van 18 km/h a 19 km/h naar 20 +km gemiddelde snelheid wedstrijd plannen!!

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hotdog schreef: vr 23 augustus 2019, 07:08 Ik weet niet hoe lang je standaard rondje is, maar als het ongeveer 35km is, trek er eens een dag voor uit om je rondje 3x te fietsen.
Gewoon in slakkentempo, heel relaxed.
Als je een paar dagen later je standaardrondje weer rijdt zul je zien dat je die 20km/h wel haalt..
meh.. zo simpel is het helaas niet.. Mark heeft wel een goede opmerking, kijk waar je het meeste verliest, daar is wellicht het meeste te winnen.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Gebruik je een hartslagmeter?
PaganiProductions

StefvanH schreef: vr 23 augustus 2019, 12:48 Gebruik je een hartslagmeter?
Nee al jaren niet meer heb ik in het begin wel gebruikt.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

PaganiProductions schreef: vr 23 augustus 2019, 13:00
StefvanH schreef: vr 23 augustus 2019, 12:48 Gebruik je een hartslagmeter?
Nee al jaren niet meer heb ik in het begin wel gebruikt.
Anders ga eens met een hartslagmeter fietsen. Dan kun je zien in hoeverre je op je conditionele limiet zit. Als dat zo is, moet je dus gaan werken aan je techniek. Anders conditie verbeteren met de hiervoor al genoemden methode (o.a. intervallen)
PaganiProductions

StefvanH schreef: vr 23 augustus 2019, 13:01
PaganiProductions schreef: vr 23 augustus 2019, 13:00
Nee al jaren niet meer heb ik in het begin wel gebruikt.
Anders ga eens met een hartslagmeter fietsen. Dan kun je zien in hoeverre je op je conditionele limiet zit. Als dat zo is, moet je dus gaan werken aan je techniek. Anders conditie verbeteren met de hiervoor al genoemden methode (o.a. intervallen)
Intervallen doe ik eigenlijk al op de Strava segmenten hier en daarna weer een stukje herstellen.
Volgens mij kan ik dat ook mijn gps instellen.
Ik wil mij eens een keer laten testen wat ik nou echt kan en wat ik beter kan.
QuiXoTic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 15:45
Mijn mountainbike: Scott Scale 930 2019

StefvanH schreef: vr 23 augustus 2019, 13:01 Anders ga eens met een hartslagmeter fietsen. Dan kun je zien in hoeverre je op je conditionele limiet zit. Als dat zo is, moet je dus gaan werken aan je techniek. Anders conditie verbeteren met de hiervoor al genoemden methode (o.a. intervallen)
Als je conditioneel op je limiet rijdt, moet je juist aan je conditie werken. Als niet aan je conditionele limiet komt tijdens het fietsen, moet je aan je techniek werken.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

QuiXoTic schreef: vr 23 augustus 2019, 13:42
StefvanH schreef: vr 23 augustus 2019, 13:01 Anders ga eens met een hartslagmeter fietsen. Dan kun je zien in hoeverre je op je conditionele limiet zit. Als dat zo is, moet je dus gaan werken aan je techniek. Anders conditie verbeteren met de hiervoor al genoemden methode (o.a. intervallen)
Als je conditioneel op je limiet rijdt, moet je juist aan je conditie werken. Als niet aan je conditionele limiet komt tijdens het fietsen, moet je aan je techniek werken.
Haha ja dat bedoel ik :oops:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

PaganiProductions schreef: vr 23 augustus 2019, 13:03
...

Ik wil mij eens een keer laten testen wat ik nou echt kan en wat ik beter kan.
Dat is natuurlijk lastig... er is geen "test centrum voor MTB-ers" Je zou een keer aan een wedstrijd mee kunnen doen, maar waat je meer van leert is een keer op pad met iemand die sneller is (zowel conditioneel als technisch). Als je daar achteraan probeert te rijden kan je veel leren waar je dingen laat liggen. (zo kom je makkelijker achter je zwakke punten, en kan je die vervolgens gaan aanpakken).

Aan de hand van je strava rit valt er weinig te zeggen, want ik kan niet zien wat de technisch moeilijkere secties zijn om te zien of je daar juist winst pakt of laat liggen.

Als je een keer een rondje Dorst op Strava zet zou ik je wel beter kunnen helpen, die ken ik op mijn duimpje
PaganiProductions

Prulleman schreef: vr 23 augustus 2019, 16:07
PaganiProductions schreef: vr 23 augustus 2019, 13:03
...

Ik wil mij eens een keer laten testen wat ik nou echt kan en wat ik beter kan.
Dat is natuurlijk lastig... er is geen "test centrum voor MTB-ers" Je zou een keer aan een wedstrijd mee kunnen doen, maar waat je meer van leert is een keer op pad met iemand die sneller is (zowel conditioneel als technisch). Als je daar achteraan probeert te rijden kan je veel leren waar je dingen laat liggen. (zo kom je makkelijker achter je zwakke punten, en kan je die vervolgens gaan aanpakken).

Aan de hand van je strava rit valt er weinig te zeggen, want ik kan niet zien wat de technisch moeilijkere secties zijn om te zien of je daar juist winst pakt of laat liggen.

Als je een keer een rondje Dorst op Strava zet zou ik je wel beter kunnen helpen, die ken ik op mijn duimpje
Ga ik nog een keer doen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Regelmatig in een groep fietsen waar het tempo gemiddeld hoger ligt helpt ook. Zeker als je dat op de weg doet is het goed te doen in de buik van zo'n peloton. Kopwerk wordt dan in het begin lastig en naarmate je het vaker doet lukt dat ook om van die beurten te doen. Die snelheid neem je dan weer mee het bos in en als je alleen fietst.

Als dat geen mogelijkheid is zou ik me meer richten op lange duurtrainingen die je afwisselt met intensieve korte blokjes. En soms een kort rondje volle bak. Je snelheid zal dan vanzelf wat hoger gaan liggen.

Hoewel ik je wel wil zeggen dat gem snelheid je plezier niet vanzelfsprekend verhoogt. Ikzelf heb jaren gekend dat ik harder fietste en hogere gem haalde. Maar dat wil niet zeggen dat ik dit jaar minder plezier heb. Integendeel ik geniet juist heel erg van routes en omgeving. Dus het is maar waar je prioriteit aan wilt geven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

hanjovdberg schreef: do 29 augustus 2019, 09:25 Regelmatig in een groep fietsen waar het tempo gemiddeld hoger ligt helpt ook. Zeker als je dat op de weg doet is het goed te doen in de buik van zo'n peloton. Kopwerk wordt dan in het begin lastig en naarmate je het vaker doet lukt dat ook om van die beurten te doen. Die snelheid neem je dan weer mee het bos in en als je alleen fietst.

Als dat geen mogelijkheid is zou ik me meer richten op lange duurtrainingen die je afwisselt met intensieve korte blokjes. En soms een kort rondje volle bak. Je snelheid zal dan vanzelf wat hoger gaan liggen.

Hoewel ik je wel wil zeggen dat gem snelheid je plezier niet vanzelfsprekend verhoogt. Ikzelf heb jaren gekend dat ik harder fietste en hogere gem haalde. Maar dat wil niet zeggen dat ik dit jaar minder plezier heb. Integendeel ik geniet juist heel erg van routes en omgeving. Dus het is maar waar je prioriteit aan wilt geven.
Dat bedoel ik ook te zeggen met "je niks aantrekken van je fietscomputer tijdens het fietsen". Ik heb zelf gemerkt dat dat mijn plezier op de fiets geen goed doet, aangezien het niet hard genoeg ging in mijn ogen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar als je ook sterker wilt worden en sneller helpt het ook om door te fietsen op bepaalde momenten en niet na ca 19 km een kwartier te rusten. Verderop in deze rit heb je weer ergens bijna 20 minuten stil gestaan. Misschien net op het moment dat het wat vermoeiender word of wat zwaarder dan stop je waarschijnlijk. Als je dan doorfietst gaan je spieren echt gebruikt worden en "wennen" ze aan het belasten er van. Daarna herstellen ze weer in de dagen erna en worden ze sterker. Simpel gezegd dan.
Als ik het helemaal mis heb hoor ik het graag. Iemand anders kan het vast beter uitleggen.
Ik ken de route verder ook niet, dus weet ook niet of je erg moet bijkomen na een klim.

Toen ik eind 2013 begon met mtb'en had ik totaal geen conditie en was kapot als ik thuis kwam. Nu heb ik iets meer conditie en ben soms nog kapot, alleen de afstand is een stukje verder geworden.
Heb toen bv een rondje over de Holterberg gereden en heb daar inclusief pauzes 2:18 uur over gedaan, 1:38 uur gefietst. 30 km.
Vorige week ook weer de Holterberg gefietst, maar eerst 15 km over de weg erheen, Holterberg over en weer 15 terug, in totaal 60 km (230 hm) maar nu in 2:41 uur.
(Dit is alleen maar om aan te geven hoe het bij mij heeft opgebouwd, vanaf 0 ervaring tot voor mijn doen lekker doorfietsen. Ik weet ook niet of leeftijd er nog iets mee te maken heeft maar ik ben pas 10 maanden 48). Maar als ik onderweg iets tegenkom in het bos of wat dan ook dan ga ik ook rustig staan kijken. Het hoeft niet altijd "hard". Het moet leuk zijn.

Wat de tips betreft over elleboog omhoog, stuur naar beneden drukken in de bochten, als je daar extra op let gaan de bochten een stuk makkelijker en gaat het na een tijdje bijna automatisch.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij het WK cross country reed de winnaar 20,463 km/h. Als je net zo hard wil rijden, is het zoeken van een simpel rondje de makkelijkste weg. :D

Een MTB rondje leent zich goed voor intervallen. Belangrijk daarbij is dat je ook stukjes rustig rollen (bijvoorbeeld staan op je pedalen zonder trappen) er tussen stopt. Intervallen van hard (als rust) en heel hard moet het niet zijn. Een rondje intervallen gaat trager dan een rondje doorrijden.
Plaats reactie