Liesbreuk en fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Alleen even voor informatie:

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een liesbreuk (gehad) en daarmee door gefietst?
Of heeft iemand ooit een liesbreuk band gebruikt tijdens fietsen?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik had met lopen en staan regelmatig last van een, bleek achteraf, liesbreuk echter in diezelfde periode had ik er met fietsen totaal geen last van.
Korte of langere ritten, het maakte niets uit. Nergens last van.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lijken mij -ook als je vragen slechts voor informatie zijn- nog steeds vragen voor een arts? Ik neem aan dat je er zelf mee kampt. In dat geval dus ook sterkte gewenst!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij een liesbreuk kun je meer/minder klachten hebben.
Ligt er maar aan hoe groot de breuk is, waar 'ie precies zit, wat je alemaal doet wat betreft werk, sport.
Heb je er eenmaal een, dan zal hij langzaam groter worden naarmate er meer sprake is van 'buikpers', dwz, van kracht zetten waarbij je je buikspieren ook gebruikt. Zwaar werk, tillen, krachtsinspanningen bij sporten, etc., werken een breuk in de hand. Dus evt. ook MTB-en.
Neemt de last/hinder toe, dan is er uiteindelijk maar definitieve 1 oplossing: chirurgisch eea weer verstevigen. Locatie en grootte breuk bepalen dan welke techniek in dat specifieke geval het beste is. Je huisarts kan je evt doorverwijzen naar de chirurg.
Een breukband 'geneest' niks, voelt hooguit prettig aan door wat extra steun (wat dus wel heel fijn kan zijn in afwachting van een definitieve oplossing!).

(Enige risico bij een breuk is het beklemd raken van een breuk. Dwz: je darminhoud, darmlis, gaat via de breukpoort op weg naar buiten (bobbel buik/bobbel balzak), en raakt wat klem te zitten. Oha volstaat dan terug drukken, lukt nagenoeg altijd wel. Kun je zelf doen. En ga je ermee naar de arts, dan drukt die ook gewoon nog eens wat langer/harder dan dat je zelf deed :wink: . Heel zelden lukt dat echter toch niet, en dan wordt heel soms de vaat/zenuwstreng, de darmlis 'bedreigd'. En in die zeldzame gevallen moet er dan snel operatief worden ingegrepen. In alle andere gevallen is een breukoperatie niet spoedeisend, en wordt zo'n ingreep rustig gepland iom patient. Na de ingreep mag je afhankelijk van de grootte, de gekozen techniek, etc., een tijd niet tillen/sporten, etc., om de breuk goed te laten genezen).

Meer info:
https://www.thuisarts.nl/liesbreuk
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb al jaren een kleine liesbreuk. Alleen als ik te zwaar til heb ik er last van en straalt het uit naar mijn edele delen. Als ik dat dan heb druk ik op de plek en dan is de pijn weer weg. Met fietsen heb ik er nog nooit last van gehad en verder mijn werk aangepast dus heb er eigenlijk nooit meer last van.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Gister geopereerd aan dubbele liesbreuk, aan beide zijden een matje ingebracht. Nu even 2 weken rustig aan en hopelijk dan zachtjes aan klachtenvrij verder.
Had met fietsen niet echt veel last, wel bij klussen/tuinieren/zwaar tillen etc.
Links 30mm breuk, rechts 10mm. Had rechts eigenlijk geen last .... maar als je toch op de OK ligt dan beter gelijk meenemen was advies vd chirurg :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

yo-eddy schreef: wo 5 april 2023, 10:16 Gister geopereerd aan dubbele liesbreuk..
Beterschap ermee, ouderdom komt met gebreken. :winkie: :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beterschap :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie