“Gezonde” sportreepjes ed.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De slang spoel ik tussendoor gewoon goed door en vul ik bij grondige reiniging ook volledig met huishoud-azijn, werkt perfect!
En wat betreft de Stravasisten...was het maar een minderheidsgroepering. 8)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Eat naturel Amandel reep. Die zijn lekker. Gezond zullen ze vast niet zijn. Maar ik nam voorheen af en toe een gelletje en vond dat verschrikkelijk. Ik merk als ik die reep eet tijdens een zware rit dat het bijna hetzelfde effect heeft als het gelletje alleen vol ik mij minder vervelend. Dat gelletje had toch wel slechter effect vond ik/.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: wo 18 september 2019, 14:17 De slang spoel ik tussendoor gewoon goed door en vul ik bij grondige reiniging ook volledig met huishoud-azijn, werkt perfect!
En wat betreft de Stravasisten...was het maar een minderheidsgroepering. 8)
...ja ik dacht eigenlijk na plaatsen van mijn post ook al dat het begrip minderheidsgroepering hier toch tekort zou schieten idd. :D
Pro_Shifty schreef: wo 18 september 2019, 15:28 Eat naturel Amandel reep. Die zijn lekker. Gezond zullen ze vast niet zijn. Maar ik nam voorheen af en toe een gelletje en vond dat verschrikkelijk. Ik merk als ik die reep eet tijdens een zware rit dat het bijna hetzelfde effect heeft als het gelletje alleen vol ik mij minder vervelend. Dat gelletje had toch wel slechter effect vond ik/.
Mwah volgens mij zijn die eat natural bars zo slecht nog niet... OK, vast nog redelijk veel suiker maar als je een flinke rit rijdt kan je dat best gebruiken (lees: verbruiken) en verder zijn ze qua ingredienten niet echt ongezond dacht ik toch.

En zo'n gel vind ik bv voor het laatste deel van een rit toch goed werken, als je nog ff nét dat beetje extra nodig hebt. Dan geeft het mij altijd wel een goeie boost moet ik zeggen. Ook belangrijk: meteen daarna even flink wat water drinken om het goed in je systeem te krijgen. Staat zelfs op de verpakking meen ik.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Een op basis van havervlokken gebaseerde "sport" reep van Energy Oatsnack bevalt mij op lange niet te intensieve tochten uitstekend. Die zoette troep gaat mij op een fietsdag erg tegen staan en dit is een goed alternatief.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Meestal neem ik twee soorten repen van decathlon mee. Noga en van die fruitrepen. Puur suiker dus het meeste zal worden opgenomen. Ik drink er wel veel bij. Gezond eten doe ik voor en na de inspanning.

Jac Orie (schaatscoach/-trainer) heeft een onderzoek gedaan met atleten en daar kwam uit dat rozijnen net zo goed of beter werken als/dan de beste sportgels. Puur natuur. Alleen niet heel praktisch om onderweg een handje rozijnen te pakken.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vandaar dat het zo lekker rijdt op krentenbollen
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mario070 schreef: di 22 oktober 2019, 22:56 De pieper :-D :-q
Afbeelding

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 125512.htm
:D Ja ideaal, zo af en toe een hapje tussendoor...boordevol carbs! Wel thuis ff koken van tevoren he, anders is het niet te vreten. ;)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik heb goede ervaringen in de 80 km van amerongen een tig jaar geleden. 1 banaan en 2 bidons 1 met water en wat zout en 1 met maltodextrine oplossing 150 gram in een bidon van 600ml. Voldoende om exact 4 uur op te rijden. Doel gehaald :-D

Maltodextrine is een zeer korte zetmeel. Dit breekt snel af tot suiker, waar in principe je motor opdraait. Het is goed oplosbaar. Zo kun je dus een bidon maken met een grote energie inhoud waarvan je geen suiker dip krijgt. Of je eigen gelletje. Het is per kg te koop.

Voor de minder gehaaste tochten als een cyclo is een bruine boterham met beleg, Bikershaver ( geupgrade studentenhaver; pure chocola toevoegen :)) en al dan niet gedroogd fruit eenvoudig te eten en mee te nemen.

Die repen zoals Herman ze maakt lijken me ook wel wat. Middagje stunten in de keuken en je hebt een voorraad voor een paar maanden.

@ Herman: Hoe verpak je zo'n reep?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als ik het goed begrijp moet je de haver uit de recepten vervangen door aardappelpuree. In Centraal Europa eten ze van die knoedels (aardappelballen) met abrikozen erin (https://www.smulweb.nl/recepten/1141971 ... ozen?print); nooit gedacht dat dat prima rij-eten zou zijn. 8)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wiel-Maat schreef: wo 23 oktober 2019, 10:01
Mario070 schreef: di 22 oktober 2019, 22:56 De pieper :-D :-q
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 125512.htm
:D Ja ideaal, zo af en toe een hapje tussendoor...boordevol carbs! Wel thuis ff koken van tevoren he, anders is het niet te vreten. ;)
Bij NSMB al jaren bekend! 8)
https://nsmb.com/articles/is-that-a-fcking-potato/
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

nielsvk schreef: wo 23 oktober 2019, 18:52
Wiel-Maat schreef: wo 23 oktober 2019, 10:01

:D Ja ideaal, zo af en toe een hapje tussendoor...boordevol carbs! Wel thuis ff koken van tevoren he, anders is het niet te vreten. ;)
Bij NSMB al jaren bekend! 8)
https://nsmb.com/articles/is-that-a-fcking-potato/
:lol: Geweldig artikel! Leuk geschreven en ook mooi hoe hij de fiets onderdelen in het kook(bak)proces betrekt. ;)

Best n idee als on the road snack dus.
Plaats reactie