“Gezonde” sportreepjes ed.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik krijg last van mijn huid als ik te diep ga en veel voornamelijk geraffineerde suikers nuttig. Sportreepjes en gel’s staan natuurlijk stijf van de suiker dus ik heb nog wel eens last na een lange rit. Ondertussen wel een beetje geleerd om het beheersbaar te houden. Zo ga ik onderweg liever ergens wat goeds eten in plaats van je puur op reepjes en gel te verplaatsen. Maar toch ben ik ook even benieuwd naar overige ervaring. Welke reepjes hebben jullie goede ervaringen mee? Als in zit de minste rotzooi in, maar geeft toch goede energie.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Zelf maken een optie? En dan niet per se een reep maar een soort trailmix met noten, honing, kokos, chocola enz enz...
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Ik geef ook de voorkeur aan notenmengsels, als het simpel moet een zakje studentenhaver en anders zelf mengen van noten en gedroogd fruit.
Ik stop meestal om even een handje uit mn rugzak te pakken, maar als je wil blijven rijden zijn er ook zakjes die je aan je stuur kan hangen.

Als je nu voornamelijk koolhydraten gewend bent, zijn de vet gebaseerde kalorieen uit noten even wennen.
Maar bij lange ritten met een lagere intensiteit zou het geen probleem moeten zijn.

Met een hakmolen en iets plakkerigs zoals honing of chocola kan je er natuurlijk ook zelf een reep van maken.

De gezondere repen zijn helaas vrij duur, maar niet alle dure repen zijn gezond.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Snijd een krentenbol doormidden, smeer beide helften in met pindakaas, twee halve bananen ertussen, klap erop, in folie inpakken en mee voor onderweg.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Alien schreef: za 14 september 2019, 19:47 Snijd een krentenbol doormidden, smeer beide helften in met pindakaas, twee halve bananen ertussen, klap erop, in folie inpakken en mee voor onderweg.
En dat smaakt ook nog eens lekker. :-q
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Elke rit 2 snickers. Barstensvol noten :bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik had de laatste keer een zakje vol met overgebleven runderrollade mee. Moest toch op. Ik fiets met een reden :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

slapbandje schreef: za 14 september 2019, 20:30 Elke rit 2 snickers. Barstensvol noten :bier:
En nagenoeg geen suiker.... :lol:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Enrico schreef: za 14 september 2019, 20:49
slapbandje schreef: za 14 september 2019, 20:30 Elke rit 2 snickers. Barstensvol noten :bier:
En nagenoeg geen suiker.... :lol:
Plak ik er een extra rondje Rhenen achteraan, binnen 14 minuten, zijn die suikers ook weer verbruikt. :-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Slapbandje schreef: Plak ik er een extra rondje Rhenen achteraan, binnen 14 minuten, zijn die suikers ook weer verbruikt. :-q
Ja zoveel is 16 suikerklontjes ook weer niet :winkie:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Maar dat was niet helemaal het punt, hè?
Tijgerhaai schreef: za 14 september 2019, 18:01Ik krijg last van mijn huid als ik te diep ga en veel voornamelijk geraffineerde suikers nuttig.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Tijgerhaai schreef: za 14 september 2019, 18:01 Maar toch ben ik ook even benieuwd naar overige ervaring. Welke reepjes hebben jullie goede ervaringen mee?
Jawel :bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mijn vrouw maakt voor mij af en toe 'energy bites' volgens eigen, door experimenteren ontwikkelde recept. Misschien heb je er wat aan, mogelijk nog steeds te veel suiker voor je maar je kunt zelf verder experimenteren. Het is in ieder geval erg makkelijk en snel te maken en in rap tempo mijn favoriete trailsnack geworden.
1 cup oat
1 cup coconut
1 cup peanut butter
1/4 cup maple syrup ("the real stuff from Quebec") *
1/4 cup cocoa
1/2 crumbled peanuts
1/4 cup mini chocolate chips

Mash everything together, make bite-sized patties, and put them in the fridge for 1 hour.
* Canadezen nemen hun maple syrup serieus, in BC blijkbaar niet goed genoeg dus mijn schoonmoeder stuurt elk jaar een paar blikken op uit Quebec :bier:

Edit: CLIF bars vind ik ook wel goed te doen maar zijn erg duur (koop ik alleen in de aanbieding) en weet niet of die überhaupt in NL worden verkocht.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bedankt voor de tips zitten toch wel een paar bruikbare tussen.

Het is ook weer niet zo dat ik geen suiker mag, maar het is wel raadzaam om het binnen de perken te houden. En heb daarvoor toch wel behoorlijk af moeten kicken. Een fles Fanta had ik vroeger zo weg gewerkt op een warme dag. Nu denk ik halverwege een glas al gadverdamme dit is toch niet te zuipen? (zoete meuk) Cola drink ik alleen nog als ik mij behoorlijk leeg gereden heb en dan hou ik het ook bij één groot glas daarna braafjes aan het water. Chocolade moet ik ook mee uitkijken daar zit domweg een stofje in waar ik allergisch voor ben. Als ik een reep opvreet of een zak M&M's weg snaai is het de volgende dag gegarandeerd "feest" Probleem is een beetje dat de medische wetenschap er ook nog niet helemaal over uit is wat allergieën en eczeem veroorzaakt. Daarnaast zegt de ene dermatoloog dat voeding niet van invloed is, de volgende zegt haal zo veel mogelijk suiker uit je dieet. Omdat dat goed resultaat had geef ik haar dan toch gelijk. Het is dus ook een zelf dokteren en gevolg en oorzaak proberen te achterhalen. Een beetje van dokter als ik zo doe doet het hier zeer. Dan niet meer zo doen hè. :D

Voor een rondje om de kerk haal ik bij de buurtsuper muesli repen, ontbijtkoek, dat soort dingen en dat gaat prima. Maar voor langere en of georganiseerde tochten waar je dus langer onderweg bent en meer energie verbruikt vind ik de sportrepen wel prettiger anders kom ik toch iets te kort. Op advies van mijn diëtiste gebruik een sportdrank met maltose. (goede ervaring met SIS Go Electrolyte in max. halve dosis) Dat is nog steeds suiker, immers alles wat op ose eindigt is suiker, maar het komt langzamer vrij waardoor je bloedsuikerspiegel niet als een jojo open neer gaat. Daarnaast minder repen en eigenlijk geen gel, behalve sporadisch één of twee met cafeïne als ik even een "boost"voor het laatste stukje moet hebben. (drink geen koffie ed, dus dan heeft het ook effect bij mij)

De reepjes die ik dan wel wil ben ik alleen nog niet helemaal uit. SIS gaat op zich prima, maar die verkopen ze niet overal. (doos bij de postorder toko is dan weer snel te veel zo veel gebruik ik ze ook weer niet) Clif had ik inderdaad ook geprobeerd. Mooi verkoopverhaal natuurlijke producten enz. (heb jij wel eens een synthetische wortel gezien?) maar er zit blijkbaar toch iets in waar in op reageer. Ook hebben ze eigenlijk best wel een vervelende zoete nasmaak. Dus ik ben er niet zo wild van.

Hele lap tekst maar zo is de situatie wat duidelijker denk ik.
◼︎ Go round the outside.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Mijn lijf (voorzien van een paar immuunziekten) werkt ook het best zonder (toegevoegde) suikers en beperking van koolhydraten. Toen ik hier niet op lette, had ik altijd willekeurig welke mueslirepen in mijn tas tijdens hiken, kajakken, fietsen. Sinds ik van de suikers af ben heb ik zelden iets nodig onderweg, er zit simpelweg meer rek in. Een appel of banaan als ik langer weg ben, lunchpakket in de vorm van een bakje yoghurt met noten, rozijnen, honing.

De les die ik al snel geleerd heb is dat zelf maken met echte ingrediënten altijd het beste werkt als je bepaalde stoffen, ingrediënten of bereidingen probeert te mijden. Daar krijg je snel genoeg handigheid in, als je dat niet al bent.

Een tijdje terug zelf mueslirepen gemaakt met pindakaas, krenten, noten, honing in de keukenmachine. Niet zoals hierboven met bomensap uit Quebec, maar wel prima te eten. Waarschijnlijk ook wel te doen met agavesiroop (lagere glycemische waarde dan honing geloof ik). Op zich niet veel werk voor een lekker resultaat. Stop erin wat je lekker vind en waar je het goed op doet. Even experimenteren. Zelf heb ik er weinig van op tijdens sporten, maar ga er binnenkort weer eens mee aan de slag.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Plaats reactie