Wat heb jij in je bidon zitten ?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Allen,

Als old skool biker reed ik altijd met Isostar in mijn bidon,heerlijk de citroen smaak.

Wat is er tegenwoordig een beetje gangbaar om je energy level op pijl te houden ?

Hoor graag jullie ervaringen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

VintigeBiker schreef: za 5 oktober 2019, 13:01 Allen,

Als old skool biker reed ik altijd met Isostar in mijn bidon,heerlijk de citroen smaak.

Wat is er tegenwoordig een beetje gangbaar om je energy level op pijl te houden ?

Hoor graag jullie ervaringen...
Een Camelbak :winkie:
Iso-drink vd Lidl (verkopen ze die in NL ook?) er in, vermengd met water en een magnesium tablet.

De bidon gaat soms mee met water, voor de hond.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

ThaSingleTrackMastah schreef: za 5 oktober 2019, 13:03
VintigeBiker schreef: za 5 oktober 2019, 13:01 Allen,

Als old skool biker reed ik altijd met Isostar in mijn bidon,heerlijk de citroen smaak.

Wat is er tegenwoordig een beetje gangbaar om je energy level op pijl te houden ?

Hoor graag jullie ervaringen...
Een Camelbak :winkie:
Iso-drink vd Lidl (verkopen ze die in NL ook?) er in, vermengd met water en een magnesium tablet.

De bidon gaat soms mee met water, voor de hond.
Aha dat zijn dus die rugtassen,dacht al nemen ze allemaal mee joh :)

Zal eens bij de lidl gaan kijken,heb nog wel wat whey staan maar dat gaat niet lekker denk ik :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hier ook de Camelbak en bij mij is die gevuld met water. Ik heb een sportreepje mee voor onderweg. Sportdrank valt vaak verkeerd op de maag. Voor en na de rit doe ik naar behoefte wel aan electrolyten, energie en proteïnen. Soms op een heel hete dag isotone drank mee, wel de electrolieten maar zonder de “energie”.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Speed & cocaïne
Dat verkoop ik onderweg aan stravanisten die nog harder willen. Zo houd je je hobby een beetje betaalbaar.
:bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Half water half appelsap of een suikervrij electrolyte tabletje.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Jurf schreef: za 5 oktober 2019, 15:57 Speed & cocaïne
Dat verkoop ik onderweg aan stravanisten die nog harder willen. Zo houd je je hobby een beetje betaalbaar.
:bier:
Shit concurrentie ..😎
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

VintigeBiker schreef: za 5 oktober 2019, 13:01 Allen,

Als old skool biker reed ik altijd met Isostar in mijn bidon,heerlijk de citroen smaak.

Wat is er tegenwoordig een beetje gangbaar om je energy level op pijl te houden ?

Hoor graag jullie ervaringen...
Gewoon water, fiets zelden verder dan 50 a 60 km in een rit.. sportdrankjes vind mijn maag vaak niet zo geslaagd..
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik was aardig klaar met die dure sportdranken en maak het nu zelf met pure malto-dextrine (= 2% vrije glucose, 7% maltose [twee gekoppelde glucose-moleculen] en 91% langere ketens van glucose), wat vruchtensap of limonadesiroop en zouten. Bijkomend voordeel is dat ik het naar eigen verhouding kan mengen: op warme dagen wat minder malto dan op koude.

Je koopt het voor rond de €3 per kilo.

Dosering:
Sportdranken kunnen worden ingedeeld in twee categorieën: dorstlessers en energie dranken. Het verschil zit hem in de hoeveelheid koolhydraten. Wanneer een drank 40 tot 80 gram koolhydraten per liter bevat, wordt het een dorstlesser genoemd, bij een drank die 80-200 gram koolhydraten per liter bevat spreekt men van een energie drank.

Onderzoeken hebben aangetoond dat je een minimale hoeveelheid koolhydraten moet innemen wil de drank een positief effect hebben op je prestatie. Minder dan 20 gram koolhydraten per uur heeft geen zin. Omdat ons lichaam maximaal 60-80 gram koolhydraten per uur uit een drank kan absorberen, wordt algemeen aangeraden om per uur die hoeveelheid tijdens het sporten (dorstlesser) te drinken.

Het nadeel van een energiedrank is dat het minder snel in het lichaam wordt opgenomen en daardoor de vochtopname kan remmen. Energiedranken zijn daarom vooral geschikt voor b.v. wielrenners die de laatste kilometers van een finale ingaan of voor lopers die in de winter bij koud weer weinig vocht verliezen. Samengevat is een drank die 60 tot 80 gram koolhydraten per liter bevat het beste voor zowel de inname van vocht als voor de levering van energie.
carbon bike, titanium collarbone...
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

Nog steeds de “ouderwetse” isostar citroen in de bidon of Camelbak . Op de mtb is meestal dusdanig intensief dat je de koolhydraten aan moet vullen. Dat lukt je niet alleen met eten, dus in het drinken moeten ook koolhydraten zitten. Isostar citroen reageert mijn lichaam het beste op. Verder de koolhydraten aanvullen met een krentenbol of een gel van Sponsor, dit afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mach0 schreef: za 5 oktober 2019, 16:39
Jurf schreef: za 5 oktober 2019, 15:57 Speed & cocaïne
Dat verkoop ik onderweg aan stravanisten die nog harder willen. Zo houd je je hobby een beetje betaalbaar.
:bier:
Shit concurrentie ..😎
:lol: :lol:


On topic heb ik zelf een Camelbak voor water en verder in de bidon nog een zelfgemaakte ORS sportdrank van 1/3 vruchtensap met 2/3 water met een theelepel zout. En dan heb ik nog een energiereep en een banaan in de rugzak om echte hongerklop op de bike voor te zijn. Sommigen zeggen dat je mineralen ontbeert met sportdrank zoals ik die maak, maar in de voeding die ik meeneem zitten ook mineralen dus die completeren dat weer. :bier:
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Flow&Co schreef: wo 16 oktober 2019, 16:08 Wat heb jij in je bidon?
Ja ik wilde het ook al aanstippen, een dergelijk topic was er idd al... maar ach. Misschien kunnen ze samengevoegd worden. 8)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Camelbak met water.
En halverwege ergens een cappucino en een stuk Limburgse vlaai, daar zit alles in wat een mens nodig heeft :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peatsmoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 18 oktober 2019, 17:58
Mijn mountainbike: Merida Big Nine Pro One
Contacteer:

Verdunde appelsap (ongeveer 1:1) als ik echt inspannende tochten maak. Voor de rest ben ik een beetje va de old school en raw-foods: fruit mee voor de koolhydraten en zelfgemaakte mueslikoekjes.
Pure vruchtensap doen je bloedsuikerspiegel veel te snel stijgen en als je gezond eet heb je veel van die moderne gels en bars helemaal niet nodig, want door de maaltijd die je vooraf nuttigt kun je zeker twee uur vooruit. Daarna kun je de koolhydraten aanvullen met vers fruit en zelfgemaakte bars (zonder onnodige en onzinnige toevoegingen). Pas als je langer 2 á 3 uur op marathonniveau aan de bak gaat, kun je baat hebben bij allerlei moderne voedingssupplementen... :bier:
What doesn't kill you, makes you wish it did...
Plaats reactie