Slapende voeten tijdens rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Afgelopen zaterdag ben ik na ruim 2 jaar met flats te hebben gereden dan toch overstag gegaan op spd-pedalen. Uiteraard heb ik een losse stand gebruikt, zodat ik snel uit kan klikken mocht ik bijna vallen. Echter nu kreeg ik na een tijdje slapende voeten en dit bleef zo, ook al bewoog ik mijn tenen.
Tijdens een pauze trok het slapende gevoel wel weg, maar het kwam na de pauze weer opzetten.
Waardoor kan dit gevoel komen? Doordat ik bijv de schoenen (klitterband) te strak heb zitten of komt het doordat ik nu op de pedalen mijn voeten niet meer kan bewegen omdat ik vast zit en daar aan moet wennen of zo? In ieder geval ga ik nu een stuk sneller en houd ik het fietsen langer vol (mijn routes zijn vaak zo'n 30 km in de Maashorst).
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Wellicht door de stijvere zolen?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In mijn geval komt het in mn SPD schoenen wel eens door te strakke sluiting. Dat klitteband kan behoorlijk strak, en na een tijdje fietsen zit dat niet meer OK. Probeer het eens wat losser, zou kunnen dat het dan over is. Zo niet, verder kijken :D
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Wizzy82 schreef: ma 28 oktober 2019, 12:47In ieder geval ga ik nu een stuk sneller en houd ik het fietsen langer vol (mijn routes zijn vaak zo'n 30 km in de Maashorst).
Fijn dat je er zo'n baat bij hebt, maar hou er rekening mee dat dat een soort placebo effect kan zijn. Er is meerdere keren wetenschappelijk aangetoond dat het performance voordeel helemaal niet zo veel uit maakt en dat het vooral persoonlijke voorkeur is.
Zonder hier een hele discussie spd vs flats te gaan uitlokken, wat ik ermee wil zeggen is dat als je niet aan de SPD's kunt wennen, je ook met flats (wellicht met betere techniek) net zo snel zou moeten kunnen zijn. ;)
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Los van dat je schoenen mogelijk te strak zitten denk ook aan de juiste positie van je cleats.
Verkeerde afstelling kan drukpunten veroorzaken met als resultaat slechte doorbloeding.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Brede voeten icm smalle schoen kan ook een oorzaak zijn
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Aan sommige dingen moet je even wennen. En andere moeten een beetje uitproberen: beetje strakker, beetje losser.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb na experimenteren met sokken, positie plaatjes, schoenen losser/strakker een paar Body Geometry inlegzooltjes gekocht na eerst bij de LBS mijn voetafdruk te laten checken. Paar tientjes verder en probleem opgelost !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hmmm.
Om na éen eerste testritje direct naar orthopedische oplossingen te verwijzen lijkt mij persoonlijk een heel klein beetje over de top. Maar ik kan er naast zitten. Nog even en je krijgt een advies om in het ziekenhuis een voetoperatie te ondergaan, want "dat heeft bij mij ook geholpen".
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Bedankt voor de tips! Ik ga het eerst proberen om de klitterband wat losser te zetten en eventueel andere sokken te gebruiken. Mocht dit niet helpen dan onder de stand van het plaatje aan te passen (staat nu ver naar voren, waardoor ik meer met mijn bovenkant (richting tenen) van de voet fiets en dus automatisch meer kracht zet).
Plaats reactie