Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ik heb ff gezocht op dit forum, maar niet een hoekje 'kleding' o.i.d. tegengekomen, dus vandaar dat ik dit topic hier maar start. Sinds het voorjaar rij ik met flats (nukeproof neutron EVO), nadat ik enkele jaren met clips heb gereden. Het bevalt me prima, daar ik geen last meer van mijn knie heb. Echter zijn mijn voormalige tennisschoenen nu wel helemaal versleten :lol: . Ik ben dan ook fijne en goede schoenen voor mijn flats.

Ik zoek schoenen die ik het hele jaar door kan dragen. Met andere woorden: die in de zomer warmte afvoeren en in de winter warmte vasthouden en bovenal water tegenhouden (eventueel in combi met waterdichte sokken; overschoenen ben ik geen fan van). Nu weet ik niet of er dergelijke schoenen zijn. Het klinkt mij in ieder geval wel tegenstrijdig in de oren... Misschien dat één van de die-hard flat-rijders deze 'beginneling' wat verder wegwijs kan maken? Eventueel met een linkje naar een webshop? O ja, budget: zeg max € 150,-?

O, ik had deze post ook ergens in de 'girlz corner' gedaan, maar daar geen reactie ontvangen. Vandaar hier nog even...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb 5ten freeride schoenen, een Supergrippie schoen en net geen 100,- bij Mantel.
De mijne zijn nu na 4 jaar langzamerhand aan vervanging toe, maar komen weer dezelfde want:
Zomers ademend genoeg.
Swinters met dikke sokken erin van sealskins warm genoeg.
waterdichtheid: nul, maar alles wat goed water afstotend is, gaat ook zweten als een malle en als het echt zeikt loopt het water er toch ook gewoon van boven in langs je enkels.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Boekenkist schreef: vr 20 september 2019, 16:49
Ik zoek schoenen die ik het hele jaar door kan dragen. Met andere woorden: die in de zomer warmte afvoeren en in de winter warmte vasthouden en bovenal water tegenhouden (eventueel in combi met waterdichte sokken; overschoenen ben ik geen fan van). Nu weet ik niet of er dergelijke schoenen zijn. Het klinkt mij in ieder geval wel tegenstrijdig in de oren... Misschien dat één van de die-hard flat-rijders deze 'beginneling' wat verder wegwijs kan maken? Eventueel met een linkje naar een webshop? O ja, budget: zeg max € 150,-?
Inderdaad tegenstrijdig, Five Ten heeft een hele range aan schoenen die binnen je budget passen. Koop nu een setje voor herfst winter en vh voorjaar een setje voor warmere dagen.
Zie het als winterbanden voor je auto, zo'n setje gaat 2x zo lang mee als je maar de helft vh jaar gebruikt ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: vr 20 september 2019, 16:53 Ik heb 5ten freeride schoenen, een Supergrippie schoen en net geen 100,- bij Mantel.
De mijne zijn nu na 4 jaar langzamerhand aan vervanging toe, maar komen weer dezelfde want:
Zomers ademend genoeg.
Swinters met dikke sokken erin van sealskins warm genoeg.
waterdichtheid: nul, maar alles wat goed water afstotend is, gaat ook zweten als een malle en als het echt zeikt loopt het water er toch ook gewoon van boven in langs je enkels.
+1, ik rij altijd met de Freerider elements. `s Zomers dunne enkel sokjes en `s winters seallskins eventueel aangevuld met merino liners voor als het <5gr is. De zool is ook meer hufterproof als die van de Freerider contacts (die waren binnen een ½jr gesloopt door m`n flats)

https://www.adidasoutdoor.com/five-ten- ... /FT16.html
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat had ik met schoenen van 661, in 6 maanden klaar.
Voordeel van 5-ten vind ik dat ze exact dezelfde maat hebben als Adidas waar ik altijd op loop, dus dat is makkelijk bestellen en de grip vd zolen is subliem.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Hier ook heel tevreden van de freerider elements, die gaan al jaren mee hier en nog maar weinig tekenen van slijtage te zien
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hier uiteraard ook een dikke + voor Five Ten maar dan voor de Freerider Pro's. Ik zocht iets wat tegen een stootje kan en kwam bij de Pro's uit. Voor elk wat wils in de Five Ten familie.
V8HP
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 5 februari 2019, 20:49
Mijn mountainbike: Giant Reign1.5 en een Giant NRS-1

Hier de five ten impact pro.
Lekkere stevige schoen en mega grip met de crankbrothers stamp flats.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Zijn er ook goede feeride schoenen zonder veters
Net zoals de meeste spd schoenen
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

HB_Eagle schreef: zo 22 september 2019, 15:12 Zijn er ook goede feeride schoenen zonder veters
Net zoals de meeste spd schoenen
alleen voor kids ;)

Afbeelding


.... de 510 Kestrel Boa zijn echt SPD schoenen, behoorlijk stijve zool

Afbeelding


....... dus, voor zover ik weet helaas nog niet, of je moet cross/hardloop schoenen gaan gebruiken





edit:

..... oh ja, dan was ik deze nog vergeten .... wel vrij lomp (en heel warm) maar mét Stealth soles

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

yo-eddy schreef: zo 22 september 2019, 17:14
HB_Eagle schreef: zo 22 september 2019, 15:12 Zijn er ook goede feeride schoenen zonder veters
Net zoals de meeste spd schoenen

..... dus, voor zover ik weet helaas nog niet, of je moet cross/hardloop schoenen gaan gebruiken





Gek toch?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Freeride Pro's hier, heerlijk schoentje :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

5Ten ook hier het hele jaar door, maar op warme zomerse dagen Keen outdoor sandalen (met rubber neus). Lekker koel en grip/bescherming zat voor mij.
Gebruikersavatar
Mr. Goodkat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 28 augustus 2019, 09:59
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

5Ten Freerider Pro. Zeer fijne schoen en plakt goed
Trek Fuel EX8 2019
Trek Checkpoint SL5 2020

-Ride long and prosper 🖖-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Five Ten zijn superschoenen voor flatpedals, maar de eis dat ze in de zomer en winter perfecte temperatuureigenschappen hebben is natuurlijk onhaalbaar. Of ken jij andere schoenen die dat wel hebben? ;-)

Overschoenen met flatpedals is geen goed idee, die gaan binnen een paar ritten aan flarden door de pinnen van je pedaal. Dus dikke sokken, of als je gevoelig bent voor koude voeten toch andere schoenen in de winter. Ik red het wel met dikkere sokken (merino) zolang het wat boven nul blijft, als het richting vriespunt gaat rijd ik met een paar lage wandelschoenen. Qua grip iets minder dan FT, maar wel te doen en voor die paar keer per jaar ga ik geen extra schoenen kopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie