inlegzolen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
paradijs
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: za 16 januari 2010, 16:51

Hallo,

Wat is ongeveer de levensduur van een setje inlegzolen ?

Heb laatste weken last van binnenzijde aan beide knieën...
Kan de oorzaak niet verklaren ; heb géén extra kilometers gemaakt, niet zwaarder gereden dan normaal, géén fiets afstellingen gewijzigd.

Mijn huidige zooltjes zijn (Sidas) custom zooltjes die ik heb laten maken bij Bioracer. Deze zijn al > 15 jaar..

Daarnaast de vraag ; welk merk zooltje adviseren jullie ?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De zooltjes zijn misschien nog wel goed, maar je voeten zijn waarschijnlijk veranderd. Mogelijk ben je in die vijftien jaar niet jonger geworden en moet je je aanpassen aan je voortschrijdende leeftijd
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Geen merk maar maatwerk dus zooltjes aangemeten door een orthopedisch schoenmaker/podoloog.
Tegen mij werd gezegd als ze perfect zitten en dat is niet meteen de eerste keer!! dan elke 5 jaar controleren of ze nog wel passen.
De meeste zorgverzekeraars vergoeden ze voor een groot gedeelte, totale kosten zit gemiddeld op de 200-275,-.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Jurf schreef: zo 6 oktober 2019, 22:31 Geen merk maar maatwerk dus zooltjes aangemeten door een orthopedisch schoenmaker/podoloog.
Tegen mij werd gezegd als ze perfect zitten en dat is niet meteen de eerste keer!! dan elke 5 jaar controleren of ze nog wel passen.
De meeste zorgverzekeraars vergoeden ze voor een groot gedeelte, totale kosten zit gemiddeld op de 200-275,-.
15 jaar is wel heel lang voor een setje orthopedische zolen. Ik vervang ze ongeveer elke 3/4 jaar. Dan zijn ze bij mij ook wel versleten.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ook ik rij met orthopedische inlegzolen. Eerlijk gezegd rij ik op de oude. De meest recente zitten in mijn normale schoenen. Bij biken worden ze regelmatig nat en zanderig, dus dan slijten ze sneller. Maar na 2 a 3 jaar zijn ze wel op. Kosten rond 300,-

Overigens wikkel je je voet feitelijk niet echt af bij het biken. Je drukt meer op je voorvoeten. Daar kan eem orthopeed rekening mee moeten houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ReinierT" schreef:
...
Overigens wikkel je je voet feitelijk niet echt af bij het biken. Je drukt meer op je voorvoeten. Daar kan eem orthopeed rekening mee moeten houden.
Precies, lopen of fietsen, da's een heel verschil.
Ook trap je alleen met de voorste helft van je voet.

Maar als je al 15jaar (of meer) met orthopedische zooltjes loopt, dan weet je ondertussen zelf toch ook wel waar je zooltjes aan moeten voldoen om lekker te fietsen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Leto_jr8
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 7 februari 2010, 12:18
Mijn mountainbike: Krijgt ooit eens een nieuw kleurtje.

Nee ik ben geen ambulancebroeder van beroep, doch lijkt het er misschien op dat ik oude(re) forumthreads nieuw leven inblaas de laatste tijd.
Doch ik zoek altijd eerst in het forum op soortgelijke vragen/onderwerpen, welke ik zelf heb en tevens het forum een beetje 'schoon' wilt houden.

Anyway.. inlegzolen.

https://www.fiets.nl/techniek/ben-je-sn ... nlegzolen/

Is dat zo? Zijn er hier bikers die dit onherroepelijk staven?

Zoals velen, heb ik zelf twee verschillende voeten, linkervoet zelfs iets groter en een hogere wreef.
Doch ook vond ik jaren geleden de BOA-sluitings op MTB schoenen niet fijn zitten, het voelde bekneld.
Nu zijn er dubbele BOA-sluitings te vinden op schoenen, dus wie weet.
Maar goed ik rij dus nog steeds rond met de schoenen die 3 klitteband straps hebben.

Toch wil ik naar nieuwe schoenen en las ik ergens in dit forum dat mensen pijn aan hun voeten hebben, waarschijnlijk vanwege te weinig ondersteuning in de holle voet.

Dat kan verholpen worden met inlegzolen, in mijn gedachten laat het mij niet meer los, dat ik er zelf wellicht ook profijt van zou kunnen hebben.

In de URL boven, wordt de speciaalzaak Bikeshoe4u genoemd, zijn er hier tevreden klanten bij hun?
Kennen jullie nog meer speciaalzaken voor het aanmeten van inlegzolen voor het fietsen/mountainbiking?
Alles wat je thuislaat, is mooi meegenomen. :-D
Lutra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 7 april 2023, 12:38
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M30

Geen ervaring mee, maar Specialized biedt ook de mogelijkheid om zolen op maat te maken voor (Specialized) schoenen.
Foar de wyn is elts in hurdfytser
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik heb deze nu een jaartje of 2 in gebruik en ik zal niet beweren dat ze alle claims waar maken, maar ze zijn erg goed te customizen en ik heb aanzienlijk minder kramp in mijn tenen. heb ook het idee dat ik iets stabieler in de schoenen sta.

https://www.g8performance.com/insoles/p ... orthotics/
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben een tevreden klant van bikeshoe4you. Goed advies gekregen, goede uitleg. De juiste schoenen mee gekregen. Ik mocht ze een week uitproberen, maar dat was niet nodig.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Ik heb, al sinds m'n jeugd, inlegzooltjes in m'n schoenen ivm een wat te vlakke voet. Tijdens een bikefit is er een filmpje gemaakt van mijn benen, waarbij ik met en zonder die zooltjes fietste. In mijn geval was duidelijk dat mijn benen met gebruik van de zooltjes veel stabieler waren (minder zwabberen), oftewel het trappen was (ietsjes) efficiënter. Dat was overigens wel icm flatpedals en het gebruik van de middenvoet tijdens het trappen. Dat laatste doe ik overigens ondertussen ook al (bijna) niet meer.

Let wel, dit is dus in het geval waarbij ik die dingen in het dagelijks leven ook gebruik. Als je dat niet hebt en je gebruikt goed het voorste gedeelte van je voet tijdens het trappen, dan denk ik dat de warde van die zooltjes beperkt is. Zeker als je fietsschoen al een gevormde en harde zool heeft.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
Leto_jr8
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 7 februari 2010, 12:18
Mijn mountainbike: Krijgt ooit eens een nieuw kleurtje.

Dank voor de reacties! Altijd leuk en interessant om te lezen!

Mijn mountainbikeschoenen zijn gewoon versleten, maar vanwege niet fijn zittende andere fietsschoenen omdat ik al eerder nieuwe mountainbikeschoenen wilde aanschaffen, bleef ik doorfietsen met mijn huidige sloffen.
Doch ik ervaar wel meer ongemak, soms met pijn of eerder opkomende vermoeidheid in de voeten/benen heb ik het idee.

Een screening zou inderdaad moeten uitwijzen of inlegzolen kunnen helpen en/of mijn heupen wel of niet horizontaal/symmetrisch zijn.

Vrijwel alle fietsschoenen hebben een standaard (inleg)zool, welke eigenlijk voor minstens de helft aan gebruikers niet geschikt is.
Zoveel verschillende voeten zijn er, maar een aangemeten inlegzool is best prijzig ja.

Altijd al wel sinds de jeugd op welke fiets dan ook met de voorvoet op de pedalen gefietst, op de MTB rij ik ook met clipless pedalen van Time Atac.
Wel merk ik al jaren op de racefiets en daarna laatste 10 jaar op de MTB dat ik vooral met mijn rechterknie een soort van een 8 draai tijdens het fietsen.

Misschien is het geen verkeerd idee om eens een bezoek te brengen aan Bikeshoe4u en dan uiteraard m'n huidige oude sloffen meenemen.
Alles wat je thuislaat, is mooi meegenomen. :-D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je zou ook even een bikefit moeten doen.
Bij het gros van de mensen staan de voeten niet recht, dat kan pijntjes geven.

Ik had geen last maar nadat er een heel klein wigje onder mijn schoenen is geplaats en de de MTB alleen een 1mm ring aan de binnenzijde van de eggbeater. Voelt het voor mij zoveel prettiger en natuurlijker. Dat kan ook met een zooltje, maar met het pedaal of plaat is dat een stuk makkelijker.

Doe dat vooral niet zelf, heel veel hebben de neiging als bv de voet uit de buitenzijde naar beneden hangt om dat de corrigeren, dat moet je vaak juist niet doen. Je moet de natuurlijk houding ondersteunen. Maargoed dat is ook niet altijd het geval!

Ik zou minimaal een schoen bikefit doen en dan eventueel inlegzooltjes
Gebruikersavatar
Leto_jr8
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 7 februari 2010, 12:18
Mijn mountainbike: Krijgt ooit eens een nieuw kleurtje.

Ik heb in 2016 een bikefitting gedaan, maar ha ik heb het geweten hier op het forum! :D
En diegenen die er op reageerden hadden ook gelijk!
Te lang geleden en ook best achterhaald en verouderd. :oops:

Nu met de Propain Hugene zal ik er wellicht ook verstandig aan doen een bikefitting te doen, maar sowieso een schoenfitting inderdaad.
De lage rugpijn/-stijfheid die regelmatig komt opzetten is altijd rechts van de wervelkolom.

Thx voor je reactie :-q
Alles wat je thuislaat, is mooi meegenomen. :-D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Waarom raakt je bikefitting verouderd?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie