling vanuit de heupen.

MTB te hard de bocht in idd meteen extra naar binnen duwen die fiets.
Of je voorrem licht gebruiken zodat je fiets de bocht in valt....
Mijn instructeur deed dat toen ook. Hij zei: je doet het aardig maar zal het even een keer voordoen zoals het kan, niet moet. Nee nee, stap maar even achterop voor het gevoel dat erbij hoort.
En dus ook gewoon met de stepjes aan de grond.
Laatst gewijzigd door Mike123 op ma 17 februari 2020, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Volgens mijn GPS ging ik nog harder Bekijk Mijn fietsen activiteit op Garmin Connect. #beatyesterday
https://connect.garmin.com/modern/activ ... nique_id=2
Plaats reactie