van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Kantel je in een bocht je motor tussen je benen terwijl je zelf rechtop blijft en met je kont uit het zadel?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Op de MTB kom je sneller de bocht in dan dat je er uit komt.
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.
Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.
( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.
Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.
( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Haha hier nog 1.. Ik zie de (ex) motorcrossers iig de snelste tijden rijden. Dus die kunnen wel sturen/bochten aansnijden en minimaal remmen..
life starts @ 150bpm...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Ah duidelijk. Mtb drukken we fiets wat meer de bocht in idd en druk houden met je gewicht op de trappen aan de buitkant. En op een mtb kom je denk ik nooit sneller de bocht dan je erin gaat als het vlak is. Hooguit even snel als je em goed neemt.RobBoZ schreef: ↑vr 14 februari 2020, 20:34 Op de MTB kom je sneller de bocht in dan dat je er uit komt.
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.
Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.
( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
life starts @ 150bpm...
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ik heb rijles gehad van iemand die politie-instructeurs opleidt en ik wel hoog heb zitten qua skills. Wij leerden juist bij lage snelheid dat ding zo plat mogelijk te leggen. Lichaam rechtop, motor plat. Pas bij autoweg-snelheid lichaam en motor in een lijn. Motorsport snelheden waarbij je naast je motor naar binnen leunt haal je op de weg als het goed is niet dus dat leerden we niet. Al is er wat voor te zeggen om het wel te beheersen. Sowieso leerde ik altijd flink af te schuinen zodat je op het zachte rubber van de flank van de band komt. Dat is iets waar veel wielrenners door op hun plaat gaan bij nat weer. Ze houden de fiets angstig rechtop en komen niet met het zachte rubber op het asfalt maar met de harde slijtvaste laag in het midden. Zonder grip. Het voelt ook tegennatuurlijk om schuiner te gaan op nat asfalt. Zelfde op de mtb. Je gaat (te) snel een bocht in en de eerste reactie is: remmen. Terwijl je het met meer leunen prima zou redden.RobBoZ schreef: ↑vr 14 februari 2020, 20:34 Op de MTB kom je sneller de bocht in dan dat je er uit komt.
Op de motor kom je relatief langzaam de bocht in en accelereer je in de bocht.
Dat resulteerde bij mij in veel teveel remmen voor de bocht.
Wat betreft het (sportief)afschuinen is het op de motor de bedoeling je motor zo veel mogelijk rechtop blijf en er zelf zo veel mogelijk naast ga hangen.
Bij de MTB is het (zo ver ik van verschillende tutorials heb geleerd) precies anders om.
De fiets afschuinen en zelf recht blijven.
Daar zit ik ook nog weleens mee in de knoop.
( Kan de motor technieken verder toelichten als daar onduidelijkheid over is. )
Maar motorrijden is volgens mij gewoon te verschillend van MTB-en om het te kunnen vergelijken. Op een fiets kun je nou eenmaal niet je vermogen gebruiken om tractie te vinden. Kijk maar eens naar slow motion beelden van de bochten bij moto gp. Die mannen glijden altijd met twee wielen. En dan wijst hun voorwiel ook nog een beetje de bocht uit, of beter gezegd onder die hoek, omhoog
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Dat is ook precies mijn punt, het is te verschillend.Oli4k schreef: ↑vr 14 februari 2020, 21:59 Maar motorrijden is volgens mij gewoon te verschillend van MTB-en om het te kunnen vergelijken. Op een fiets kun je nou eenmaal niet je vermogen gebruiken om tractie te vinden. Kijk maar eens naar slow motion beelden van de bochten bij moto gp. Die mannen glijden altijd met twee wielen. En dan wijst hun voorwiel ook nog een beetje de bocht uit, of beter gezegd onder die hoek, omhoog
Maar komend van het motor(circuit) rijden ( stoere poster foto ) neem je die ingebakken gewoontes dus mee op de fiets.
Precies wat je niet wil en ik nu dus weer af moet leren.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Lage snelheid op de motor en hoge snelheid op de motor is nogal een verschil qua handling idd.
Mijn motor instructeur reed met mij achterop een 8je met de steppies aan de grond en 1 hand aan het stuur.
Puur handling vanuit de heupen.
MTB te hard de bocht in idd meteen extra naar binnen duwen die fiets.
Of je voorrem licht gebruiken zodat je fiets de bocht in valt....
Mijn motor instructeur reed met mij achterop een 8je met de steppies aan de grond en 1 hand aan het stuur.
Puur handling vanuit de heupen.
MTB te hard de bocht in idd meteen extra naar binnen duwen die fiets.
Of je voorrem licht gebruiken zodat je fiets de bocht in valt....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Dan gebruik ik liever mijn achterrem om het bovenstaande te bewerkstelligen en dan bedoel ik niet blokkeren. Vermogen hebben we niet maar wel die achterrem.
Mijn instructeur deed dat toen ook. Hij zei: je doet het aardig maar zal het even een keer voordoen zoals het kan, niet moet. Nee nee, stap maar even achterop voor het gevoel dat erbij hoort.Rayb81 schreef: ↑vr 14 februari 2020, 23:24 Lage snelheid op de motor en hoge snelheid op de motor is nogal een verschil qua handling idd.
Mijn motor instructeur reed met mij achterop een 8je met de steppies aan de grond en 1 hand aan het stuur.
Puur handling vanuit de heupen.
MTB te hard de bocht in idd meteen extra naar binnen duwen die fiets.
Of je voorrem licht gebruiken zodat je fiets de bocht in valt....
En dus ook gewoon met de stepjes aan de grond.
Laatst gewijzigd door Mike123 op ma 17 februari 2020, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn GPS ging ik nog harder Bekijk Mijn fietsen activiteit op Garmin Connect. #beatyesterday
https://connect.garmin.com/modern/activ ... nique_id=2
https://connect.garmin.com/modern/activ ... nique_id=2