waming up & cooling down

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Met de leeftijd komen ook de gebreken...
Merk steeds vaker last aan schouders en rug na de MTB rit. Vooral na meerdere dagen achtereen een rit te maken, komen de klachten sneller.
Geen extreme downhill of zware marathons, gewoon je 'standaard XC rit' van +/- 40 km.

Beoefen buiten het MTB geen enkele andere sport, of fitness dingen.

Zijn er ter voorbereiding op een MTB-rit bepaalde oefeningen voor rug-schouders aan te bevelen als warming-up, en na afloop cooling down ?
Stap nu altijd domweg op - ga hakken - en stap af... want fietsen doe je met de benen - niet met je armen toch ?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

nixpix01 schreef: za 7 september 2019, 10:57 Stap nu altijd domweg op - ga hakken - en stap af... want fietsen doe je met de benen - niet met je armen toch ?
Zit je stationair op de fiets dan?
Ik niet igg...sturen, drukken, klappen opvangen, uit het zadel, hoppen, etcetc. Maw, je gebruikt zowat heel je lijf.

Meestal fiets ik de 1e 5-10min rustig aan warm (lees: 70-75%) en tegen het einde aan ook weer een paar minuutjes "uitfietsen". Zeker als het wat kouder is. Ook doe ik vaak wat rek-, strek- en losgooi oefeningetjes.

Warm up en cooldown scheelt ook gewoon in blessuregevoeligheid. Wat voor jou werkt zul je natuurlijk zelf moeten uitvinden.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Kan ook zijn dat je niet helemaal lekker op je fiets zit. Je zou eens een bike fitting kunnen laten doen? Ik ben zelf een aantal jaren geleden begonnen met core stability training. Heb ik heel veel plezier van en is volgens mij een van de beste investeringen die je als sporter kan doen (naast fietsen natuurlijk :-D)
Plaats reactie