Zadel positie ,welke aanhouden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

baron062 schreef: za 9 november 2019, 16:03
VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 14:33

Zo heb ik dat idd gemeten,van de Mantel site

Hoever naar binnen van het kuiltje onder de knie ongeveer denk jij dat het scharnierpunt zit ?
Bij mij is dat ca 5cm
thanks,
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 15:05
Jurriaan schreef: za 9 november 2019, 13:27 Bikefitting is geen absolute. Zet het zo als jij het fijn vindt en ga lekker mountainbiken :-q
Zo te zien heeft hij er wel verstand van,maar iets te prijzig voor mij als recreatie rijder.

Als ik echt tegen problemen zou aanlopen dan zou ik het wel weer waard vinden overigens ;)
Ergens verstand van hebben is niet het zelfde als een absolute. Kijk bijvoorbeeld eens naar het groot aantal half ronde zadels. Een beetje begeleider van een prof team zou behoren te weten dat anatomisch gezien een vlak zadel wel aansluit op zitbotjes.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Uh, ruim 1 pagina en nog niemand die opgemerkt heeft dat de meetmethode met de knie over het pedaal volledig achterhaald is?

Vergeet het dus hoe je moet zitten. Alleen als je knieklachten hebt, dan zou je langs een bikefitter moeten gaan die ook fysiotherapeut is.


(Met die methode kun je op een moderne mountainbike met een steile zitbuis nooit meer goed komen te zitten, nog een teken dat de methode achterhaald is.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nou,

ooit was het een werkbare methode om wielrenners netjes op de fiets te zetten. Een richtpunt. Over de legitiemheid kan je inderdaad twisten (denk aan de 80º triathlonfietsen, ligfietsen en inderdaad de moderne MTB)
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Lars TB schreef: za 9 november 2019, 18:43 Uh, ruim 1 pagina en nog niemand die opgemerkt heeft dat de meetmethode met de knie over het pedaal volledig achterhaald is?

Vergeet het dus hoe je moet zitten. Alleen als je knieklachten hebt, dan zou je langs een bikefitter moeten gaan die ook fysiotherapeut is.


(Met die methode kun je op een moderne mountainbike met een steile zitbuis nooit meer goed komen te zitten, nog een teken dat de methode achterhaald is.)
Gooi jij even een ander licht op de zaak hahaha,

Je zou toch denken dat als de crank op 180 graden staat en je onderbeen verticaal dat dan
toch beter is als dat deze eerder of later verticaal staat ?

Dus eigenlijk alleen de positie van de het zadel aanpassen aan de stuur afstand ?

Thanks voor je inbreng
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 19:57
Lars TB schreef: za 9 november 2019, 18:43 Uh, ruim 1 pagina en nog niemand die opgemerkt heeft dat de meetmethode met de knie over het pedaal volledig achterhaald is?

Vergeet het dus hoe je moet zitten. Alleen als je knieklachten hebt, dan zou je langs een bikefitter moeten gaan die ook fysiotherapeut is.


(Met die methode kun je op een moderne mountainbike met een steile zitbuis nooit meer goed komen te zitten, nog een teken dat de methode achterhaald is.)
Gooi jij even een ander licht op de zaak hahaha,

Je zou toch denken dat als de crank op 180 graden staat en je onderbeen verticaal dat dan
toch beter is als dat deze eerder of later verticaal staat ?

Dus eigenlijk alleen de positie van de het zadel aanpassen aan de stuur afstand ?

Thanks voor je inbreng
Lees deze even:
https://www.sheldonbrown.com/kops.html

Is al van even terug, maar nog steeds blijft de meetmethode hangen... .


Het grootste deel van de wielerprofs zit compleet verkeerd, al helemaal niet volgens deze meetmethode. En toch rijden ze best hard. En zoals ik al zei voldoet de nieuwe geometrie van mountainbikes ook niet aan deze methode.

Zorg dus gewoon dat je lekker zit en niet zozeer waar je zit. Je spieren passen zich voldoende aan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Lars TB schreef: za 9 november 2019, 20:07
VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 19:57

Gooi jij even een ander licht op de zaak hahaha,

Je zou toch denken dat als de crank op 180 graden staat en je onderbeen verticaal dat dan
toch beter is als dat deze eerder of later verticaal staat ?

Dus eigenlijk alleen de positie van de het zadel aanpassen aan de stuur afstand ?

Thanks voor je inbreng
Lees deze even:
https://www.sheldonbrown.com/kops.html

Is al van even terug, maar nog steeds blijft de meetmethode hangen... .


Het grootste deel van de wielerprofs zit compleet verkeerd, al helemaal niet volgens deze meetmethode. En toch rijden ze best hard. En zoals ik al zei voldoet de nieuwe geometrie van mountainbikes ook niet aan deze methode.

Verhelderend stukje idd,

Thanks

Zorg dus gewoon dat je lekker zit en niet zozeer waar je zit. Je spieren passen zich voldoende aan!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik ben een tijd geleden ook bij een bike-fitter geweest en het eerste wat hij ook zei was dat diverse "regels" al weer een beetje achterhaald waren.
Ik moest op mijn fiets gaan zitten op een trainer en een beetje trappen. Zadelhoogte werd aangepast aan de hoek van de knie. Dat scheelde weer iets met de methode van de hak op het pedaal. Zadelmeting ook gedaan omdat ik met diverse zadels een zeer achterwerk kreeg met ritjes van langer dan 30 km. Dan kan je de drukpunten ook goed zien. Op mijn toenmalige zadel waren de drukpunten veel groter.
Ander zadel erop en proberen. Zadel vooruit of achteruit proberen, afhankelijk van hoe makkelijk ik op snelheid kon komen op de trainer.
Bij de methode van het touwtje bij je knie en het pedaal kon ik minder kracht zetten dan dat het zadel eigenlijk "verkeerd" stond. Of minder, hoe moet je het zeggen, voelde minder natuurlijk aan.
Daarna de eerste rit van rond de 40 km was pijnloos.

Maar volgens mij komt het er op neer dat je moet gaan zitten zoals je zelf het fijnst en prettigst zit.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lars TB schreef: za 9 november 2019, 18:43 Uh, ruim 1 pagina en nog niemand die opgemerkt heeft dat de meetmethode met de knie over het pedaal volledig achterhaald is?
Hoho ik gooide het balletje al subtiel op ;-)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mijn knieën komen hooguit bij kleine 20inch kinderfiets mss over de pedalen :-{ maarhuh met een 29er gaat dat nooit gebeuren en ik rij probleemloos :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Mike123 schreef: za 9 november 2019, 23:35 Ik ben een tijd geleden ook bij een bike-fitter geweest en het eerste wat hij ook zei was dat diverse "regels" al weer een beetje achterhaald waren.
Ik moest op mijn fiets gaan zitten op een trainer en een beetje trappen. Zadelhoogte werd aangepast aan de hoek van de knie. Dat scheelde weer iets met de methode van de hak op het pedaal. Zadelmeting ook gedaan omdat ik met diverse zadels een zeer achterwerk kreeg met ritjes van langer dan 30 km. Dan kan je de drukpunten ook goed zien. Op mijn toenmalige zadel waren de drukpunten veel groter.
Ander zadel erop en proberen. Zadel vooruit of achteruit proberen, afhankelijk van hoe makkelijk ik op snelheid kon komen op de trainer.
Bij de methode van het touwtje bij je knie en het pedaal kon ik minder kracht zetten dan dat het zadel eigenlijk "verkeerd" stond. Of minder, hoe moet je het zeggen, voelde minder natuurlijk aan.
Daarna de eerste rit van rond de 40 km was pijnloos.

Maar volgens mij komt het er op neer dat je moet gaan zitten zoals je zelf het fijnst en prettigst zit.
Dat idee van het sneller op gang komen heb ik dus ook toen ik mijn zadel helemaal (afstand arm naar stuur)naar voren had
staan.

zou het ook niet een kwestie van wennen zijn en het een paar keer moeten aankijken ?

Over het algemeen zijn mijn ritjes max 50km.

Dat klopt dan dus wel met de geschrifte.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mike123 schreef: za 9 november 2019, 23:35 Ik ben een tijd geleden ook bij een bike-fitter geweest en het eerste wat hij ook zei was dat diverse "regels" al weer een beetje achterhaald waren.
Ik moest op mijn fiets gaan zitten op een trainer en een beetje trappen. Zadelhoogte werd aangepast aan de hoek van de knie. Dat scheelde weer iets met de methode van de hak op het pedaal. Zadelmeting ook gedaan omdat ik met diverse zadels een zeer achterwerk kreeg met ritjes van langer dan 30 km. Dan kan je de drukpunten ook goed zien. Op mijn toenmalige zadel waren de drukpunten veel groter.
Ander zadel erop en proberen. Zadel vooruit of achteruit proberen, afhankelijk van hoe makkelijk ik op snelheid kon komen op de trainer.
Bij de methode van het touwtje bij je knie en het pedaal kon ik minder kracht zetten dan dat het zadel eigenlijk "verkeerd" stond. Of minder, hoe moet je het zeggen, voelde minder natuurlijk aan.
Daarna de eerste rit van rond de 40 km was pijnloos.

Maar volgens mij komt het er op neer dat je moet gaan zitten zoals je zelf het fijnst en prettigst zit.
Staat je zadel dan verder naar voren of naar achteren in vergelijking met “touwtje over knie”?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: zo 10 november 2019, 00:23
Lars TB schreef: za 9 november 2019, 18:43 Uh, ruim 1 pagina en nog niemand die opgemerkt heeft dat de meetmethode met de knie over het pedaal volledig achterhaald is?
Hoho ik gooide het balletje al subtiel op ;-)
Subtieliteit heb je hier niets aan. Leer van mij: botheid troef! :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zal het proberen in het vervolg keihard de grond in te trappen :-D
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Mad Wally schreef: zo 10 november 2019, 11:58
Mike123 schreef: za 9 november 2019, 23:35 Ik ben een tijd geleden ook bij een bike-fitter geweest en het eerste wat hij ook zei was dat diverse "regels" al weer een beetje achterhaald waren.
Ik moest op mijn fiets gaan zitten op een trainer en een beetje trappen. Zadelhoogte werd aangepast aan de hoek van de knie. Dat scheelde weer iets met de methode van de hak op het pedaal. Zadelmeting ook gedaan omdat ik met diverse zadels een zeer achterwerk kreeg met ritjes van langer dan 30 km. Dan kan je de drukpunten ook goed zien. Op mijn toenmalige zadel waren de drukpunten veel groter.
Ander zadel erop en proberen. Zadel vooruit of achteruit proberen, afhankelijk van hoe makkelijk ik op snelheid kon komen op de trainer.
Bij de methode van het touwtje bij je knie en het pedaal kon ik minder kracht zetten dan dat het zadel eigenlijk "verkeerd" stond. Of minder, hoe moet je het zeggen, voelde minder natuurlijk aan.
Daarna de eerste rit van rond de 40 km was pijnloos.

Maar volgens mij komt het er op neer dat je moet gaan zitten zoals je zelf het fijnst en prettigst zit.
Staat je zadel dan verder naar voren of naar achteren in vergelijking met “touwtje over knie”?
Meer naar voren.
Maar heb ondertussen een andere fiets gekocht en heb deze ook zo goed mogelijk afgesteld als bij de oude. Heb ook gekeken bij de zadelstand hoe ik het beste op gang kon komen bij een bepaalde zadelstand.
Heb dit niet meer opgemeten nadien. Maar mijn huidige fiets is een fully en had een hardtail. Dus maten overnemen word iets lastiger.
En laatst een rit gemaakt van 70 km en dat ging prima. Waarvan wel 14 km heen en 14 km terug over de weg van huis naar de route en weer terug naar huis.
Plaats reactie